Una dintre cele mai mari vase de croazieră din lume nu va vedea niciodată oceanele dacă șantierele navale din Wismar, emblemă a nordului Germaniei, nu găsesc un cumpărător.
„Suntem victime clasice ale Covid”, deplânge Carsten Haake, CEO al șantierelor navale MV Werften, aflate în faliment de la începutul lunii ianuarie.
Consecință: construcția „Global Dream”, un mastodont cu o lungime de 342 de metri, care ar trebui să devină prima navă din lume care poate găzdui peste 10.000 de pasageri și membri ai echipajului, a fost oprită.
Și întregul oraș-port de pe malul Mării Baltice se întreabă ce îi va rezerva viitorul.
Soarta Werften s-a jucat la mii de kilometri depărtare, în Asia, în birourile Genting HK, proprietară a patru șantiere navale din Germania și a companiei de croazieră „Dream Cruises”, pentru care nava era destinată.
Specializat în cazinouri și călătorii, grupul a dat faliment, copleșit de impactul pandemiei și abandonat de compania-mamă, Malaysian Genting.
Statul german, din lipsă de garanții, a redus ajutorul public. Proiectul Global Dream, cu un cost total estimat la 1,5 miliarde de euro, este „finalizat 75%”, potrivit conducerii, dar are nevoie de încă 600 de milioane de euro pentru a continua.
Incertitudinea crește în rândul celor 2.000 de angajați ai MV Werften din orașele Stralsund, Rostock și Wismar, toate situate în Pomerania de Vest, o fostă regiune est-germană.
Numărătoarea inversă este pornită: administratorul judiciar Christoph Morgen trebuie să găsească o soluție viabilă până la 1 martie. Deși el spune că “unii investitori și-au arătat deja interesul”, găsirea unui cumpărător pentru o astfel de navă-gigant pare dificilă, în timp ce industria croazierelor își revine anevoios după șocul blocărilor.
Primarul din Wismar, social-democratul Thomas Bayer, a declarat pentru AFP că falimentul șantierului naval este un “coșmar pentru lucrători și familiile lor, legați istoric de construcția navelor începând cu anii 1950”.