Start-up-ul american News Guard a publicat o investigație cu privire la dezinformarea online legată de epidemia de coronavirus. Experții companiei au analizat 6730 de site-uri, ale căror articole reprezintă 95% din implicarea online în Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franța și Italia.
Verdict: „519 au publicat informații false despre Covid-19, ceea ce înseamnă că mai mult de 7% din cele mai populare site-uri de știri publică acest conținut periculos. Din acest total, 339 de site-uri sunt americane”, subliniază NewsGuard.
Majoritatea informațiilor false, „cu consecințe potențial fatale”, se referă la vaccinare și terorii conspirative: “imunizarea duce la infertilitate”, “companiile aeriene îi sfătuiesc pe călători să nu ia avionul, din cauza riscurilor de formare a cheagurilor în sânge” sau „vaccinurile ARN mesager modifică ADN-ul”.
Dar NewsGuard face o constatare și mai alarmantă: „Site-urile care transmit tratamente false și promovează afirmații false despre pericolele vaccinurilor generează adesea mult mai mult trafic decât site-urile de încredere la nivel mondial”.
De exemplu, un site controlat de activistul anti-vaccinare Robert F.Kennedy Jr. – fiul fostului senator Robert „Bobby” Kennedy, asasinat în 1968 – a generat mai mult angajament (aprecieri, distribuiri, comentarii) în ultimele 90 de zile decât Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor din Statele Unite sau Institutele Americane de Sănătate ”
De asemenea, NewsGuard subliniază responsabilitatea agenților de publicitate în finanțarea site-urilor care răspândesc știri false: „Brandurile cheltuiesc, fără să vrea, 2,6 miliarde de dolari în fiecare an plasând reclame pe aceste site-uri.”
Peste 4.000 de companii cunoscute au finanțat site-urile care publică informații despre Covid-19, inclusiv producători de vaccinuri, spitale și chiar centre pentru controlul și prevenirea bolilor din Statele Unite.