Două dintre cele mai venerabile nume europene din industria auto, Porsche și Ferrari, apar în dezbaterea din UE cu privire la un plan de distrugere a motorului cu combustie – și schimbă discuția.
Constructorii de mașini sport doresc să obțină o derogare pentru combustibilii sintetici sau e-carburanți, de la interdicția prevăzută de UE pentru anul 2035 privind vehiculele noi cu motoare cu combustie internă.
Deși fac parte dintr-un segment restrâns al industriei auto, statutul de emblemă națională al Porsche și Ferrari a fost suficient pentru a determina guvernele lor să conteste planul UE săptămâna trecută, cu doar câteva zile înainte de un vot programat.
Măsura a zguduit Bruxelles-ul și a redeschis întrebările legate de acești combustibili presupuși a fi neutri din punct de vedere climatic, care s-au dovedit a fi prea costisitori pentru flotele mari de vehicule. Dar a dezvăluit, de asemenea, întrebări mai profunde cu privire la forțele economice și sociale care se află în joc în tranziția Europei către tehnologia ecologică.
Automobilele se află în centrul cultural al Germaniei, care rămâne singura națiune europeană care nu are limite de viteză pe porțiuni din faimoasele autostrăzi – un ghimpe permanent pentru ecologiști.
Iar opoziția față de propunerea de lege a UE ilustrează reticența națiunii de a-și lua adio de la unele dintre simbolurile sale prin excelență, cum ar fi Porsche 911. Iar Ferrari va continua să producă mașini cu motor cu combustie, indiferent de tranziția electrică, pentru a-și perpetua moștenirea și rafinamentul tehnic.
Susținătorii e-combustibililor spun că aceștia sunt, în esență, energie electrică regenerabilă care a fost transformată într-un combustibil lichid. Pentru a le produce, oamenii de știință combină dioxidul de carbon capturat cu hidrogenul care a fost desprins din apă într-un proces alimentat de energie regenerabilă, creând un combustibil sintetic de hidrocarburi.
Pentru viitoarele mașini sport germane și italiene contează densitatea superioară de putere a acestor carburanți, în comparație cu bateriile litiu-ion din vehiculele electrice.
Formula 1, cea mai importantă competiție auto din lume, va trece la carburanți sintetici începând cu sezonul 2026. Această mișcare nu va face nicio diferență în ceea ce privește emisiile globale ale sportului – 99% dintre acestea provin din surse care nu sunt legate de mașinile de curse, cum ar fi călătoriile cu avionul.
Dacă nu vor fi salvați de e-fuels, motoarele cu combustie vor fi în pericol. În timp ce companii precum Mercedes-Benz și BMW au echipe care lucrează la o nouă generație de motoare cu combustie pentru a se conforma reglementărilor privind emisiile Euro-7, vor intra în vigoare în 2025, nu există planuri sau finanțare pentru o generație ulterioară.
Există puține excepții de la noile norme UE, dar statele membre și Parlamentul au convenit anterior ca producătorii de nișă – inclusiv Lamborghini – care produc un număr mic de vehicule să beneficieze de o amânare de un an în ceea ce privește obiectivele privind emisiile.
Cu toate acestea, Roberto Vavassori, un executiv al producătorului italian de frâne Brembo, a declarat că „principala întrebare este cum și unde vom găsi toată energia curată de care are nevoie procesul de tranziție electrică, deoarece am putea realiza că Europa nu va fi pregătită pentru aceasta, în ceea ce privește infrastructura, în 2035”.
100 ce? UE nu are decat 100 de masini?
Mașinile electrice, ca soluție unică a mobilității, sunt o utopie.
Propulsia 100% electică și comunismul, două chestiuni care nu se vor realiza în timpul vieții noastre, după nu se știe!?