România trebuie să plătească sume uriașe, de ordinul milioanelor de euro, pentru distrugerea vaccinurilor anti-Covid nefolosite și expirate. Costurile sunt foarte mari deoarece este vorba despre substanțe periculoase. Pe de altă parte, Comisia Europeană a fost solicitată să intervină în cazul achizițiilor aberante ale țării noastre, pentru rezilierea contractelor cu firmele producătoare.
Pe lângă zecile și chiar sutele de milioane de euro pierdute de România din cauza comenzilor uriașe de vaccinuri anti-Covid, statul trebuie să mai achite acum și costurile cu distrugerea acestora, dat fiind faptul că sunt substanțe periculoase și necesită operațiuni speciale, susține europarlamentarul Victor Negrescu. Acesta ne spune că a solicitat Comisiei Europene, în regim de urgență, să sprijine România pentru a suspenda contractele sau pentru a le modifica, pentru că a fost o achiziție comună la nivel european, deși fiecare stat membru a făcut o solicitare.
”În contextul în care statul român și-ar dori modificarea contractelor, avem nevoie de sprijinul Comisiei Europene, pentru că termenele și condițiile au fost stabilite de către Comisia Europeană. În acest moment eu sunt singurul europarlamentar care a făcut un astfel de demers la Comisia Europeană, dar înțeleg că mai sunt încă 5 sau 6 state, care se află într-o situație similară cu a României, dar nu cu atât de multe doze nefolosite. Greșeala, gafa sau lipsa de analiză a nevoilor a fost a fostului Guvern al României. Trebuie să vedem acum în ce bază a comunicat fostul Guvern acel necesar”, ne-a declarat europarlamentarul Victor Negrescu. Acesta a arătat că România se află acum în topul statelor cu doze de vaccin nefolosite.
6 doze pe cap de locuitor
Raportat la numărul de populație, achiziția per capita s-a făcut pentru șase doze de persoană, în condițiile în care schema de vaccinare este formată din două doze plus un rapel, ne spune europarlamentarul Victor Negrescu. Prin comparație, statele europene au solicitat în medie cam 3-4 doze pentru populația eligibilă. ”Marea problemă nu este cât s-a cerut prima oară, pentru că procedura de achiziții comune a fost un lucru pozitiv, că altfel nu aveam acces la vaccin, că că s-a mai făcut o solicitare din partea României pentru o suplimentare a dozelor și acea solicitare nu avea la bază nimic, nicio analiză. Acela este momentul pe care noi îl criticăm, pentru că nu corespundea nevoilor. La solicitarea inițială nu știa nimeni de câte doze este nevoie, dar apoi s-a știut că lucrurile merg în altă direcție, că acea campanie de vaccinare nu părea să ducă la efectul scontat și solicitarea suplimentară trebuia făcută mai prudent sau cu anumite condiționalități. Se puteau baza pe experții Comisiei Europene, să aibă o clauză suspensivă în funcție de context”, ne-a precizat europarlamentarul Victor Negrescu.
Complicații greu de gestionat
Important este să găsim o soluție cu cei de la Comisia Europeană, unde poate fi cheia unei posibile rezolvări, să nu mai plătim atât cât trebuie să plătim, punctează Victor Negrescu. ”Normal, nu noi avem contractele directe cu firmele producătoare de vaccinuri, ci Comisia Europeană. Dacă Comisia Europeană va permite, urmează ca Ministerul Sănătății să intre în dialog cu firmele producătoare, fie pentru temporizarea livrărilor, fie pentru suspendarea anumitor părți din contracte, în așa fel încât presiunea pe bugetul de stat să fie mai redusă. Comisia Europeană a plătit un avans pentru toate acele doze, există mai multe chestiuni contractuale greu de gestionat”, a mai afirmat Victor Negrescu, europarlamentar PSD.