AcasăDezvaluiriAncheteRevolutie de catifea in sistem: Zeci de chestori si sefi de structuri...

Revolutie de catifea in sistem: Zeci de chestori si sefi de structuri vor pleca acasa!

In sfarsit, se schimba liniile si in sistem. Pentru ca, dupa o indelungata asteptare, s-ar fi batut deja palma asupra schimbarii a zeci de chestori si alti sefi de structuri care activeaza in domeniul sigurantei nationale. Si care, acum, vor parasi functiile pe care le-au detinut, unii dintre ei pentru o indelungata perioada.

Reprezentantii actualei coalitii de guvernamant trag de timp cu „schimbarea liniilor”

Numai ca, dupa cum reiese din informatiile intrate in posesia noastra, revolutia din sistem pare mai degraba una de catifea, datorita modului prin care s-a stabilit sa se faca aceasta retragere masiva a multora dintre cei care in prezent conduc servicii secrete sau diverse directii din ministerele de forta ale guvernului. Practic este vorba despre un compromis prin care cei vizati de schimbare vor primi, cu ocazia zilei de 1 Decembrie, avansarile in grad care le-au fost refuzate anul trecut. In schimb, toti cei care se vor mai alege cu inca o stea pe epoleti isi vor lua un angajament tacit ca, beneficiind si de prevederile noii legi a pensiilor militarilor si politistilor, vor face singuri un pas inapoi, eliberand astfel scaunele de care se tineau de atata vreme.

Operatiunea „Ultima stea”

Seful statului pare sa nu agreeze o schimbare brusca a garzii in sistem

Anul trecut deja se destupasera sticlele de sampanie pentru traditionala petrecere de 1 Decembrie, atunci cand, cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei, ofiterii de la diverse arme erau invatati sa primeasca asteptata avansare in grad. Mai ales ca multi dintre ei se agitasera cu multa vreme inainte in acest sens, gudurandu-se pe langa protectorii lor si dand la greu din coate ca sa avanseze in sistem inainte de termen. Numai ca, surpriza, la sfarsitul anului trecut, noii strategi din domeniul sigurantei nationale au stabilit sa opreasca brusc productia la „fabrica de generali”. Drept urmare, cu exceptia unor decoratii „zanganele” cu valoare strict simbolica, chestorii si sefii de structuri care deja rezervasera saloanele pentru petrecere au ramas cu buzele umflate. Insa, in acest an, pare sa se revina la vechile obiceiuri, dupa ce se pare ca s-a batut palma in acest sens intre cele doua Palate. Ceea ce inseamna ca in scurta vreme va fi declansata operatiunea „Ultima stea”, incepandu-se sa se lucreze deja la listele cu chestorii si sefii de structuri care vor primi inca o stea pe epoleti.

Legea lustratiei

Viitoarea lustratie va afecta atat ministerele de forta, cat si serviciile secrete

Desigur, la prima vedere, toata aceasta strategie de compromis poate parea dezamagitoare pentru „lupii tineri” din sistem. Pentru ca, pana una-alta, „veteranii” sistemului nu doar ca nu vor fi maziliti intr-o singura zi, cum sperau multi, dar ei vor mai primi si noi grade, care le vor aduce inclusiv importante profituri financiare. Dar la pensie! Si acesta este reversul medaliei, pentru ca acordarea „stelelor” este strict conditionata, dupa cum sustin sursele noastre, de retragerea ulterioara de pe functiile detinute. Fie prin plecarea la pensie, fie prin abandonarea functiilor de conducere detinute si retragerea in cunoscutele „cimitire ale elefantilor” din sistem. Ceea ce va face ca acest val de avansari sa tina practic locul unei veritabile legi a lustratiei, asteptata de atata vreme. Asa ca, de la STS si SPP pana la MAI si MApN, se spera ca structurile aferente vor fi in acest fel „curatate” definitiv de reprezentantii vechii garzi.

Cu exceptiile de rigoare

Procedura de curatire a sistemului se anunta insa una extrem de greoaie, urmand a se incheia pana la alegerile locale de anul viitor. Ceea ce i-a scos din tatani pe adeptii unei decapitari radicale a conducerilor structurilor, dupa modelul adoptat de Traian Basescu cand a venit la Palatul Cotroceni. Numai ca succesorul acestuia in fruntea statului pare sa fi inclinat deja balanta catre varianta acestei „cosmetizari” in timp, ceea ce nu inseamna insa ca, la un moment dat, nu putem asista la o rasturnare a situatiei. Insa pana la transpunerea in practica a  operatiunii „Ultima stea”, deja au aparut primele doua exceptii de sefi care au primit duble garantii ca vor ramane si in viitor pe importantele functii detinute in prezent. Asa ca, in paralel cu revolutia de catifea din sistem care se va desfasura la vedere, am putea asista si la o subterana lupta de gherila pentru ocuparea celor cateva locuri disponibile pe „lista exceptiilor”.

author avatar
Catalin Tache
10.048 afisari

5 COMENTARII

  1. Promovarea in functie precum si avansarea in grad profesional, in baza procedurilor statuate de bunul plac al unor factori cu putere discretionara de decizie sau de influenta din minister ori din afara acestuia (in mod preferential a personalului ce desfasoara activitati sau servicii colaterale celor de baza – operative si care trebuiau externalizate din sistem conform angajamentelor luate de autorităţile romane fata de cele europene) constituie cauze principale ce afecteaza atat independenta cat si integritatea profesionala.
    In acest mod s-a dezvoltat intens dependenta unor lucratori de factorii nocivi (politizare, traficul de influienta, santaj etc.) bunului mers al sistemului de ordine publica si a celui judiciar, iar camelionismul, obiedienta si clientelismul au devenit (sunt) stari de normalitate in cadrul relatiilor profesionale.
    Avansarea in grad, la „exceptional” fara just temei, cu usurinta, fara examene exigente si fara a se tine cont totdeauna de varsta si vechimea ori experienta in munca a personalului, a condus la situatia pardoxala ca, in cei 25 de ani parcursi dupa 1989, in randul efectivelor de cadre sa predomine nr. celor cu grade superioare.
    Aplicarea acestor proceduri discretionare a permis de asemenea avansarea in mod exceptional si fara scrupule a unor agenti sau subofiteri la grade de ofiter, inclusiv de chestor ceea ce a determinat mentinerea submediocritatii in sistem precum si realizarea de contraperformante in munca operativa specifica, definite de critici ca rezultate caracteristice ori specifice unui sistem neperformant.
    Tot in cei 25 ani de „democratie originala” nu a fost dat publicitatii nici un caz de avansare (FARA NUMAR) in grad profesional, de general sau chestor pentru fapte remarcabile (de eroism ori in domeniul stiintei) ori pentru vreo lovitura (grea sau usoara) data marii infractionalitatii ori rezolvarii unor situatii de criza a sistemului.
    Scopul multor doritori de a obtine gradul de general (chestor) la cerere a fost fie sa-si prelungeasca sederea in activitate (pentru a asigura spatele unor afaceri necurate) fie pentru a-si crea anumite imunitati (anchetarea sa fie de competenta instantei superioare) in cazul in care abuzurile si ilegalitatile lor ar putea fi descoperite.
    De asemenea au fost avansati la exceptional (FARA LIMITA) din diverse interese neligitime, in detrimentul celor merituosi sau profesionistilor cu rezultate, cadre care nu au nimic comun cu munca operativa, acestea activand in structurile, de asigurare tehnico-materiala si financiara, in domeniile serviciilor publice administrative, eliberari permise si inmatriculari auto, pasapoarte, evidenta populatiei si cultural-sportive sau artistice, care de multe ori prin comportamentul lor necorespunzator in public au adus prejudicii grave imaginii si autoritatii institutiei politiei.
    Categoriile de personal mentionate, din domeniile serviciilor publice administrative sunt purtatori abuzivi de uniforme si grade profesionale destinate celor cu statut special si afecteaza grav munca operativa slabind in acelasi timp autoritatea judiciaristilor si proximistilor din Politia Nationala.
    Ocuparea functiilor manageriale pe baza altor criterii decat cele de competenta, integritate si moralitate a condus in multe situatii la compromiterea actului de conducere si a celui decizional precum si la cresterea apetitului semidoctilor de a accede in posturi managerile.
    Astfel in multe cazuri exercitarea functiei de conducere este similara cu manifestarea unor atitudini de „caprarie specifice societatii de tip retro a epocii de aur” fata de subordonati sau cu cosmetizarea raportarilor excesive de situatii eronate ori de date statistice aberante.
    In alte situatii aportul mangerial „al conducatorilor de paie” consta doar in corectari banale de natura morfologica si gramaticala sau completari cu sinonime a materialelor de lucru din care unele sunt umplutura pentru a justifica sarcinile de serviciu fictive ale „pilosilor”.
    Multi asa zisi manageri din structurile centrale sau operative indeplineasc doar rolul unor curele de transmisie sau cozi de topor ce contribuie la banalizarea actului managerial ori disolutia autoritatii structurilor.
    Starea de fapt existenta in sistem datorata conditiilor favorabile nefiresti mentionate, au oferit posibilitatea de a se forta in mod nejustificat infiintarea a tot mai multe functii de conducere si drept urmare in structurile interne au fost create foarte multe forme (organizatorice) fara fond, ceea ce a determinat cresterea in mod daunator a proportiei functiilor platite pentru manageriat si auxiliare in totalul posturilor. Situatia descria a condus la sporirea cheltuielilor inutile de resurse, iar starea de fapt negativa afecteaza atat eficienta rezolvarii problemelor operative cat si procesul de descentralizare a activitatii sistemului.
    Folosirea unor astfel de proceduri discretionare, neprincipiale, aberante de promovare in cariera ori de a forma inalti functionari publici a redus in mod categoric posibilitatea elaborarii de decizii pertinente ori de politici publice adecvate, care sa conduca la performarea sistemului de ordine si siguranta publica.
    In ultimii 24 de ani s-a promovat o politica de cadre interna ce a incurajat goana dupa functii de conducere si sporirea nr. acestora (EXAMINAREA PT OCUPAREA UNEI FUNCTII SE FACE NUMAI PE BAZA INTERVIULUI ca in „epoca de piatra”) in detrimentul specializarii personalului pe diferite domenii si linii de munca specifice sistemului si care presupune un singur sens al evolutiei (ireversibile) in cariera spre cote superioare pana la un nivel de competenta pe care il poate atinge(dovedi) fiecare dupa pregatirea si capacitatile sale intelectuale ceea ce ofera si un cadru de stabilitate salariala personala ridicata dar si pe post.
    Asemenea deficiente au generat multe anomalii (chiar daca se spune ca functia bate gradul, avansarea in grad, in multe cazuri fara noima si promovarea in functie pe alte criterii decat cele de competenta), care au indus sistemului de ordine si siguranta publica mult regres, obtinandu-se rezultate mediocre (submediocre) si a instituit in cariera profesionala a multora (unii chiar nevinovati care puteau constitui corpuri de elita) trasee cu multe urcusuri si coborisuri de tip dinti de fierastrau in locul unor evolutii ascendente de tip plan inclinat cu unghi constant sau variabil in sens pozitiv.
    Ponderea celor cu functii si grade superioare in randul efectivelor este foarte mare si are consecinte negative atat in detrimentul muncii de conducere, conceptie cat si al celei de executie, toate acestea au fost posibile datorita dezvoltarii unui sistem clientelar (coruptibil), care a permis oricarui factor de decizie mai ales din societatea politica sa dispuna cu privire la ocuparea oricand si de catre oricine a unei functii publice (mai ales de conducere) bineinteles cu achitarea obligatiilor impuse (destul de insemnate si periculoase) care au constat in bani, bunuri de mare valoare ori alte favoruri sau amenintari-santajari.
    Neajunsurile mentionate sunt determinante din cauza perpetuarii si mentinerii procesului de cameleonizare politica a functionarilor publici cu statut special si slabirea eficientei sistemului ceea ce se reflecta in final in cresterea nesigurantei publice a cetatenilor si banalizarea actului de justitie.

  2. Pentru cresterea obiectivitatii promovarii in functie, avansarii in grad si acordarii de distinctii si medalii este necesar eficientizarea procedurilor si tehnicilor utilizate in prezent, astfel:
    – Numarul functiilor cu grade mari de ofiter sau subofiter(agenti) inclusiv cu gradul de general (chestor), prevazute in statele de organizare din structura sistemului trebuie sa fie riguros renormate (tinand cont de anumite ponderi si alogoritmi) pentru a se pune bazele unor grile care sa permita o dispersie piramidala corespunzatoare responsabilitatilor impuse de anumite capacitati intelectuale si standarde ce pot asigura o eficienta sporita in plan managerial si operativ dar si in ceea ce priveste folosirea resurselor.
    Avansarea la gradul de general (chestor) sa se faca de asemenea in conditii de o inalta exigenta intelectuala si profesionala, astfel:
    – dupa implinirea virstei de 45 de ani cand ofiterul are acumulata suficienta experienta [exceptie facind cei care au rezultate remarcabile in activitatea profesionala (incriminarea crimei organizate sau faptelor coruptie care reclama riscuri mari) si virsta de peste 35 de ani];
    – cu recomandare din partea SINDICATULUI si al Corpului de Generali in randul carora doreste sa activeze care se poate obtine doar prin vot cu o majoritate calificata de 75%;
    – cu avizul CSAT;
    – numai dupa elaborarea unei lucrari stiintifice importante si de inalta tinuta realizata intr-un domeniu si cu subiect specific sistemului;
    – in urma absolvirii examenului dat, in baza unei bibliografii, in fata unei comisii
    formata din 9 membrii proveniti din institutii fundamentale ale statului (Academia Romana, Curtea Constitutionala, Inalta Curte de Casatie si Justitie, OSIM, Sindicatul Politistilor, Academia de Politie, Comandament de Arma, etc.).
    – Acordarea diferitelor distinctii si medalii de merit sa se faca cu mai mult discernamint, pe criterii de excelenta si in baza unor documentari cat mai laborioase.
    – Pentru cresterea prestigiului, credibilitatii si eficientei institutiilor din structura sistemului de ordine si siguranta publica Poliţia Romana, Jandarmeria Romana si I.G.S.U. este necesar ca procedura desemnarii sefilor acestora institutii sa se faca pe baza unei selectii din mai multe candidaturi depuse pentru aceeasi functie si pentru un mandat bine delimitat de 4 sau 5 ani.
    Dupa avizul primit de la C.S.A.T. si o mediatizare (dezbatere publica) corespunzatoare, prin vot Parlamentar sa se decida in functie de valoarea strategiei manageriale expuse de fiecare candidat, cea mai valoroasa si merituoasa persoana pentru ocuparea funcţiei vacante sau vizate. Eliberarea acestora din functie sa se faca numai la sfarsitul mandatului, iar cand situatia o impune mai devreme din diferite motive imputabile sefilor sa se decida tot prin vot parlamentar.
    – In vederea eliminarii unor situatii de contestare a rezultatelor, comisiile de examinare pentru promovari in functii publice sau in grade profesionale trebuie sa aiba in componenta lor in mod obligatoriu ca membru pe linga specialisti cu responsabilitati profesionale in domeniu respectiv si un JUDECATOR de CONTENCIOS ADMINISTRATIV, cu competenta teritoriala pe raza caruia isi are sediul institutia Sistemului de Ordine si Siguranta Publica pentru a veghea la respectarea legalitatii procedurii si nu numai.

  3. Pentru eficientizarea activitatii administratiei de stat trebuie adoptate acte normative si STRATEGII care sa aiba ca efect pozitionarea normala a PIRAMIDEI TRIUNGHIULARE (distribuirea personalului de sus in jos), care reprezinta la nivelul administratiei de stat, dar si a fiecarui minister, unitate centrala, agentie, etc. din sistemul social romanesc, structura de personal si in acelasi timp pe cea a folosirii fondurilor bugetare.
    Mentinerea in pozitia actuala – rasturnata a acestei PIRAMIDE (adica cu virful in jos si baza in sus) conduce la risipirea de fonduri bugetare datorita permisivitatii discretionare pentru infiintarea de structuri centrale fara atributii obiective necesare administratiei de stat si implicit la ACUTIZAREA DISOLUTIEI INSTITUTIILOR STATULUI (SAU FUNCTIONAREA SOCIETATII FARA PRINCIPII, MORALITATE SI RESPECT FATA DE VALORILE UMANE SI SOCIALE) si diminuarea totodata la maximum a sanselor descentralizari sau modernizari reale.
    Vulnerabilitatile si amenintarile la adresa independentei, integritatii si competentei profesionale a personalului din M.A.I. pot fi reduse si eficienta sistemului imbunatatita si prin optimizarea organizatorii structurilor din aparatul central al ministerului, a celor subordonate si a agentiilor institutiilor autoritatilor aflate sub coordonare (inclusiv cele teritoriale) tinand cont de modelele existente in tarile U.E cu democratie avansata si impuse de o administratie moderna.
    Pentru reducerea birocratiei excesive si realizarea unei descentralizari reale, la nivel central, trebuie analizata oportunitatea reducerii numarului, secretarilor si subsecretarilor de stat (din care unii au fost transformati in mod nejustificat in sefi de departamente), ori a secretarilor generali adjuncti. Reducerea directiilor generale, acestea pot fi transformate in directii simple cu cel mult 25 persoane (daca reprezinta cu necesitate obiectiva domenii ce strabat sistemul din varful piramidei pana la baza si au legaturi pe orizontala cu alte autoritati ale statului) conduse de un sef si un adjunct fara structuri interne de genul serviciilor sau a birourilor deoarece la acest nivel trebuie sa acceada doar elite (formatori si nu pentru a fi formati sau „slugi”) ale profesiei din diferite specialitati.
    Daca nu se justifica existenta lor ca si a directiilor simple aceleasi structuri pot fi desfiintate sau organizate in servicii independente.
    La nivelul managementului ministerului, pentru asigurarea unei performante maxime la nivel operativ, trebuie avuta in vdere indeplinirea conditiei de eficientizare privind reducerea ponderii cheltuielilor cu efectivele de personal auxiliar si de conducere, care nu trebuie sa depaseasca (10-15)% din totalul acestora.In AUSTRIA Aparatul Central al Ministerului de Interne are 17 persoane.

  4. Bai nene,am ajuns o tara de chestori si generali ,nu alta!….oare cine va mai munci pentru cresterea PIB-ului,etalonul bunastarii unui popor?….salarii mari au,pensii mari au ,de unde sa mai fie bani pentru CEI CARE MAI MUNCESC?…..nu credeam in „89 c-o sa ajungem sa avem atatea structuri pentru securitatea tarii iar udmr-istii isi fac „de cap”in ARDEALUL nostru drag,fara sa le pese de cineva!!!!…..un pensionar uimit de ce se intampla cu tara asta,lasata „in bataia intereselor a altora”!….si culmea cu atatia chestori si generali!…

  5. Deși nu sunt operativi sunt create tot mai multe posturi/funcții (purtător de cuvânt, psiholog, jurist, contabilitate-financiar, resurse umane, pregătire, comunicații, inspectori protecția mediului și P.S.I., inspectori protecția muncii, achiziții, A.P.I…)de ofițeri și subofițeri în detrimentul celor operativi. Aceștia sunt primii avansați ,,la excepțional” pentru merite deosebite în activitate, nici la ceremonii militare nu participă (nu sunt operativi)

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger