Uite ca mai exista si politicieni care nu ezita sa ameninte multinationalele ca, daca isi mai bat joc de cetatenii lor, pe care ii trateaza drept „cobai”, nu vor ezita sa ia masuri dure, care sa duca pana la excluderea acestora! Din pacate, nu este cazul liderilor romani, care nu indraznesc nici macar sa ia in discutie problema „repatrierii” suta la suta, catre firmele mama, a profiturilor uriase facute de multinationale de pe urma activitatii derulate in Romania. Tara unde, in timp ce investitorii autohtoni sunt hingheriti cu puzderie de controale pana ce trag obloanele peste afaceri, ANAF nu indrazneste nici macar sa organizeze un banal control, fie el si de forma, la vreun hypermarket „cu nume”.
In schimb, autoritatile slovace, tara care asigura presedintia Consiliului Uniunii Europene, au declarat o adevarata prioritate nationala lupta impotriva multinationalelor care comercializeaza marfa si in special mancare si bauturi de alta calitate decat cea originala in tara lor. Iar demersului virulent al Bratislavei s-a asociat deja si Praga, autoritatile cehe anuntand ca nu vor mai permite comercializarea de produse de calitate inferioara.
Berea sa fie bere!
Nu mai este un secret pentru nimeni ca marii producatori de produse alimentare au mai multe retete pentru marcile lor de renume. Si ca, daca pentru piata occidentala de desfacere apeleaza doar la cele mai calitative produse, cele destinate comercializarii in tarile est-europene sunt vadit de o calitate inferioara. Si tocmai impotriva acestor procedee s-au ridicat acum autoritatile slovace si cehe, cerand pur si simplu ca berea sa fie bere, adica de exact aceeasi calitate, indiferent ca este vandura in Germania sau in tarile din Est. Insa cum marii producatori nu isi vor permite niciodata sa scada calitatea produselor vandute in vest, onorarea cererilor Bratislavei si Pragai ar insemna, automat, sa investeasca in cresterea calitatii „rebuturilor” destinate esticilor. Insa situatia este si mai ingrijoratoare in privinta produselor alimentare, existand temeri ca, in unele cazuri, multinationalele pur si simplu fac experimente pe clientii din alte piete de desfacere, comercializand aici, sub aceleasi marci de renume, produse de o calitate indoielnica. Si, mai mult ca sigur, cehii si slovacii vor avea si castig de cauza, chiar daca si unul partial. In timp ce la noi, unde autoritatile nu-si permit nici macar sa pronunte numele multinationalelor, dar sa le mai si controleze, vor ajunge probabil si produsele refuzate de acum inainte de Slovacia si Cehia…