”Doresc să subliniez importanța implementării proiectelor strategice prioritare de interconectare, cu accent pe proiectele de interes crescut pentru România, precum Rail2Sea și Via Carpahatia și a evidenția relevanța esențială a acestora pentru obiectivul inițiativei de dezvoltare economică sustenabilă și de construire a rezilienței strategice a economiilor statelor participante”.

Aceasta este esența ”fulminantului” discurs al președintelui României la cel de al șaselea Summit al inițiativei celor Trei Mări (I3M) organizat de Bulgaria. Unul cu atât mai important cu cât a fost vorba de prima reunire ”față în față” a participanților, după ce anul trecut, din cauza pandemiei de COVID, la Talinn s-a recurs doar la un summit virtual.
”Ne facem singuri autostrada”!
Numai că, în timp ce șeful statului român a continuat să ridice osanale ”creditului” pe care americanii ar trebui să ni-l acorde pentru a construi tot cu companii americane secțiunea din România a viitoarei autostrăzi est-europene Via Carphatia, președintele Ungariei a preluat copy-paste discursul premierului Viktor Orban, având astfel o cu totul altă poziție. Una care arată solidaritatea politicienilor de la Budapesta atunci când vine vorba de interesele geo-strategice ale țării vecine.
Astfel că Janos Ader s-a transformat la Sofia în portavocea lui Orban, acuzând public ”vorbele goale din Inițiativa celor Trei Mări”. Mai mult, de la Budapesta s-a anunțat că Viktor Orban nu s-a sfiit să le dea cu flit ”investitorilor” americani, promițând că ”Ungaria va finaliza secțiunea de autostradă Via Carpatia cu finanțare proprie”.