AcasăAfaceriTransportul maritim, prins în conflictul Iran-Israel

Transportul maritim, prins în conflictul Iran-Israel

Atacurile asupra petrolierelor care tranzitează largul coastei Omanului lasă economia globală vulnerabilă.

Săptămâna trecută, tankerul Mercer Street a fost lovit de o suspectă dronă kamikaze, ucigând doi membri ai echipajului – un român și un britanic.

Marți,  mai multe nave  sub pavilioanele Vietnamului, Hong Kong-ului și Panama  care călătoreau prin Strâmtoarea Ormuz au raportat urgențe bruște, în timp ce o alta, Asphalt Princess, a fost sechestrată de trupe înarmate, suspectate că provin din Iran.

„Acesta este un conflict între Iran și Israel, unde transportul maritim a fost prins la mijloc”, a spus Cormac McGarry, analist maritim la consultanța globală de risc Control Risks, referindu-se la cazul Mercer.

Guvernele SUA, Marea Britanie și Israel  dau vin pe Iran pentru atacul din Golful Oman, spunând că sunt sigure de vinovăția țării în ceea ce privește evenimentele de pe nava cu pavilion liberian, care este deținută de o firmă japoneză și operată de armatorul israelian Zodiac Maritime, companie condusă de miliardarul Eyal Ofer, unul dintre cei mai influenți afaceriști din istoria de transport maritim.

Golful Oman și Strâmtoarea Hormuz formează o arteră vitală a economiei globalizate – tranzitează o treime din petrolul mondial și alte mărfuri esențiale.

Pe măsură ce războaiele din umbră dintre Iran și Israel și Iran și Arabia Saudită se intensifică, navele de transport devin ținte – pur și simplu din cauza afilierii lor cu o anumită țară, notează Politico.

În ultimii doi ani, se crede că Israelul a folosit mine pentru a ataca  mai multe petroliere iraniene care transportau petrol în Siria, în timp ce o serie de atacuri despre care se crede că au fost comise de Iran au vizat navele legate de Israel.

„Dacă Iranul ar dori să provoace întreruperi grave ale lanțului de aprovizionare, ar putea escalada aceste atacuri în Strâmtoarea Ormuz”, subliniază McGarry.

“Aceste incidente și atacuri arată vulnerabilitatea acestor nave care nu se pot apăra împotriva unor grupuri aparținând unui stat ostil. Vrăjmășia de lungă durată între Iran și Israel implică acum o abordare cu mai mare atenție a traficului maritim”,  a declarat Simon Lockwood, expert al brokerului global de asigurări Willis Towers Watson.

author avatar
Radu Jacotă Redactor