AcasăAfaceriVrăjitoarea din Harry Potter, noua jucătoare pe piața petrolului rusesc

Vrăjitoarea din Harry Potter, noua jucătoare pe piața petrolului rusesc

În contextul în care cei mai mari comercianți de petrol din lume reduc exporturile din Rusia, piața încearcă să își dea seama cine va umple golul.

Printre răspunsuri se numără un trader de talie medie cu sediul la Geneva, care are legături strânse cu Moscova, câteva firme mai mici care devin din ce în ce mai active și câteva complet noi, inclusiv Bellatrix – numele unei vrăjitoare rele din lumea lui Harry Potter.

Capacitatea Rusiei de a găsi intermediari, nave și cumpărători pentru țițeiul său este crucială atât pentru piața mondială, cât și pentru Moscova. Cu cât țara exportă mai puțini barili, cu atât va exista o presiune mai mare asupra ofertei, dar și asupra veniturilor rușilor.

Această largă răspândire a traderilor arată cum – pentru moment – Rusia depășește retragerea Trafigura Group și Glencore Plc, doi dintre cei mai mari comercianți de mărfuri din lume. Vitol Group, cel mai mare trader de petrol din lume, a declarat, de asemenea, că nu se va atinge de noi afaceri în Rusia și că activitățile sale vor scădea începând cu acest trimestru.

Butoaie de capital

Litasco SA, o unitate a producătorului Lukoil, cu sediul la Moscova, a devenit cel mai mare operator de manipulare a țițeiului rusesc de tip Ural, potrivit rapoartelor agenților portuari compilate de Bloomberg. Aceasta a închiriat petroliere pentru a transporta cel puțin 14 milioane de barili în aprilie și 8,6 milioane deja în această lună – depășind cu mult cota celorlalți.

Nu există niciun impediment legal în ceea ce privește transportul petrolului rusesc, deși SUA și Marea Britanie au anunțat interdicții progresive, iar Europa este așteptată să facă același lucru în următoarele săptămâni.

Litasco, cu sediul la Geneva, a refuzat să comenteze tranzacțiile, dar susține că societatea, precum și filialele și afiliații săi, respectă toate legile și reglementările. Comerciantul a declarat că ia „toate măsurile necesare pentru a atenua impactul situației internaționale asupra operațiunilor curente, clienților și consumatorilor”.

Cea mai mare parte a încărcăturilor Litasco provine probabil de la gigantul Lukoil. În trecut, cel puțin unele rafinării europene ar fi angajat petroliere pentru a le transporta. Cei mai mulți au ieșit din afacerile rusești de la război, ceea ce înseamnă că Litasco trebuie nu numai să vândă barilii, ci și să se ocupe de transportul acestora.

Schimbări importante

Schimbări importante au loc și în Asia, de unde Rusia exportă peste 350 de milioane de barili de țiței pe an, majoritatea către cumpărători din această regiune. Reprezintă aproape un sfert din exporturile de țiței ale națiunii.

Shandong Port Group, o companie cu legături profunde cu rafinăriile de petrol din provincia chineză cu același nume, a angajat petrolierul Kriti Future pentru o călătorie de 1.500 de kilometri din portul Kozmino(Siberia) către China în această lună.

Bellatrix, Livna, Coral Energy

Cel mai neobișnuit nume care a ridicat calitatea petrolului Ural, farul exporturilor Rusiei, este o firmă numită Bellatrix, înregistrată, se pare, în Canada.

În această lună, Bellatrix are nave care transportă aproape 3 milioane de barili. Doi brokeri naval și trei comercianți au spus că nu au auzit niciodată de această companie și nu au putut obține informații de contact.

Transporturile Bellatrix din mai reprezintă un sfert din totalul țițeiului Ural din portul Primorsk de la Marea Baltică, unde este trecut numele companiei.

Comercianții de petrol și brokerii naționali din Asia au declarat că mai multe nave încărcate cu încărcături de țiței rusesc au fost, de asemenea, închiriate de către navlositori mai mici.

În Asia, o firmă numită Livna Shipping Ltd. se implică din ce în ce mai mult într-un comerț cheie. Compania de transport maritim înregistrată la Hong Kong a fost listată ca navlositor a opt nave pentru a transporta țițeiul rusesc ESPO către China până în luna mai, conform datelor firmei de analiză maritimă Vortexa Ltd.

Navele Agistri și Kriti Verano au încărcat țițeiul ESPO de la Kozmino prin Livna la începutul lunii mai și au mers la Qingdao și Yingkou în China, potrivit datelor Bloomberg de urmărire a navelor.

Cinci tankere suplimentare au fost închiriate de Livna pentru a livra către cumpărătorii chinezi la sfârșitul acestei luni, în timp ce Agistri a fost închiriată de două ori pentru acest comerț. De obicei, călătoria durează mai puțin de o săptămână de la încărcare.

Alte nume emergente includ Coral Energy –  indică o adresă și un număr de telefon din Dubai pe site-ul său, care face numeroase referiri la operațiunile din Rusia.

author avatar
Radu Jacotă Redactor