AcasăDezvaluiriAncheteCiucă i-a băgat pe gât lui Orban ”Ordonanța Racheta”. Face 200 milioane...

Ciucă i-a băgat pe gât lui Orban ”Ordonanța Racheta”. Face 200 milioane euro!

Ministrul Apărării vrea să prostească guvernul.

Iată că după  ce a ieșit din grațiile prezidențiale în urma descinderii procurorilor DNA la chiar sediul MApN, generalul Ionel Ciucă își ”linge rănile” așa cum știe el mai bine. Adică aruncând cu contracte de miliarde în stânga și în dreapta, cel puțin până ce se va găsi cineva și în țara asta care să îi explice că bugetul Apărării nu este totuna cu cardul său de pensionar! Până atunci însă, rezervistul care se visa noul premier are toate motivele să își frece mâinile de mulțumire, fiind la un singur pas să dea un nou tun. Totul după  ce a reușit să salte deja pe 13 august, pe website-ul Ministerului Apărării Naționale, proiectul de abrogare a Hotărârii de Guvern nr. 630/2018, pus astfel în dezbatere publică pentru doar 10 zile!

Iar zilele trec una câte una, artizanii noii ”afaceri Kongsberg” calculând AMR-ul pe șestache. În timp ce  șeful informațiilor militare face ”pe mortul în păpușoi”, ”marele patriot” Marian Hăpău neîndrăznind să își deranjeze șeful numit politic. Astfel că dacă Guvernul aprobă săptămâna viitoare abrogarea, atunci pasul următor este ca MApN să inițieze un proiect de lege penrtu achiziție tip G2G. Adică generalul Ciucă îl păcălește pe premierul Orban să abroge HG  630/2018 privind achiziția ”sistemului de instalații mobile de lansare rachete antinavă”. Cea care prevede o sumă de 137 milioane euro, dar și clare condiții offset și de colaboare industrială, pentru darea unei noi HG. Una prin care să se cumpere același sistem, dar la 200 milioane de euro! Și fără offest”! Și fără colaborare industrală! Și cu un câștigător dinainte cunoscut, cel puțin de către structurile contrainfrmative – altele decât DGIA, bineînțeles! -care trag astfel un ultim avertisment pentru a nu fi anulată de Cabinetul Orban licitația prevăzută de HG 630/2018. Mai ales că după cum reiese din raportul contrainformativ intrat în posesia noastră, compania norvegiană ” Kongsberg”, cea pentru care pare să forțeze crearea uni ”culoar unc” ministrul Ciucă se află în mijlocul altor grave scandaluri de corupție. Într-unul din ele fiind vizați inclusiv mai mulți generali ai Armatei Române!

Abrogă HG 630 ca să scape de licitație!

Generalul Nicolae Ionel Ciucă și-a pus deja semnătura pe ”Hotărârea pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 630/2018 privind aprobarea circumstanțelor și a procedurii specifice aferente programului de înzestrare Sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă”. Și care are un articol unic, respectiv abrogarea respectivei HG. Ceea ce înseamnă că viitorul câștigător al contractului va putea fi desemnat fără licitație, doar după ce ”ochi frumoși” îi plac mai nou generalului Ciucă! Pentru că deja este pregătit la sertar un nou proiect de lege, prin care suma alocată să fie ridicată la 200 milioane de euro, dar și ca atribuirea să nu se mai facă prin procedura licitației, ci să fie una de tip G2G. Iar în acest sens, ”scribii” lui Ciucă de la MApN au făcut și o „Notă de fundamentare” plină de tabele, cifre și alte ”bla-bla”-uri…Una atât de alambicată încât este greu de crezut că va fi citită cu atenție de cei care urmează să își pună semnătura.

Oameni buni, citiți raportul contrainformativ!

Este vorba de premierul Ludovic Orban, ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Daniel Popescu, președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, Eugen Cojoacă, ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Luvian Aurescu, ministrul Finanțelor Publice, Vasile Florin Cîțu și ministrul Justiției, Marian Cătălin Predoiu. Cu toții având însă acum posibilitatea, înainte de a risca să semneze proiectul lui Ciucă, să citească și argumentele analizei contrainformative care demontează pur și simplu argumentele prin care acesta încearcă să justifice abrogarea HG 630/2018. Și pe care o publicăm drept urmare integral :

”1. „ În perioada 2018-2019 în cadrul definit de HG 630/2018 s-a derulat o procedură specifică de achiziție tip dialog competitiv, o singură ofertă a fost depusă dar dialogul competitiv nu s-a putut finaliza datorită unor cerințe din specificația tehnică ce nu puteau să fie îndeplinite de niciun produs existent în piață. Autoritatea contractantă, constatând aceste greșeli nu a aplicat măsuri corective, ci a preferat să anuleze procedura.

  1. În mod eronat sunt invocate ca argumente pentru abrogarea HG cele referitoare la constituirea unei facilități de mentenanță la nivelul unui operator economic din România, deși aceleași argumente se regăsesc și în nota de fundamentare a HG 630/2018. Este neprofesional să folosești aceleași argumente și pro, și contra, funcție de interesele obscure pe care conducerea MApN le are. Deci menținerea unor astfel de argumente denotă de fapt analiza argumentelor.
  2. Este inadmisbilă invocarea interoperabilității cu navele ce urmează să intre în dotarea forțelor navale având în vedere că racheta NSM nu s-a regăsit în nicio ofertă din cadrul procedurii de achiziție a corvetelor și modernizare a fregatelor. Mai mult decât atât, în două oferte depuse, inclusiv în cea a câștigătorului anunțat se regăsește racheta Exocet, care de altfel se și află deja în dotarea mai multor state din cadrul NATO și UE. De menționat și că racheta Exocet a fost singura ofertată în cadrul procedurii de achiziție a SIML în baza HG 630/2018.
  3. În mod eronat se induce ideea că singura soluție care garantează actualizarea bazelor de date cu parametrii tactici ai țintelor este achiziția SIML de la Guvernul SUA! Totuși, în ultimii ani, la nivelul MApN au avut loc numeroase întrevederi între oficiali militari români și ai altor state din NATO și UE în care s-a oferit accesul la bazele de date actualizate.
  4. Este menționat în mod fals că realizarea instruirii personalului pentru folosirea în luptă a sistemului NSM se va realiza pe „baza experienței practice a Armatei SUA„. Acest lucru este imposibil la acest moment având în vedere că produsul NSM încă nu a fost livrat către Armata SUA și deci nu se află în operare, implicit nu există experiență practică. Mai mult decât atât, sistemul bazat pe racheta NSM nu a fost utlizat nicodată în situații reale de luptă – „no combat proven„. Surprinzător, singurul sistem ofertat, sistemul bazat pe racheta EXOCET se bazează pe experiență de utilizare în mai multe forțe navale și și-a dovedit eficiența în luptă cu rezultate remarcabile.
  5. Furnizarea de echipamente criptografice și cu regim special, pentru asigurarea interoperabilității în cadrul NATO se poate realiza și pe baza ofertelor guvernelor altor state, nu numai a Guvernului SUA.
  6. Argumentele precizate pentru motivarea achiziției sistemului bazat pe racheta NSM, ca singură soluție, prin procedura FMS de la Guvernul SUA sunt false deoarece aceleași rezultate se pot obține și prin utilizarea altor proceduri de achiziție publică competitive. În acest sens a fost deja prezentată forțelor navale române, în octombrie 2019, o ofertă care îndeplinește toate cerințele de capabilitate militară, interoperablitate NATO, cooperare industrială semnificativă și este și în anvelopa bugetară (conform HG 630/2018).
  7. Argumnetul că perioada de realizare a obiectivului 2018 – 2022 este depășită se datorează în exclusivitate MApN, care a decis „suspendarea/înghețarea„ procedurii de achiziție a SIML, fără bază legală și a tergiversat reluarea rapidă a acesteia astfel încât nu a mai putut să fie respectată perioada prevăzută în HG 630/2018.
  8. Deși în oferta din luna octombrie 2019 este menționat prețul de 137 milioane euro pentru sistemul SIML, așa cum a fost inițial estimat, MApN a solicitat și a primit aprobarea Parlamentului pentru o sumă mult mai mare, respectiv 200 milioane euro. Astfel se constată că statul român ar putea fi prejudiciat cu mai multe zeci de milioane de euro.
  9. În ultimii ani, la nivelul MApN s-a observat o utilizare excesivă a procedurlor de achiziție de tip FMS – guvern la guvern, deși în cadrul legislației europene ( pe care România este obligată să o respecte în totalitate) acestea sunt tratate ca excepții și nu pot fi utilizate în defavoarea procedurilor de achiziție competitivă. Mai ales atâta timp cât există disponibile soluții europene care satisfac cerințele de capabilitate militară NATO ( există astfel un risc crescut pentru o procedură de infrigement).

În concluzie, demersurile prin care se încearcă abrogarea HG 630/2018 prin concluzia că nu mai asigură cadrul legal necesar îndeplinirii obiectivelor programului SIML sunt complet false, tendențioase și sunt susținute de interese obscure care defazorizează clar statul român”.

După păguboasele afaceri cu PATRIOT și PIRANHA, urmează ”Kongsberg 2”

”Afacerea Kongsberg 2”

De asemenea, la momentul luării deciziei definitive, premierul Orban și ceilalți miniștri vor fi și în posesia notei informative cu privire la potențiala unidirecționare a contractului de achiziție a sistemului mobil de lansare rachete antinavă către compania norvegiană Kongsberg. Asta deși Dag Tore Sekkelsten, fost director de vânzări pentru Europa de Est al Kongsberg Defence Communications (KDC) a fost condamnat în Norvegia  la 4 ani și șase luni de închisoare pentru contracte derulate în România cu STS, MAI, Autoritatea Vamală și MAE. În dosarul care zace în sertarul unui anumit procuror DNA regăsindu-se și numele mai multor generali români… Așa că răsfoiți dosarul de la DNA, raportul contrainformativ și sentința justiției norvegiene și pe urmă abrogați HG 360 !

Prețul sistemului d erachete antinavă, ”umflat” d ela 137 la 200 milioane euro!

Mai ales că deschiderea unui nou dosar ”Piranha 5” se apropie mult mai vertiginos decât se așteaptă generalul Ciucă. Ca și generalul Hăpău, cel care refuză să facă barem o amărâtă de notă informativă a DGIA privind ilegalitatea atribuirii a noi contracte militare.

 

ultima pag din facsimil
author avatar
Catalin Tache
2.824 afisari

4 COMENTARII

  1. Domnule Tache, este laudabila intentia dvs. de a prezenta poporului matrapazlicurile care se fac ,in numele poporului, prin cabinetele ministeriale, dar, prezentarea unor amanunte tehnice ale echipamentelor, a unor documente legale inclusiv semnaturile ministeriabililor, lungirea de tip (ziarul Adevarul) a articolelor, face parcurgerea acestora greoaie, plictisitoare si uneori abandonarea lecturarii pana la final. Ma gandesc ca decat achizitonarea unor echipamente f. scumpe, pe care nu se stie cine la va manevra (poate generalii ca mai avem un pic si depasesc numarul soldatilor activi), mai bine alcatuiau un program de pregatire a tinerilor de manuire a armamentului usor si cateva cunostinte tactice, ca la o adica nu cu tehnica lor sofisticata o sa aparam acest pamant ci cu „carnea de tun” ignorata azi. De fapt, daca ma gandesc in istorie, la noi a fost la fel intotdeauna iar jerfa de sange pe masura. Vai..
    icurile

  2. Decat sa-i bagi o Ordonanta pe Gat, mai bine o sticla de Whisky, lu nea Sica, ii dadea apoi a 5 Stea, ca la cate Stele vedea Sica, dupa aia

  3. Pt ca, noi boanghinele, ne pricepem la orice, chiar mai bine ca dom’ Tache, astazi imi pun uniforma de honved ca sa-mi dau cu parerea despre armamant.
    Wikipedia zice ca NSM e o chestie ff utila, e bine daca se achizitioneaza. Regretabil e ca s-a pierdut ff mult timp. Aia de la profit.ro ziceau ceva de trei sisteme, asta ar inseamna o baterie. Timida prestatia, deocamda. Sa speram ca reprezinta inceputul a ceva mai consistent. Nene Tache, spune oamenilor ca NSM nu inseamna doar Kongsberg, inseamna si Raytheon. Poate ca din cauza unora ca Sekkelsten, si amicii sai carpatini, sistemul NSM ajunge asa de taziu in dotarea Romania. Tinand cont de experienta licitatiilor romanesti, G2G pare ca e solutia cea mai buna la acest moment. In contextul in care Romania e dezarmata, sau programele de inzestrare sunt blocate sau se misca greu, Rusia e principalul beneficiar al acestei stari de fapt. Traiasca lupta pt pace!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger