Companiile aeriene se tem că noua variantă Covid va pune capăt redresării de scurtă durată a industriei.
Cu doar câteva săptămâni în urmă, părea că ce era mai rău s-a terminat. SUA și-au ridicat în sfârșit interdicția de călătorie de 19 luni în Europa, iar renașterea rutelor transatlantice profitabile promitea să susțină o industrie despre care se estimează că a pierdut 6 trilioane de dolari de la începutul pandemiei.
Dar acest optimism se poate dovedi prematur. Sosirea Omicron determină țările să impună în grabă noi restricții de călătorie.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a cerut țărilor UE să suspende călătoriile aeriene din țările afectate de variantă. Grupuri contaminate au început să apară în întregul blocul – inclusiv Belgia, Țările de Jos, Irlanda, Italia, Portugalia, Germania și Republica Cehă, precum și Marea Britanie.
Polonia a anunțat o carantină de 14 zile pentru oricine vine din afara zonei Schengen fără viză a UE. Spania și-a înăsprit regulile de călătorie, solicitând vaccinări pentru persoanele care sosesc din Marea Britanie
Între timp, Elveția a introdus o cerință de carantină de 10 zile și un test PCR negativ pentru cetățenii sau rezidenții care nu sunt elvețieni și călătoresc din țări precum Belgia, Țările de Jos, Marea Britanie și Republica Cehă.
Guvernul britanic a luat măsuri pentru a reintroduce testele PCR și cerințele de autoizolare pentru toți vizitatorii din străinătate (cu excepția celor care călătoresc din Irlanda). Și mai departe, Israelul și Japonia și-au închis efectiv granițele.
Traficul aerian, înapoi în incertidudinea Covid
Companiile aeriene urmăresc cu îngrijorare aceste măsuri. Și au motive întemeiate: cu 60% din flota mondială la sol, cu pierderi de miliarde și tăierea a zeci de mii de locuri de muncă, industria aviatică este de departe cea mai lovită de pandemie.
Șeful Asociației Internaționale de Transport Aerian, Willie Walsh, a acuzat guvernele că au răspuns la varianta Omicron –despre care încă nu se cunosc multe –în “modul de urgență”, notează Politico. Companiile aeriene pentru Europa (A4E) au declarat că noile variante ar trebui monitorizate, dar închiderea frontierelor ar trebui să fie o „măsură de ultimă instanță”.
Înainte ca știrile despre Omicron să alarmeze lumea, traficul aerian era în redresare. În august, numărul zborurilor comerciale în UE a crescut cu 48% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Industria a pus acest lucru pe seama introducerii certificatului digital Covid al UE – permisul la nivel de bloc care înregistrează vaccinările, testele sau starea de recuperare a pasagerului, care a ajutat la eficientizarea regulilor ce variaseră anterior între țări și chiar regiuni.
Haosul cauzat de Omicron vine în momentul în care UE urmărește deja măsuri mai stricte de călătorie pentru a ține sub control o reapariție dramatică a coronavirusului pe continent. Comisia Europeană și-a actualizat orientările de călătorie , recomandând ca certificatele UE de vaccin să fie considerate valabile doar nouă luni.
Eric Dresin, secretarul general al Asociațiilor agenților de turism și al operatorilor europeni, a declarat că „este esențial să le oferim oamenilor de știință timp să evalueze și să explice riscurile Omicron”, dar a îndemnat guvernele UE să facă o mai bună coordonare a restricțiilor, pentru a evita paralizia industriei călătoriilor tocmai în momentul în care se reface.