AcasăAgriculturăBig Tech vrea să înghită și agricultura mondială

Big Tech vrea să înghită și agricultura mondială

Marile companii de tehnologie sunt pe cale să preia agricultura și sistemele alimentare globale, transformându-le în afaceri corporative ghidate de algoritmi. O mișcare periculoasă, modelată de bani și putere,  care va pune în pericol mijloacele de trai ale fermierilor.

În China, gigantul comercial Alibaba a condus un val de investiții și preluări de către companiile de tehnologie din sistemul alimentar, cheltuind cel mai recent 3,6 miliarde de dolari pentru a achiziționa cel mai mare lanț de hipermarketuri din țară. În India, mișcări similare sunt făcute de Amazon și Facebook, prin ușa din spate a comerțului electronic, pentru a prelua distribuția de produse alimentare și vânzarea cu amănuntul în parteneriat cu cei mai bogați magnați indieni, notează Al Jazeera. Ambițiile Big Tech cu alimentația și agricultura depășesc China și India. Acestea sunt globale și se extind la toate aspectele sistemului alimentar, inclusiv la ceea ce se numește agricultură digitală. La fel ca și în alte sectoare ale economiei, marile corporații – fie că sunt companii de tehnologie, telecomunicații, firme agroindustriale sau bănci – se luptă pentru a colecta cât mai multe date de la toate nodurile sistemului alimentar și pentru a găsi modalități de a profita de pe urma acestor date. Eforturile sunt din ce în ce mai integrate și conectate prin parteneriate, fuziuni și preluări, permițând captarea corporativă a agriculturii.

Planul final: lucrătorii pământului, la cheremul corporațiilor

De departe, cei mai mari jucători sunt companiile tehnologice globale. Microsoft, Amazon și IBM sunt ocupate cu dezvoltarea platformelor digitale de agricultură pentru a colecta cantități mari de date, care pot fi apoi procesate cu algoritmii lor puternici pentru a  gestiona informații și analize în timp real privind starea solului, a apei și  creșterea culturilor. Acest lucru poate fi atrăgător pentru fermele din țările bogate în care există investiții, dar este o poveste diferită pentru cele aproximativ 500 de milioane de gospodării agricole mici din lume care produc cea mai mare parte a alimentelor la nivel global. Acești producători nu își permit cheltuieli pentru informații digitale și vor fi excluși treptat din rețeaua agricolă. Și acesta nu este chiar jocul final. Pentru corporațiile care investesc în agricultura digitală, obiectivul este de a integra  zeci de milioane de fermieri într-o vastă rețea subjugată și controlată central. Platformele vor accentua conformitatea; fermierii participanți vor trebui să cumpere intrările care sunt promovate și vândute cu credit (la rate de dobândă ridicate), să urmeze „sfatul” unui chatbot pentru a se califica la asigurarea recoltei (pe care trebuie să o plătească), să își vândă recoltele companiei ( la un preț negociabil) și să primească plăți, eventual pe o aplicație de bani digitali (pentru care există o taxă). Orice pas greșit poate afecta bonitatea unui fermier și accesul la finanțare și piețe. Va fi o agricultura contractuală la scară de masă. De fapt, agricultura digitală construiește în amonte sisteme de producție centralizate care vor furniza operațiunile giganților tehnologici în aval. Operațiunea este pregătită pentru ca fermierii de astăzi să devină angajații de mâine ai companiilor Big Tech.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
351 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger