AcasăDezvaluiriAncheteTaxa de smecherie pentru consultantii straini!

Taxa de smecherie pentru consultantii straini!

Compania TAROM este indreptata incet dar sigur spre faliment

Poate doar procurorii anticoruptie sa se mai dumireasca de ce sunt platiti regeste membrii anumitor Consilii de Administratie, pusi acolo sa reprezinte interesele statului roman, inca majoritar la anumite companii de interes strategic, dar a caror singura atitudine este una de “pres” in fata concurentei straine. Iar de multe ori culmea este ca nici macar nu pot plana alte suspiciuni asupra acestora, in afara unei incompetente halucinante.

Compania TAROM este indreptata incet dar sigur spre faliment

Este si cazul unora dintre cei instalati de catre guvernul technocrat si cuplul Dan Costescu – Ionut Mosteanu la conducerea si in Consiliul de Administratie al TAROM. Carora nu doar ca le-a trecut prin cap sa “conserve” aeronavele Airbus A310 pana ce vor fi date pe nimic la fier vechi, dar tocmai ce sunt pe cale sa mai comita o noua “boroboata”. Asa ca vor sa “toace” un million de euro pe servicii de consultanta externa in vederea intocmirii unui asa numit Plan de restructurare care sa foloseasca inclusiv la fundamentarea Planului lor de administrare finala. Pe care insa nu sunt in stare sa-l faca, asa ca au ajuns, din nou, la plata unei “taxe de smecherie” pentru consilierii straini abonati la astfel de contracte cu companii ale unui stat roman tot mai neputincios.

Afacerea “Roland Berger”

Poate singura explicatie a acestei atat de paguboase afaceri pentru statul roman este formarea Consiliului de Administratie al TAROM din persoane fara experienta in industria transportului aerian, care incearca astfel sa se apere de eventualele acuzatii de incompetenta.

Raport incendiar al Corpului de control al Ministerului Transporturilor

Dar si sa paseze responsabilitatea actiunilor dificile ce trebuie intreprinse la TAROM pentru redresarea companiei. Asa ca nefiind in stare sa faca propriul plan,  cei din CA al TAROM, o companie totusi pe pierdere, au alocat un million de euro pentru consultanta, in conditiile in care sunt numiti pe posturi tocmai pentru reducerea cheltuielilor. Caci, dupa cum reiese din informatiile intrate in posesia noastra, tocmai ce se pregateste sa se atribuie contractul de consultanta externa firmei Roland Berger. Adica tocmai firma cu care TAROM a mai avut un contract de consultanta pentru pregatirea Planului de dezvoltare 2012 – 2016, contract nefinalizat, dar platit partial cu bani grei, in jur de 250.000 de euro. Culmea este si faptul ca TAROM a respins in cele din urma planul final al consultantului, deoarece acesta ar fi prevazut, nici mai mult nici mai putin decat falimentul companiei,  cel mai tarziu in 2015!  Mai mult chiar, consultantul extern a depasit orice imaginatie solicitand inca 250.000 de euro, daca TAROM doreste sa i se puna la dispozitie si solutii de redresare a companiei, nu doar cele pentru falimentare! Si asta in afara celor 250.000 de euro platiti deja si a celor 200.000 solicitati pentru planul final ce prevedea doar falimentul companiei!

Rapoarte incendiare

Insa situatia este cu atat mai stranie cu cat, din cate reiese din rapoartele Corpului de control al Ministerului Transporturilor pentru anii 2013 si 2014 obtinute de “National”, s-a stabilit ca incheierea acestui contract cu Roland Berger a fost neoportuna. Tocmai pentru faptul ca sarcina intocmirii unui astfel de plan revenea Consiliului de Administratie, prin Planul de Administrare si respectiv managementului, prin Planul de Management. Deci, sumele achitate astfel de TAROM consultantului ar fi nejustificate, prin rapoartele incendiare ale Corpului de control solicitandu-se Consiliului de Administratie sa analizeze situatia si sa dispuna masurile legale. Adica sa recupereze sumele de la vinovati.

Pasivitate paguboasa

Numai ca, din 2013 si pana la sfarsitul lui 2016 cel putin, Consiliul de Adminstratie nu a intreprins nimic in acest sens, astfel ca, in prezent, TAROM are o disputa nefinalizata cu firma Roland Berger, platind bani multi pentru un document care nu a putut fi utilizat sub nicio forma de catre companie. Mai mult chiar, acelasi incredibil de ”pasiv” Consiliu de Administratie tocmai ce este pe cale sa mai directioneze inca un contract de un million de euro, tot ca “taxa de smecherie” pentru consultant, aceleiasi firme! Una care are “lipici” la astfel de contracte cu companii de stat, pe bani publici, daca ar fi sa ne referim numai la exemplele Posta Romana si Oltchim… Oricum, intamplator sau nu, aprobarea data  Consiliului de Administratie de catre AGA TAROM in data de 06.08. 2015, in sedinta tinuta la sediul Ministerului Transporturilor in vederea angajarii consultantei externe s-a facut fara existenta vreunei Note de fundamentare. Nota obligatorie, ce trebuia intocmita si sustinuta tocmai de catre Consiliul de Administratie…

author avatar
Catalin Tache
1.303 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger