Veste mult așteptată pentru Armata Română, chiar de Ziua Națională de 1 Decembrie! Atunci când un înalt oficial al Ministerului Apărării Naționale, generalul de brigadă Constantin Spînu a ”scurs controlat” informația că, gata, România a început demersurile pentru achiziția unei noi escadrile de avioane de vânătoare. Care va fi urmată și de o altă escadrilă! Totul pentru ca România să își îndeplinească astfel obligația asumată în cadrul NATO de a dispune de trei escadrile de avioane de vânătoare.

Numai că, ghinion, următoarea escadrilă care va fi achiziționată va fi formată tot din avioane F 16 Fightning Falcon, care urmează să fie modernizate în țară… Și cea de a treia escadrilă tot la fel… Avioane ”de tranziție” F- 16, care odată aduse în țară vor fi băgate la ”recondiționat”. Astfel că, în cel mai fericit caz, după cum recunosc de această dată până și reprezentanții Ministerului Apărării Naționale, cel mai devreme ”începând cu anul 2030 România își va îndrepta atenția și spre achiziția avioanelor de generația a V -a F -35”!!!
Le luăm pentru reparații!
Acum, ce este drept, propaganda pare înălțătoare : Programul Avion Multirol al Forțelor Aeriene are ca obiectiv înzestrarea Forțelor Aeriene cu avioane care să asigure îndeplinirea obiectivelor stabilite prin Strategia Națională de Apărare, misiunilor ce revin Forțelor Aeriene pentru apărarea teritoriului național pe timp de pace, în situații de criză și război, precum și îndeplinirea angajamentelor asumate de România în cadrul NATO / UE – contribuția națională la apărarea colectivă”.

Numai că până și pe 1 Decembrie, România a trebuit să mulțumească tot Spaniei pentru asigurarea misiunilor de ”poliție aeriană și apărare a teritoriului național”! Și asta cu toate că, scriptic vorbind, au trecut deja cinci ani de la intrarea primelor avioane F – 16 în dotarea Forțelor Aeriene. Iar în luna martie reușeam, cu mare chin, formarea primei escadrile complete de F -16, prin aducerea ultimului avion second – hand din Portugalia. Însă toate avioanele, cum sunt recepționate, cum sunt trimise la ”modernizare”, ”reconfigurare tehnică” sau cum s-or mai numi tehnic toate aceste ”reparații” efectuate tot de la bugetul național. Și la fel cum am scăpat Portugalia de ”fiarele vechi” F-16 după ce Guvernul de la Lisabona a trecut la ”next level” F -35, la fel vom proceda și acum în cazul Norvegiei. Țara nordică vrând să scape de două escadrile de F-16 vechi, pentru a putea cumpăra avioane moderne F-35. Iar după cum deja s-a anunțat public la Oslo, România va fi și de această dată destinația finală a vechilor F-16. Mai rămânând probabil de pus la punct doar ”paraîndărătul” comisionarilor de la DGIA…