AcasăDezvaluiriAutostrazile din Romania se pierd in comisioane prin Dubai

Autostrazile din Romania se pierd in comisioane prin Dubai

“National” continua seria dezvaluirilor legate de companiile abonate la contractele cu statul roman in vederea construirii de autostrazi si pune la dispozitia cititorilor si autoritatilor amanunte incendiare despre comisioane si posibile infractiuni de spalare de bani. Cel mai recent exemplu il reprezinta grupul italian  Salini Impregilo, al carui contract cu CNADNR pentru realizarea segmentului de autostrada Orastie-Sibiu a fost la un pas de a fi reziliat.

Ministrul Transporturilor, Dan Sova, a fost la un pas sa rezilieze contractul cu Salini Impregilo pentru Orastie-Sibiu Lot 3

De ce nu avem autostrazi? E foarte simplu: marile companii cu portofolii internationale fabuloase au venit la praduiala in Romania.  Este si cazul grupului Salini Impregilo, unul dintre cei mai cunoscuti constructori din lume, care nu participa la licitatii sub 100 de milioane de euro. In Romania, Salini Impregilo s-a inhamat, doar pe hartie deocamdata, sa construiasca tronsoanele Orastie-Sibiu Lot 3 (este gata in proportie de 80 %), Lugoj-Deva Lot 2 (in faza de elaborare a proiectului) si Sebes-Turda Lot 1. In privinta ultimei lucrari, proiectul este in asteptarea unei decizii judecatoresti in urma contestatiei formulate de Impresa Pizzarotti & C SPA impotriva desemnarii ca si castigator al licitatiei a grupului Impregilo SpA – Salini SpA, care a depus oferta de 539.488.704 lei (din punct de vedere al valorii ofertei, asocierea s-a aflat pe locul trei).

Contractele din Romania ale Salini Impregilo

Contractul dintre Construct Complet Activ si Salini, inclusiv modelul de plata a celor 900.000 de euro

In septembrie 2013, Salini a fuzionat cu Impregilo, creand unul dintre cele mai mari grupuri de contructii recunoscute pe plan mondial. Pentru a intelege dimensiunea situatiei pe care o vom expune mai jos, trebuie sa stiti ca Impregilo, precum si Salini, isi desfasoara activitatea pe cinci continente, deruland lucrari de infrastructura de la cai ferate, baraje pana la autostrazi si centrale hidroelectrice. In prezent, pe langa contractele din Romania pe care risca sa le piarda, Salini Impregilo lucreaza la doua din cele mai complexe proiecte din lume: extinderea Canalului Panama, unul dintre cele mai mari proiecte de inginerie intreprinse vreodata, si podul de peste Stramtoarea Messina din Italia, o capodopera inginereasca de peste 3.300 de metri, cel mai mare pod din lume. Si totusi, desi la prima vedere statul roman nu ar avea motive sa puna la indoiala seriozitatea unui partener cu un astfel de prestigiu international, contractul semnat intre CNADNR si Impregilo Group pentru realizarea segmentului de autostrada Orastie-Sibiu (Lot 3) a fost la un pas de a fi reziliat. Pentru ca, asa cum am mai spus, companiile s-au invatat sa tergiverseze lucrarile si sa ceara suplimentarea contractelor. Bani in plus pentru nimic.  “Era inacceptabil sa platim cateva milioane de euro in plus pe lucrari care nu se justificau”, a declarat, recent, ministrul Transporturilor, Dan Sova. De asemenea, pentru lucrarile din Romania, Salini Impregilo are subcontractori, care au lucrat efectiv, neplatiti de mai bine de 12 luni.

Consultanta in nimic pentru 900.000 de euro

Printr-o anexa semnata in februarie 2014, valoarea contractului de consultanţa este redusa la 400.000 de euro

Mai mult, fuziunea inceputa in 2013 pare sa traga si mai rau in jos Impregilo din cauza manevrelor financiare la care s-a dedat Salini, condus in Romania de Davide Basile. Pentru ca un alt contract cu probleme mari, demne de DNA, al prestigiosului grup Salini Impregilo este cel de realizare al tronsonului 2 din autostrada Lugoj-Deva, despre care am mai scris. Salini s-a asociat, in vederea castigarii licitatiei, cu firma Secol, detinuta de colectionarul de condamnari Defendente Marniga. “National” a descoperit, recent, amanunte incendiare despre o posibila infractiune de spalare de bani, prin niste comisioane trimise in Dubai. Asadar, Salini (acum Salini Impregilo) a incheiat un contract de consultanta, pe o perioada de un an, cu firma romaneasca Construct Complet Activ SRL. In valoare de 900.000 de euro plus TVA, contractul a fost incheiat pe 18 decembrie 2013 si prevedea urmatoarea schema de plata: 400.000 de euro plus TVA platibili in 7 zile de la data emiterii facturii de catre consultant (Construct Complet Activ SRL), iar restul de 500.000 de euro sa fie achitati pana pe 25 februarie 2014. Numai ca, odata cu fuzionarea cu Impregilo, Salini nu a mai putut, de la 1 ianuarie 2014, sa faca plati intrucat acestea intrau si sub regulamentul contabil al Impregilo. Astfel, fortati de noile imprejurari, la 3 februarie 2014, la contractul de mai sus se adauga un act aditional prin care Salini si Construct Complet Activ SRL  schimba din mers datele problemei, picand de acord ca valoarea finala a acordului incheiat in decembrie 2013 sa ramana de 400.000 de euro, plus TVA, suma pe care societatea italiana a apucat sa o achite.

Plati suspecte facute in Dubai

=
Ordinul de plata prin care firma Construct Complet Activ achita, la indicatiile Salini, catre societatea din Dubai, Goldcrest Ltd., suma de 49.500 de euro

In plus, “National” a aflat ca Salini le-a indicat celor din conducerea firmei romanesti sa colaboreze cu o companie din Dubai, in contul careia trebuiau sa vireze suma de 49.500 de euro. Construct Complet Activ face, la 20 decembrie 2013, aceasta plata de 49.500 de euro catre societatea Goldcrest Ltd. din Dubai. Conform documentelor intrate in posesia “National”, Construct Complet Activ nu a primit nici in ziua de azi vreun contract sau factura pe banii transferati in Dubai. Mai mult, intr-un mail din februarie 2014, administratorul Construct Complet, Lucian Paun, era invatat de catre un anume Bogdan Dinu cum sa-i scrie CEO-ului Salini, Davide Basile, si sa-i ceara explicatii cu privire la compania din Dubai. “Asteptam contractul dintre compania noastra si cea indicata de dumneavoastra sa colaboram, Goldcrest Ltd. De asemenea, asteptam si factura de la Goldcrest Ltd. pentru suma de 49.500 de euro pe care deja i-am platit. V-am trimis un document pentru inchiderea contractului dintre compania noastra si Salini, pentru ca, pana la aceasta data, noi nu avem contract cu Goldcrest, nu avem factura, nici obiect al muncii, si in felul acesta este imposibil sa avem o relatie de afaceri profesionala. Asteptam pana pe 20 februarie, iar daca nu vom primi cele trei documente, ne vedem fortati sa contactam Departamentul Juridic al Salini Impregilo din Italia”, se arata in mailul ce trebuia sa-i bage mintile in cap lui Davide Basile. Or, cum ar putea fi altfel interpretata o astfel de plata fara factura, fara un contract si, mai ales, fara obiect, decat ca o evidenta spalare de bani?

Salini Impregilo tace malc

Contactati pentru a-si exprima un punct de vedere in legatura cu dezvaluirile “National”, atat sefii Salini Impregilo, cat si administratorul Construct Complet Activ, Lucian Paun, s-au infipt cu capul in nisip precum strutii, ignorand intrebarile noastre. Cu siguranta, manevrele Salini Impregilo ar fi demne de un dosar de toata frumusetea la DNA. Fiindca e cazul ca autoritatile sa ia masuri drastice impotriva unor astfel de companii, altfel autostrazile promise vor ramane doar niste desene pe hartie. Vom reveni cu alte dezvaluiri despre mecanismele acestor societati care primesc sute de milioane de euro de la statul roman.


author avatar
Nicole Ionescu
4.370 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger