AcasăDezvaluiriPrimul mall construit in Capitala pe timp de criza e intr-o mare...

Primul mall construit in Capitala pe timp de criza e intr-o mare criza: Proiectul Promenada – un dezastru!

Inaugurat cu mare pompa la mijlocul lunii octombrie 2013, proiectul Promenada Mall tinde sa se transforme intr-un fiasco. Conceptul initial, facem un mall special, intr-un loc special, cu un design special si cu magazine speciale, nu se sustine.

Intrarea dinspre Barbu Vacarescu

Principalele hibe ale centrului comercial de 135 de milioane de euro, care leaga doua artere extrem de aglomerate din nordul Capitalei, Bulevardul Barbu Vacarescu si Calea Floreasca, sunt lipsa traficului si penuria de clienti. E limpede ca viziunea celor de la  “Raiffeisen evolution” e total gresita. A face un mall frumos, cel mai cochet din Capitala, nu e suficient. Un dezvoltator in acest domeniu trebuie sa asigure chiriasilor trei lucruri esentiale: trafic, vizitatori si clienti. Or, Promenada Mall este corigenta la toate capitolele prezentate, demonstrand lipsa de experienta in domeniul mall-urilor a unui brand specializat in … finante-banci.

Traficul pe etaje nu exista. De fapt, mall-ul e un mare si cochet pasaj pietonal!

Terasele pustii

Traficul estimat de dezvoltator, 25.000 de clienti zilnic, nu doar ca sufera teribil la Promenada, insa nici nu este socotit la parametrii reali, aceasta fiind si una dintre marile problemele pe care chiriasii le-au ridicat in ultima vreme. In realitate, multi dintre clientii Promenada nu sunt clienti Promenada, ci simplu trecatori, care tranziteaza cladirea, prin cele doua intrari, din Barbu Vacarescu spre Calea Floreasca si invers, pentru a evita drumul ocolitor. Astfel, superbitatea asta de locatie, in care s-au investit atatea milioane de euro, reprezinta un mare pasaj pietonal. Lumea se vantura pe orizontala, catre cele doua iesiri de la parter, si pe verticala, exclusiv catre zona food-court. Prin urmare, magazinele de la celelalte etaje deven practic izolate.

Atmosfera de depresie totala. Multe brand-uri vor sa plece!

Plictiseala maxima. Si aici, ce facem?

In aceste conditii, atmosfera din mall-ul Promenada a ajuns sa fie una de depresie totala. Cam toti chiriasii se plang. In multe magazine bate vantul, iar vanzarile sunt la pamant. Chiriile, in medie undeva la 100 de euro pe metru patrat, sunt inexplicabile si piperate. Sunt estimate la nivelul traficului din Baneasa Shopping City (cele mai mari incasari din Romania in 2013), asta in conditiile in care la Promenada e pustiu. Sunt chirii de nivelul Via della Spiga sau Via Monte Napoleone, cele mai scumpe si tranzitate zone comerciale din Milano. Chiriile de la Promenada au fost calculate de proprietarul mall-ului ca si cum vanzarile de aici ar fi echivalente cu cele din locatiile mentionate. Din aceste considerente, realizand ca nu-si pot sustine business-ul cu niciun chip, foarte multe branduri vor sa paraseasca mall-ul din Aviatiei. Ca fapt divers, trebuie spus ca, in primii trei ani de existenta, Baneasa Shopping City a facturat chirii sub 30 de euro pe metru patrat, tocmai pentru ca nu putea asigura un trafic corespunzator, ajutand astfel si chiriasii, dar si intreaga afacere in sine. Astazi e numarul 1.

La Promenada, angajatii restaurantelor s-au reprofilat: pazesc tejghelele

Angajatii magazinelor asteapta in zadar clienti

Nemultumiri exista inclusiv in randul chiriasilor de la ultimul etaj, in asa numita zona food-court. Si n-ar trebui sa vorbim despre asta. Nu in Romania, unde restaurantele in mall-uri sunt ticsite, chiar si pe criza. Insa, la Promenada nici zona respectiva nu mai functioneaza ca in primele zile, cand numarul vizitatorilor atinsese chiar si 45.000. Nici corporatistii care lucreaza in cladirile din zona, in Sky Tower sau Blocul Oracle, nu mai vin sa ia masa de pranz. Pana si ei au lasat-o moale cu restaurantele, preferand  chiflele si maslinele din hypermarketul Billa de la parter sau, mai rau, optand pentru repopularea City Grill-ului din blocul de peste drum. Ca atare, angajatii multor restaurante din Promenada s-au reprofilat. Sunt bodyguarzi, care pazesc tejghelele. Sunt restaurante care in alte mall-uri merg foarte bine. In schimb, la Promenada mai au putin si se prabusesc. O noua dovada de inadaptabilitate a managementului “Raiffeisen evolution” la conditiile unui mall din Bucuresti.

Promovare? Care promovare?

In proiectul initial, “Raiffeisen evolution” vorbea despre un centru comercial cum nu s-a mai vazut in Bucuresti, unul care va gazdui nu doar brand-uri consacrate, precum Berska, C&A, H&M, Peek&Cloppenburg, Starbucks, Stradivarius sau Zara, ci si o serie de marci exclusiviste, apreciate in strainatate. In mare parte, dezvoltatorul s-a tinut de cuvant. A construit un mall extrem de atragator, insa n-a reusit o promovare pe masura grandiosului proiect. Incearca ceva acum, firav, cu o serie de promotii si concursuri, insa senzatia este ca se bate pasul pe loc. Promenada a ramas datoare cu o campanie menita sa atraga si clientul sastisit de H&M, Stradivarius sau Berska, clientul care vrea sa vada si altceva decat marcile existente in celelalte mall-uri din Capitala.

Zona de entertainment gafaie. De fapt, nu exista!

Atat de mult laudata terasa a mall-ului, cu o suprafata de 7.000 de metri patrati, nu are nici ea succesul scontat. Cafenelele, grupate toate pe latura stanga, sunt aproape pustii in timpul saptamanii, iar in week-end,  afluxul de clienti este cam cat unul dintr-o zi obisnuita in Baneasa. Zona verde e accesibila publicului, dar nu spune mare lucru: o fantana arteziana, cateva spatii de relaxare si cam atat. Sky Tower se inalta semet undeva in stanga, iar in dreapta panorama e de-a dreptul fantastica: niste cladiri de birouri. Zona de entertainment gafaie, iar cea destinata filmului lipseste cu desavarsire. O alta buba a proiectului, spun specialistii, care dau exemplul Baneasa Shopping City, AFI Palace sau Plaza Romania.

Locurile de parcare la suprafata, putine. La subsol, parcheaza non-clientii

Promenada Mall dispune la suprafata de foarte putine locuri de parcare, majoritatea, dintr-un total de 1.300, fiind in subteran. Specialistii considera asta o alta eroare. Numarul mic al locurilor de parcare la suprafata face ca preferintele potentialilor clienti, din zonele Floreasca, Aviatiei, Baneasa sau Pipera, sa se indrepte catre Baneasa Shopping City si Carrefour Baneasa, bine structurate la acest capitol. Mai mult, ocuparea parcarilor de catre non-clienti duce la un fenomen des intalnit in Capitala. Intrand in parcarea subterana si observand ca aceasta este plina, ai senzatia ca si mall-ul e plin. In realitate, insa, masinile aliniate ordonat la subsol sunt ale angajatilor multinationalelor din zona. Parcarea se umple dimineata si se goleste dupa-amiaza, cand se termina programul de lucru in cladirile de vizavi.

Un mall gandit sa fie vandut in trei ani

Asadar, cu o investitie de 135 de milioane de euro, primul mall ridicat in Bucuresti pe timp de criza se afla, intr-adevar, intr-o mare criza. Nu stim daca in urma problemelor expuse mai sus s-au nascut si astfel de zvonuri, cert este ca se vorbeste in piata de faptul ca Promenada Mall a fost gandit de austriecii de la  “Raiffeisen evolution” pentru a fi vandut in trei ani. Insa, cine oare ar fi interesat sa cumpere un mall cu asemenea rezultate dezamagitoare, dezastruoase chiar, inregistrate la nici cinci luni de la lansare?! Cine ar vrea sa cumpere un mall de care clientii nu par interesati, iar chiriasii vor sa plece?!

author avatar
Mihai Koblenko
7.658 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger