AcasăDIVERSE2024, anul victoriei dezinformării online?

2024, anul victoriei dezinformării online?

Conținutul fals și înșelător este acum produs fără efort, fie gratuit, fie cu costuri reduse, și distribuit online la scară largă

Alegeri importante sunt programate să aibă loc în Marea Britanie, SUA, UE, India, Africa de Sud, Mexic și în multe alte țări, aproape jumătate din populația adultă a lumii urmând să se prezinte la urne în acest an. Și amenințarea dezinformării alimentată de inteligența artificială este gravă.

Niciodată până acum instrumentele bazate pe IA nu au fost mai sofisticate, mai răspândite și mai accesibile publicului.

Inteligența artificială generativă, în sensul cel mai larg al cuvântului, se referă la modelele de învățare profundă care pot genera text, video, audio, imagini și alte conținuturi sofisticate pe baza datelor pe care au fost instruite.

Iar introducerea recentă a acestor instrumente în mainstream – inclusiv modele lingvistice și creatoare de imagini – a făcut ca răspândirea de conținut fals sau înșelător să fie incredibil de ușoară, chiar și pentru cei cu cele mai elementare competențe tehnice, relatează Politico. Această tehnologie puternică are potențialul de a produce daune incredibile dacă este gestionată greșit.

IA generativă a supraîncărcat manualul de dezinformare și propagandă

Pentru actorii răi, inteligența artificială generativă a supraîncărcat manualul de dezinformare și propagandă. Conținutul fals și înșelător este acum produs fără efort, fie gratuit, fie cu costuri reduse, și distribuit online la scară largă.

Ecosistemul online, care este sursa majorității știrilor și informațiilor,  este inundat de conținut fals. Deepfakes – care utilizează inteligența artificială de învățare profundă pentru a înlocui, modifica sau imita o persoană în înregistrări video sau audio – sunt deosebit de îngrijorătoare din cauza naturii lor din ce în ce mai realiste.

Social media este principalul vector de dezinformare online și, având în vedere că aproape 5 miliarde de oameni folosesc aceste platforme, opinia publică este foarte vulnerabilă la manipulare.

Legislatorii nu sunt pregătiți pentru ce urmează

În acest moment, este o concluzie de la sine înțeleasă că dezinformarea alimentată de inteligența artificială va continua să se intensifice pe măsură ce alegerile se apropie. Dar, în cursa neîncetată a Big Tech pentru a dezvolta cele mai noi forme de IA, legile și reglementările rămân blocate în era analogică.

Se fac unele progrese, dar nu sunt suficiente, notează Financial Times.Google și Meta au anunțat politici care impun campaniilor să dezvăluie reclamele politice care au fost modificate digital.

TikTok cere ca conținutul generat de inteligența artificială să fie etichetat ca atare. În SUA, președintele Joe Biden a prezentat propuneri pentru gestionarea riscurilor generate de inteligența artificială. Iar Legea serviciilor digitale a UE impune platformelor online să reducă riscul dezinformării și să elimine discursul instigator la ură.

Între timp, în Regatul Unit, noua lege privind siguranța online 2023, susținută de autoritatea de reglementare în domeniul mass-media Ofcom, impune noi obligații platformelor online de a elimina conținutul ilegal atunci când iau cunoștință de el.

Regimurile actuale abia zgârie suprafața problemelor cu care ne confruntăm

Concluzia este următoarea: autoreglementarea platformelor de social media va avea întotdeauna provocările sale; legislația – oricât de cuprinzătoare ar fi în cele din urmă la nivel național – va necesita o coordonare globală completă și o aplicare eficientă care, la rândul său, va necesita o finanțare și o voință politică suficiente; iar instrumentele de verificare a faptelor și de detectare a IA disponibile în prezent nu sunt avansate.

În realitate, regimurile actuale abia zgârie suprafața problemelor cu care ne confruntăm, deoarece măsurile de siguranță se străduiesc să țină pasul cu tehnologiile emergente.

author avatar
Radu Jacotă Redactor