Desigur ca romanii sunt adevarati campioni mondiali la intinatul simbolurilor nationale, dar ca exista rapoarte informative care atrag atentia asupra mai multor posibile anomalii petrecute la nivelul unei structuri de elita a sistemului de siguranta nationala parca este prea de tot. Mai ales ca unele suspiciuni planeaza tocmai asupra navei amiral a Politiei de Frontiera, ambarcatiunea „Stefan cel Mare”, care asigura buna parte din paza granitei maritime a Uniunii Europene.
Si, pe langa multe misiuni executate cu maxim profesionalism de „vedeta” marinei romanesti, se pare ca, totusi, unii sefi de la nivelul IGPFR si chiar al Ministerului de Interne au cam inceput sa confunde lucrurile. Iar situatia este cu atat mai exploziva cu cat deja, din cate reiese din informatiile intrate in posesia noastra, una din structurile specializate in combaterea unor astfel de fapte se afla in plina ancheta pentru a afla ceea ce se intampla atunci cand „Stefan cel Mare” iese in larg mai mult de 10-12 mile marine.
Pana acum fara succes, ce-i drept. Insa aici lucrurile se complica si mai mult, pentru ca de vina pentru „scurtcircuitarea” misiunilor sub acoperire de pana acum ar putea fi chiar unii „colegi” de la DIPI, de pe vremea cand Gelu Oltean era „tatucul” controversatei unitati „Doi s’un sfert”.
27 milioane de euro
Acesta este pretul aproximativ al celei mai performante nave din flota Ministerului de Interne, care a fost lansata la apa in anul 2010. Este vorba despre o ambarcatiune maritima de supraveghere tip OPV (Offshore Patrol Vessel), care a fost achizitionata in principal pentru ca tara noastra sa-si respecte cel putin o parte din obligatiile asumate fata de Uniunea Europeana pentru accederea Romaniei in Spatiul Schengen. Ce-i drept, in Schengen inca nu am intrat, dar „Stefan cel Mare”, cum este numita nava amiral din subordinea IGPFR si care poarta indicativul MAI 1105, a participat nu doar la obisnuitele patrulari din apele teritoriale romanesti din Marea Neagra, dar si la mai multe misiuni internationale, inclusiv cele FRONTEX. Iar partenerii straini au apreciat intotdeauna ca una pe deplin profesionista participarea navei „Stefan cel Mare”.
SCOMAR este neputincios
Drept urmare, cu atat mai surprinzatoare pot parea suspiciunile aparute de ceva vreme asupra ambarcatiunii, mai ales ca este vorba chiar despre nava amiral a Politiei de Frontiera. Numai ca exista informatii temeinic verificate privind anumite aspecte cel putin dubioase ale activitatii navei. Care, ce-i drept, in misiunile internationale se comporta exceptional. In schimb, unele misiuni „de rutina” au ridicat mari semne de intrebare, mai ales cand acestea au loc cu preponderenta dincolo de limita unde programul SCOMAR repezinta un adevarat „big brother” care monitorizeaza tot. In schimb, atunci cand o nava iese in larg dincolo de aria de supraveghere a radarelor de pe tarm, este posibil sa se intample orice…
Pescadoarele turcesti
Insa dupa cum sustin sursele noastre, toate aceste merite sunt umbrite de nenumarate informari privind unele stranii coincidente in care sunt prinsi unii sefi din IGPFR si nu numai. Astfel, cu toate ca „Stefan cel Mare”, de-a lungul vremii, a surprins in flagrant mai multe pescadoare turcesti venite sa braconeze calcan in apele teritoriale romanesti, exista informatii ca aceste capturi sunt totusi ciudat de rare fata de adevaratele dimensiuni ale fenomenului infractional. Mai mult, se sustine ca, in ultima vreme, nava amiral s-ar fi specializat mai mult in vanatoarea de pescari ilegali ucraineni si bulgari, considerati rivalii de moarte ai turcilor pe piata neagra a calcanului. Iar toate aceste suspiciuni au la baza inclusiv ratarea unei actiuni de control inopinant a navei „Stefan cel Mare”, care ar fi fost asteptata la chei pentru perchezitii, dupa intalnirea neraportata, dincolo de „ochii” SCOMAR, cu un pescador turcesc. Numai ca, in urma unei posibile scurgeri de informatii, nava ar fi raportat o defectiune tehnica si si-ar fi amanat intoarcerea la tarm.
De, ca marinarii…
Alte informari incendiare cu privire la ce se petrece la bordul navei cand aceasta se afla in larg se refera la celebrele „chermeze” care au loc aici, unde protocolul ar fi unul full-option, cu de toate, si se pare ca nu este vorba doar de specialitatile culinare. Pentru ca unii din maharii de la Bucuresti din cadrul DIPI (care participau „in control” la unele misiuni de genul acesta si care sunt cunoscuti drept apropiati ai fostului sef al „Doi s’un sfert”, chestorul Gelu Oltean) si-ar fi adus cu ei „la pachet” si niscaiva „colege sub acoperire”. Insa cum la aceste party-uri pe mare ar fi participat, in anumite cazuri, chiar si unii sefi din MAI, toata lumea de la bord pare sa fi fost multumita…