AcasăDezvaluiriDNA a început să scormonească în licitațiile trucate de la CNAIR

DNA a început să scormonească în licitațiile trucate de la CNAIR

Licitații cu o valoare de circa 200 milioane de lei (peste 40 milioane de euro) organizate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) sunt anchetate de procurorii DNA. Este vorba de achiziția publică pentru amenajarea trecerilor la nivel a drumurilor cu calea ferată (atribuită în 2018) și de contractul pentru achiziția și transportul semnalizării verticale necesară drumurilor naționale și autostrăzilor (atribuit, pe loturi, în perioada 2019-2020). Firmele ce au câștigat aceste licitații, SC Vesta Investment SRL și SC Loial Impex SRL, amendate în trecut de Consiliul Concurenței pentru înțelegeri tip cartel și trucarea unor licitații, ar fi depus documente false pentru a câștiga contractele de 200 milioane de lei.

Dosar DNA 2020

Cum este vorba de finanțare și din bani europeni, DNA a anunțat la începutul acestei luni că în dosarul penal 264/P/2020 se efectuează cercetări pentru infracțiunile de folosire cu rea-credință de documente ori declarații false, fapte de corupție, dar și infracțiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene. Deși directorul CNAIR, Mariana Ioniță, a fost informată de faptul că SC Vesta Investment SRL și SC Loial Impex SRL au practicat înțelegeri ilegale pentru denaturarea unor licitații, ea le-a mai încredințat și pe parcursul anului 2020 alte contracte. Motiv pentru care ancheta se va extinde, urmând a fi puse sub acuzare și persoane din conducerea CNAIR.

O anchetă paralelă a Corpului de Control al primului ministru, încheiată în decembrie 2020, subliniază ilegalitatea atribuirii licitațiilor organizate de CNAIR.

Concret, dosarul 264/P/2020 are în vedere modul în care două companii – Vesta Investment SRL și Loial Impex SRL, anchetate în trecut și amendate de Consiliul Concurenței pentru practici anticoncurențiale de tip cartel ce au vizat trucarea licitațiilor exact la CNAIR, au participat din nou și au câștigat cele două contracte de 200 milioane de lei tot de la CNAIR. Deși firmele Vesta Investment SRL și Loial Impex SRL și-au recunoscut vinovăția în ce privește practicile de tip cartel și au cerut și beneficiat apoi de clemența Consiliului Concurenței, achitând astfel amenzi mai mici, la licitațiile anchetate acum de DNA cele două societăți au declarat, în fals, că nu au încheiat niciodată acorduri cu alți operatori  economici care au ca obiect denaturarea concurenței și nici nu sunt vinovate de comiterea unei abateri profesionale grave.

La cele două licitații de peste 200 de milioane de lei participanții au avut obligația să încarce o declarație pe proprie răspundere, denumită DUAE, care să ateste că nu se află într-una dintre situațiile de excludere.

Conform art. 167 alin.1 din Legea 98/2016, autoritatea contractantă exclude din procedura de atribuire a contractului de achiziție publică orice operator economic care a comis o abatere profesională gravă care îi pune în discuție integritatea, iar autoritatea contractantă poate demonstra acest lucru prin orice mijloc de probă adecvat, cum ar fi o decizie a unei instanțe judecătorești sau a unei autorități administrative. Cum încălcarea regulilor de concurență de tip cartel care vizează trucarea licitațiilor reprezintă o culpă gravă, firmele Vesta Investment SRL și Loial Impex SRL – câștigătoare ale celor două licitații CNAIR, au depus în fals declarațiile.

Corpul de Control: CNAIR avea obligația de a denunța unilateral contractele. Mariana Ioniță tace 

În paralel cu ancheta DNA, Corpul de Control al primului ministru a efectuat o verificare paralelă a licitațiilor CNAIR, controlul fiind încheiat în decembrie 2020 cu o serie de concluzii clare: firmele câștigătoare a făcut uz de fals pentru a primi contractele.

Raport Corp Control

În cadrul procedurilor publice de achiziții inițiate în anul 2018, autoritatea contractantă a solicitat ofertanților să depună documentul unic de achiziții european (DUAE), constând într-o declarație pe proprie răspundere actualizată, ca dovadă care confirmă că operatorul economic nu se află în niciuna dintre situațiile de exludere de la procedura de atribuire. Mențiunile celor trei societăți din DUAE-urile aferente ofertelor depuse în anul 2018 (Vesta Investment SRL, Loial Impex SRL, Girod Semnalizare Rutieră SRL), respectiv că nu au încheiat acorduri cu alți operatori economici care vizează denaturarea concurenței și nu se fac vinovate de comiterea unor abateri profesionale grave, reprezintă declararea necorespunzătoare a adevărului, din următoarele considerente:

…..a fost demonstrată trucarea licitațiilor de către societățile Vesta Investment SRL și Loial Impex SRL, sens în care a fost încheiat un acord de recunoaștere. Prin Decizia Consiliului Concurenței nr. 90/16.12.2019, cele două societăți au fost sancționate pentru încălcarea regulilor de concurență.

Având în vedere că cele trei societăți se regăseau în situația descrisă la art. 167 alin. 1 lit. c) și h) din Legea 98/2016 privind achizițiile publice (…) CNAIR avea obligația de a exclude societățile  Vesta Investment SRL, Loial Impex SRL și  Girod Semnalizare Rutieră SRL din cele două proceduri de atribuire. …Chiar și după semnarea contractului de achiziție publică, CNAIR avea opțiunea legală de a denunța unilateral contractele încheiate…

Amenda Consiliului Concurentei

Ancheta Consiliului Concurenței a dezvăluit cum a fost manipulată piața

Ancheta Consiliului Concurenței pe tema înțelegerilor tip cartel ce au avut ca rezultat trucarea și vicierea licitațiilor CNAIR a demarat în aprilie 2017. Investigația a avut în vedere implicarea societăților Vesta Investment SRL și Loial Impex SRL, alături de alte firme, la o serie de licitații derulate de către CNADNR/CNAIR, în perioada 2014 – 2016.

La data de 15.09.2017 Vesta Investment SRL a solicitat Consiliului Concurenței aprobarea unei cereri de clemență, recunoscând astfel că a practicat cu alte firme înțelegeri anticoncurențiale de tip cartel ce au avut ca rezultat vicierea licitațiilor publice. Un demers similar, de recunoaștere a vinovăției, a fost efectuat la data de 11.10.2017 și de societatea Loial Impex SRL.

Vesta Investment SRL este de foarte mulți ani preferata CNAIR

Vesta Investment SRL a mai fost implicată în scandaluri ce vizau primirea unor contracte suspecte. În 2007, spre exemplu, Vesta Investment a șocat prin obținerea monopolului asupra truselor medicale auto. Pracic, toți șoferii din România erau obligați să cumpere truse Vesta, deși piața gemea de truse medicale venite din spațiul european, acreditate internațional.

Contract Vesta atribuit in 2020

Un an mai târziu, în 2008, cu ocazia organizării Summitului NATO la București, Vesta Investment a încasat suma de 1,9 milioane euro pentru asigurarea balizelor de plastic cu ajutorul cărora s-a creat culoarul unic de transport pe care s-au deplasat mașinile cu șefii de stat din NATO, de la Aeroportul Henri Coanda până în centrul Bucureștiului.

author avatar
Catalin Manolache
5.223 afisari

17 COMENTARII

  1. Sa fiti voi sanatosi – lista listatiilor trucate e muuult mai lunga si mai veche. Uite un alt exemplu tot recent: – desi Vesta Investment n-are treaba cu informatica, are cu banii castigati usor si pe spaga de la CNAIR – asa ca trimite la ofertare propriul lor furnizor de servicii IT – Net PLUG SRL (90% din CA e facuta din facturari catre Vesta), companie cu (functie de an) 1-3 angajati, sa castige licitatia de achizitie a sistemului national de inventariere/monitorizare a semnalizarii si marcajelor rutiere. Cum Net Plug e firma de cutie postala, experienta similara (sic) e data in acte de Vesta Invesment la capitol CA iar cea a lui Net Plug pe partea profesionala (IT – dezvoltare sisteme informatice) de lucrul lor pentru Vesta. Faina referinta circulara.

    Iar mecanismul e simplu: Alexandru Pop, consilierul personal al sefului companiei Vesta (dnul Radu Spirea) are un fiu cu acelasi nume, care lucreaza fix in Departamentul Siguranta Circulatiei de la CNAIR, chiar la biroul responsabil sa scrie caietele de sarcini pe achizitiile de bunuri si servicii pe semnalizare si marcaje rutiere. Ce-ti trebuie mai mult – scrii caiete de sarcini cu conditii care exclud orice competitor si-ti servesti pe tava contract dupa contract, la maxim de buget. Se poate urmari ca un fir rosu pe ultimii 10 ani in urma – metoda e infailibila.

    • Foarte bun comentariul, cu completarea ca acaesta firma IT cu un singur angajat și terț susținător VESTA A CASTIGAT CONYTACTUL DE 30 MILIOANE LEI în defavoarea ofertei de pe locul 2 de 20 MILIOANE LEI, și da caietul de sarcini a.fost scris cu dedicație , pașii sunt simpli:
      1. Se identifica firma care va câștiga licitația
      2. Se face caietul de sarcini cu conditii dedicate
      3. Firma se pune la punct cu aceste conditii: certificări, atestări
      4. Se pornește achiziție publica
      5 . Castiga cine trebuie

      Aici sunt implicați de la directorul de structura pana cel care face caietul de sarcini

      • Hoțul striga hotii!
        Se vede de pe luna faptul că acesta este un articol comandat, autorii facaturii nefiind nici macar atenti sa isi șteargă urmele.
        În adresa DNA către reclamant, ordonatorul acestui articol, care este evident si inițiatorul plângerii penale, au fost lăsate urme, din neglijență sau din prostie.
        Astfel, destinatarul răspunsului DNA se poate identifica prin părțile superioare ale literelor care au rămas neșterse, fiind vorba despre Girod Semnalizare Rutieră.
        Nu este altcineva decât firma cu capital străin care de ani de zile încearcă ,, sa faca curățenie ” pe piata prin înlăturarea firmelor cu capital românesc.
        Deși a fost sancționată de către Consiliul Concurentei atat in Romania cat si in tara de origine, Girod Semnalizare Rutieră își continua strategia de înlăturare a concurentei prin tot felul de plângeri, petiții si sesizări nefondate.
        Succes Girod, la mai mare!

        • Hotul striga hotii? Pai nu va este rusine nici in al 12 lea ceas excrocilor,hotul este mincinosul,hapsanul si spagarul,unul este hotul.Ecuatia este simpla,vorba multa saracia omului,cine a gresit la POARTA ALBA.

        • Nu e facatura.Daca era facatura nu avea atatea documente. Totusi, vorbim de DNA, Corp control, Consiliul Concurentei, ce dracu!…Toate investigatiile institutiilor astea sunt facaturi, iar hotul e lacrima. Pe bune?!

        • Se vede “de pe luna” ca te-a apucat disperarea, draga Spirea… Radu Spirea!
          Stii foarte bine cat ai furat, tot atat de bine cum stii cu cine ai furat si pe pe cati i-ai uns (regionalism pentru: spaga, mita, parandarat etc.). Te superi ca nu te-a anuntat DNA, din timp, ca te investigheaza, de parca procurorii trebuie sa colaboreze cu infractorii!… ce sa vezi, nu… ghinion (vorba unui clasic in viata)! Vezi ca astea pe fonduri europene sunt de competenta DLAF – omologul european, OLAF, colaboreaza cu proaspatul Parchet General European (da, Kovesi), asa ca pregateste-te, ca pe aia nu-i mai cumperi! Ai mai avut si “tampita” inspiratie sa acuzi Franta – ma rog, o companie din Franta – ca este in spatele dezvaluirilor… uiti (ca e usor o contradictie, tu insuti vorbind de asta) ca aceeasi firma franceza – nu-i dau nume… Girod – a fost amendata (de prietenul tau Chiritoiu… Bogdan Chiritoiu, ala de te-a invatat sa inchei acord de recunoastere si sa beneficiezi de clementa, pentru a plati o amenda mai mica), in aceeasi investigatie a Consiliului Concurentei?! Apropo de acordul de recunoastere si cererea de clementa – aviz amatorilor, adica celor care inca mai vreti sa-l protejati: omu’ va va da in gat, ca sa se asigure ca i se va aplica art. 19, asa cum a facut-o si in 2017, la Consiliul Concurentei, sa fie sigur ca beneficiaza de clementa.
          In alta ordine de idei, vezi ca aia de ti-au facut plangeri penale chiar si-au asumat cele scrise – ca d’aia orice plangere se incheie cu “va stau la dispozitie” – asa ca nu te mai impauna cu “nu si-au ascuns urmele”, detectivu’ lu’ peste, ca tocmai n-ai facut nimic altceva decat sa te infunzi, mai tare.
          Sunt de salutat toti cei care iti fac plangeri penale, ca si le asuma! Si, ce sa vezi, daca francezii ti-au facut vreo plangere la DNA, nu vreau sa ma gandesc cam cat de simplu le va fi – mai ales dupa, repet, “tampita” ta inspiratie – draga Radu Spirea – cam cum o sa se uite, cu atentie, la toate achiztiile lui Neaga si Ionita facute pe fonduri europene…
          Iar asta, cum spunea un alt comentator, nu-i articol comandat, ci DOCUMENTAT, de trei institutii diferite ale statului – DNA, Consiliul Concurentei (unde ai incheiat acord de recunoastere amice, inca din 2017) si Corpul de Control al Prim Ministrului Guvernului Romaniei!
          Apropo, domnilor ministru al transportului si prim ministru, va aplecati si domniile voastre – asa, putin – asupra subiectului CNAIR?!… ca vad cum cainii latra, iar caravana guvernamentala trece (vedeti ca in cosul penal exista si infractiune de complicitate si favorizarea faltuitorului). Nu mai luteti spune – niciunii – ca nu ati stiut, ca nu ati fost informati etc… ca documentele le aveti!

  2. Ar trebui ca toate firmele care au calcat pe bec,sa fie desfiintate si actionarii lor sa aiba interdictie de infiintare firme noi.

  3. Vesta e privilegiul CNAIR din 2016, umple magaziile de la DRDP uri, iar ombilicului duce la axa masala-minteanu-cristian andrei, cam pana aici le a fost!

    • Abia astept, ca pe langa DRDP-uri (corecta observatia!), sa inceapa sa se uite si prin administratiile publice locale! Spirea cu ale sale Vesta, Anduna, Marad si Lindor etc. – ca doar el stie cate altele mai are, pe langa astea – a incalecat toate primariile din tara! Administratia Strazilor Bucuresti, omoloaga de la Cluj etc etc sunt capusate de el si de oamenii lui, pe care-i muta de colo-colo ca pe pioni! – uitati-va doar la traiectoria sefei de la achizitii din CNAIR, madam Barbulescu (anchetata, la un moment dat de DNA – a scapat dandu-i in gat pe altii!), care s-a miscat cand la CNADNR, cand la Primaria Bucuresti, cand la CNAIR (unde si astazi se ocupa sa-i tina spatele lui Spirea, pe licitatii trucate si alte combinatii!).

    • Vesta umple magaziile nu doar pe la DRDP-uri, ci si pe alea de pe la primarii – vezi Bucuresti, Cluj, Craiova (cateva dintre zonele lor de influenta) – cu toate ciurucurile lor de produse, vandute pe bani multi!
      Umbla vorba, prin targ, ca l-au incalecat si pe Baluta – “dottore” de la PS4, tovaras cu Ponta, Negoita si cu Banicioiu (cine se aseamana se aduna… vorba din batrani)- unde Spirea, prin Alina Roman (aia de i-a servit interesele cand era la Administratia Strazilor din Bucuresti, acum la PS4) este pe cale sa ia, prin Anduna – alta firma interpusa, un nou contract!
      Hai “dottore”… sa te vedem cat esti de cinstit, daca te tin curelele!
      Sunt cu ochii pe tine :))

  4. Succes la scormonit cît mai adînc.
    Poate asa vor există și autostrăzi și drumuri ok.

  5. Nu pot decat sa scot la lumina mareatza strigare sovietica – dulce ca mierea e glontul patriei pentru tradatori – si asa sa fie! doi metri cubi excavati costa mai putin decat un borfash bagat la bulau, cazat, imbracat si hranit din banii contribuabililor pe care i-a jefuit…

  6. da doamna din poza?……cunoscuta pt tunurile date la m.dezvoltarii cat si la transporturi..ce grad o avea?

  7. Catalin MANOLACHE , cei de la Comisarul .ro ti-au preluat articolul dar l-au atribuit lui Catalin TACHE , sa-ti dea un miel de Paste .

  8. Ar trebui verificate in amanunt si tendintele unor oameni din comisiile de evaluare de a acorda toate contractele doar unor anumiti “prieteni”. Crearea de monopol este investigata de ani de zile in toata lumea civilizata. Sau poate totul este doar o coincidenta “fericita”.

  9. D-na Kovesi, sa va spunem o poveste:
    – Romania e codasa la absorbtie fonduri europene; CNAIR ca parte din Ministerul Transporturilor primeste instructiuni sa creasca rata de absorbtie. Marimi din si de pe langa CNAIR vad in aceasta noua „sarcina de serviciu” o oportunitate fantastica de acces la borcanul cu miere comunitar, asa ca se pun (a se citi pun pe subordonatii lor) sa scrie „proiecte” pe spranceana, numai bune de castigat cine trebuie.
    – si echipa se pune pe treaba si naseste proiecte inutile dar cu aparenta de seriozitate, suprabugetate, continand exact (si nimic in plus) din ceea ce camarila stie sa livreze, cu titluri sforaitoare si declaratii de intentie generoase – numai bune de aprobat la finantare europeana. Nu poti sa nu te miri cum descrierile de produse necesare in proiecte, corespund pana la virgula cu ceea ce stiu prietenii sa livreze – dar trebuie ca e o coincidenta. Asa se nasc:
    – „imbunatatire treceri la nivel cu calea ferata” – dar numai pentru trecerile dintre DN si CFR, pentru ca restul care conteaza cu adevarat – cele cu drumuri judetene si comunale unde se intampla majoritatea accidentelor rutier de acest fel si unde ar avea cu adevarat impact (cele cu DN au in cvasi-majoritatea lor bariere si instalatii de semnalizare automata), nu pot face pare dintr-un proiect al CNAIR. Iar proiectul e scris din birou – se vor instala stalpi de iluminat la 25 m de calea ferata efectiva, a.i. sa iesi din conul de lumina exact cand treci peste linia de cale ferata (la momentul de maxim pericol), se vor pune suprafete antiderapante (desi accidentele nu provin din masini venind cu viteza si pocnind barierele exact cand trece trenul – ci din nesimtiti sinucigasi care forteaza constient bariera), etc. Ca echipa de proiect sa aibe un morcov, se prevad „pentru gestiunea proiectului”, mici imbunatatiri pentru viata lor de birou de zi cu zi – calculatoare, birouri, aparate foto cu camera la 360 grade (!), cooler notebook si rucsac de notebook – ca o lista de cumparaturi pentru pusti scapati pe culoarele unui Mall. Alegerea castigatorului e inclusa in modul de redactare al CS – desi contine valoric peste 50% lucrari, stiind ca pe piata doar firma Vesta are experienta relevanta la valori mari strict din livrarea de produse, se alege in Fisa de Date a licitatiei un cod CPV de livrare produse cu instalare (cand va construiti casa, e un proiect de livrare de caramizi cu instalare – nu de constructii) si se elimina pe acest criteriu orice alt competitor care a avut nenorocul sa faca acelasi lucru pe contracte de lucrari. Odata aprobata finantarea UE, semnare contract, veselie mare, parandarat, etc.
    – „sistem de inventariere si gestiune indicatoare si marcaje” – adica declarativ o baza de date (recoltarea datelor din teren) si o aplicatie cu care sa cunoasca „in timp real” starea semnalizarii rutiere (orizontal si vertical) – titlu generos si intentie laudabila, dar sa intram un pic in detalii: CESTRIN (institutul de cercetare propriu al CNAIR) are in dotare un microbuz de masurare din mers al performantei marcajelor rutiere (cu tot cu software) si-l foloseste la certificarea lucrarilor in noile proiecte de autostrada. Adica partea de marcaje e deja acoperita, din investitii anterioare ale CNAIR. Iar partea de indicatoare e si ea o gogoasa: – retroreflexia remanenta (cat de buna mai e folia pe indicator) necesita o masurare de proximitate, cu un echipament portabil – pe care CESTRIN il are. Cat despre „masurarea dimensiunii si stabilirii clasei de reflectivitate a foliei” – la ce le trebuie? Indicatoarele instalate pe DN in ultimii 20 de ani sunt toate certificate si corespund dimensional si dpdv al clasei de folie, doar starea tehnica actuala e de interes – a stii daca trebuie inlocuite (dar suna mai complex si pare a justifica suma exorbitanta, daca spui – masurare dimensiuni, determinare tip folie, etc.). Dar ce te faci ca Marad Concept, satelitul Vesta, a cumparat si el pe fonduri europene un microbuz dotat similar (vine la pachet cu software de analiza statistica si de rapoarte asupra datelor colectate), cu care ar vrea sa faca bani?-Sa ramana cu „investitia” in curte? Nu, faci licitatie de 6.5 Mil Euro (ofertare si adjudecare la max de buget – ceva ce un ofertant oarecare ar indrazni sa faca doar cand stie din start ca orice competitor va fi eliminat) si-l dai asocierii cu Marad si sprijinita de Vesta, ca doar nu o sa sprijini propriul departament de specialitate (CESTRIN) sa se dezvolte si – doamne fereste – sa concureze pe „ai nostrii, dintre noi”. CESTRIN o fi capabil, are si cu ce – dar n-ar fi cerut decat o fractiune din suma pentru a face acelasi lucru si, mult mai important – nu stie parandarat.
    – „reducerea nivelului de poluare fonica prin asternere de asfalt fonoabsorbant” – alt exemplu de gogorita vanduta pe bani buni, europeni, la gugustiuci. In conditiile in care in UE exista cateva sectoare experimentale (la nivel se sute de metrii liniari fiecare) cu mixturi asfaltice care reduc nivelul zgomotului de rulare din trafic (dar nu par a avea rezistenta in timp comparabila cu retetele clasice – ceea ce face solutia o aplicatie de nisa), se naste o licitatie (anulata in 2018 pe motiv ca nici o companie serioasa din UE nu vroia sa-si lege numele de asa o prostie – dar pe cale de a fi reluata in curand) care propune asternerea pe aprox. 142 km!!!

  10. Despre alte firme care au o forma continuata de incalcare a legislatiei, standardelor si normativelor, dar care striga „Hotii!”, numai de bine. Poate metodele „frantuzesti” de „promovare” a unor produse si solutii e mai buna decat cele romanesti. O fi de la vin sau de la branza?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger