AcasăDIVERSE1,1 milioane de autoturisme nu au RCA. Se cere confiscarea acestora

1,1 milioane de autoturisme nu au RCA. Se cere confiscarea acestora

Vehiculele fără ITP și RCA, considerate abandonate

Parlamentarii USR cer considerarea vehiculelor fără RCA și cu ITP expirat de șase luni ca fiind autoturisme abandonate și ridicarea acestora de către autoritățile locale. Măsura ar contribui, astfel, la rezolvarea crizei de locuri de parcare, la fluidizarea traficului, având și efecte benefice asupra mediului înconjurător, susțin inițiatorii proiectului de lege.

Potrivit Legii nr. 421 din 27 iunie 2002, vehicul abandonat este considerat vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale de cel puţin 6 luni, al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu respectă condiţiile legale pentru a circula pe drumurile publice.

Parlamentarii USR vor să schimbe acest articol al legii și să se considere vehicul abandonat orice autoturism aflat pe domeniul public sau privat al statului care are termenul de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice expirat de 6 luni şi care este neasigurat pentru răspundere civilă pentru caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie. ”În România, potrivit ultimelor statistici, în 2021, numărul celor care deţineau un permis de conducere era de 8.298.956 de persoane, ceea ce reprezintă 43% din totalul populaţiei ţării şi 53% din populaţia adultă. Practic, una din două persoane adulte deţine permis de conducere. La finalul anului 2021, parcul auto din România avea 9.661.483 de vehicule înmatriculate. Dintre acestea, 7.611.039 (78,7%) erau reprezentate de autoturisme. La finalul aceluiaşi an erau în vigoare 6.710.462 contracte de RCA, marea majoritate fiind încheiate cu persoane fizice (5.282.809)”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege inițiat de parlamentarii USR.

Prea multe mașini

Datele statistice arată că rata de motorizare pe teritoriul naţional este de 396 de autoturisme la 1.000 de locuitori, iar Bucureştiul are cele mai multe vehicule la 1.000 de locuitori (673), urmat de Constanţa (428), Argeş (422), Alba (421), Arad (420). Din cele 75.600 de vehicule controlate în trafic în 2021, 36,42% erau neconforme din punct de vedere al securităţii rutiere, iar 14,09% dintre ele prezentau pericol iminent de accidente, susțin parlamentarii.

”În contextul în care numărul de vehicule continuă să crească la nivel naţional, iar aglomerările urbane limitează soluţiile pentru depăşirea deficitului locurilor de parcare. Această propunere legislativă va duce la o mai bună operativitate şi aplicare a legii astfel încât domeniul public sau privat al statului să poată fi eliberat de maşini abandonate. Aplicarea prevederilor prezentei legi va avea ca efect eliberarea spaţiilor aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unei unităţi administrativ-teritoriale, în vederea folosirii acestuia în scopuri utile, descongestionarea trotuarelor localităţilor şi a carosabilului, ocupate în prezent de asemenea vehicule, cu efecte benefice asupra fluidizării traficului, precum şi asupra mediului înconjurător”, mai precizează inițiatorii proiectului legislativ.

Amenzi, taxe și ridicarea vehiculelor

Legea actuală prevede că, în cazul vehiculelor abandonate, agenții constatatori vor afișa o somație pe caroseria autovehiculului, prin care se solicită ridicarea acestuia de pe terenul aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, în termen de 10 zile. După acest termen, vehiculul va fi ridicat, transportat și depozitat de către autoritatea locală. Cheltuielile ocazionate de aceste operațiuni vor fi suportate de proprietarul vehiculului ori, în lipsa acestuia, din sumele obținute în urma valorificării vehiculului și a bunurilor găsite în interiorul acestuia. Restituirea autoturismului către proprietar se poate face numai după  achitarea tuturor taxelor, a impozitelor și amenzilor prevăzute de lege, a cheltuielilor efectuate pentru inventarierea, expertizarea, ridicarea, transportul, depozitarea și paza vehiculului, a tarifului de parcare, în cazul vehiculelor ridicate din parcări, precum și după prezentarea dovezii deținerii inspecției tehnice periodice valabile pentru vehiculul respectiv.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
5.464 afisari

18 COMENTARII

  1. Ar trebui sa le zica : „nationalizarea autoturismelor”, bunuri proprietate privata care sa intre in patrimoniul statului, fara motiv sanctionator.USR vine in ajutorul cetateanului:)

  2. Cetatenii trebuie responsabilizati. Lumea trebuie sa-si duca toroapele la casat, nu sa le abandoneze ici si colo. Asta e singura initiativa buna a gruparii tembelo-globaliste USR

    • toroapa esti tu jigodie, masina mea din 2000 este mai fiabila si mai simpla de reparat decat cazanul tau din 2020 import jermania cu juma de milion de km la bord in 3 ani

        • Eu am masina nu cazan sarantocule alcoolic! Hai la o testare pe bune in trafic nu itp facut cu shpaga daca esti asta clontos in gura bosorogule bolsevic.

  3. O modificare a legii de bun simt .
    Într-o tara in care acesta este greu de gasit .

  4. Partidul expirat usr ,tradator care ne a vsndut cu un pnrr profitabil pt altii trebuie distrus
    dizolvat ,e antiromani.

  5. Abia astept un usr-ist la usa garajului meu, proprietate personala, in care imi tin masina , fara itp si rca.
    Nu mai pleaca viu de acolo !

  6. Servisurile care fac itp.acolo trebui acționat cu legi dure.masini cu itp valabil obținut cad tablele,scot fum,microbuze,taxiuri,camioane,autobuze,ruginite uși legate cu sarma cauciucuri tocite.ITP trebui sancțiuni dure sa nu mai dea valabil itp.acolo trebui acționat.nu asigurarea masini.

  7. bai boilor de la usr, apoi eu am doua masini.
    si pe una o folosesc 6 luni de vara pana toamna si in concediu, iar pe cealalta primavara si iarna.
    sunt ok cu itp_urile, dar asigurare fac 6 luni la una si 6 la cealalta.
    si fac economie si la cauciucuri de vara si de iarna, fiecare masina avand un singur rand de anvelope, dupa cum circula.
    si le tin si in ograda si nu deranjez pe nimeni.
    numai tâmpiți la usr, parca e concurs care sa fie mai prost si dintre prosti care sa fie primul.
    si daca se poate sa aiba si sosete galbene.
    usr la gunoiul istoriei ca numai rau au facut.

  8. Daca am platit impozitul pe masina inseamna ca am dreptul de a o tine inca un an pe domeniul public, pana la plata unui nou impozit. Stationarea pe domeniul public nu are legatura nici cu ITP, nici cu RCA.

  9. Pe același principiu, boii de la USR să confiște și casele fără asigurare.Așa se întîmplă cînd în parlament ajung toți cretinii !

  10. Din nou, romanul vede forma fara fond. De fapt se tinteste la proprietatea personala, indiferent ca e masina, casa, teren sau orice alte bunuri. Practic bunurile tale permanente, devin bunuri temporare prin legislativ, astfel ca daca nu intrunesti eligibilitatea, prin taxe sau alte clauze, le pierzi. La fel vor face si cu locuintele, daca nu faci asigurare la casa, vin baietii destepti si ti-o confisca. E un exercitiu mental, implementat „pas-cu-pas”.

  11. Am mașina pt transport stupi, are ITP valabil, dar asigurare doar 6 luni, că in restul timpului sta. De ce vor niste jegoși de reziști să facă niște modificări legislative fără a face o analiză corectă, obiectivă?

  12. Mah, daca statul vrea sa renunte la accizele din combustiblul pe care aceste 1.1 milioane de masini il consuma anual + impozitele bonus si rovinietele daca e cazul doar ca sa faca un parc auto de rable a caror valoare de piata e mai mica decat asigurarea atunci ii urez SUCCES!

  13. Pai eu vin de doua ori pe an in tara de ce sa am asigurare pe un an la autoturism pentru ca unele persoane politice au inchis ochi sau au primit spaga ca sa ii fie bine cumnatului lui bombonel de la cyti si a celor de la insurance,probabil ca sunt bine merce in posturi pe salari dd multinationale petroliere.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger