Cauta

Țicneala unui continent: europenii iubesc mașinile electrice chinezești

Țicneala unui continent: europenii iubesc mașinile electrice chinezești - Ziarul National

Cumpărătorii europeni îmbogățesc China în detrimentul producătorilor autohtoni

Comisia Europeană încearcă să lupte împotriva valului de vehicule electrice din China, dar europenii le cumpără într-o veselie.

Țicneala unui continent: europenii iubesc mașinile electrice chinezești - Ziarul National Țicneala unui continent: europenii iubesc mașinile electrice chinezești - Ziarul NationalProducătorii chinezi câștigă tot mai mulți șoferi europeni, în timp ce mărcile din Europa sunt vândute la prețuri mai mari. Aici se impune o întrebare: Uniunea Europeană vrea să se lanseze în tranziția energetică îmbogățind China în detrimentul producătorilor europeni?

Asta înseamnă dezindustrializare în contextul tensiunilor legate de tehnologie dintre Occident și China –  cea mai mare piață auto din lume.

Pe de altă parte, faimoșii producători germani – și nu numai ei –  lansează automobile pe gustul chinezilor. Ca să nu rămână mai prejos, clienții europeni îmbrățișează cu entuziasm stilul „Made in China”. O țicneală!

Nu este vorba de faptul că gusturile nu se discută, ci de o apropiere bizară de o tendință care a transformat automobilele în smartphone-uri pe patru roți.

Producătorii chinezi vin în forță în Europa deoarece tarifele de import auto sunt de doar 10% față de 27,5% în SUA. De asemenea, Europa are a doua cea mai mare piață de baterii pentru vehicule electrice din lume, după China.

Cea mai mare economie asiatică deține o poziție de necontestat în ceea ce privește producția de baterii – acoperă 80% din necesarul companiilor auto.

Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, China prelucrează mai mult de jumătate din litiul din lume, două treimi din cobalt, peste 70% din grafit și aproximativ o treime din nichel. Produce peste trei sferturi din bateriile litiu-ion.

În cazul în care blocul comunitar va impune tarife la importurile chineze, se așteaptă ca Beijingul să riposteze cu măsuri de retorsiune care ar putea viza orice, de la bunuri de lux la pământuri rare – un grup de 17 elemente care sunt esențiale pentru motoarele  vehiculelor electrice și care au apărut ca un punct fierbinte în războiul comercial dintre China și SUA.

Nu mai contează geopolitica. Cumpărătorii de automobile din Europa sunt încântați de faptul că mașinile EV chinezești sunt mai accesibile și pe placul lor. Preocupările legate de amenințarea la adresa producătorilor auto locali și a locurilor de muncă nu reprezintă o îngrijorare pentru ei.

MG – deținut de SAIC Motor, cel mai mare producător auto din China – este jucătorul major în Europa. BYD, susținută de investitorul miliardar Warren Buffett, se dezvoltă rapid. Există, de asemenea, Geely, care deține compania suedeză Volvo și o serie de mărci de vehicule electrice, inclusiv Polestar, Lynk  și compania britanică de mașini sport Lotus.

În spatele acestora se află o serie de startup-uri, precum NIO și Xpeng. Vânzările lor combinate reprezintă o parte din cele 9,2 milioane de vehicule vândute în Europa în fiecare an, dar au acaparat piața EV într-un ritm uimitor.

Ultimele stiri

  • Meteorologii AccuWeather, anunț de ultimă oră! Când vine „iarna secolului” în România. Orașele în care va ninge din abundență
  • Reguli simple să-ți protejezi locuința de Sărbători. Ce trebuie să faci ca să nu fii „călcat” de hoți
  • Start de sezon pentru pârtiile din România. Unde se poate schia și cât costă skipass-urile
  • Țara în care creditele ipotecare pe 50 de ani iau avânt. Debitorul trebuie să returneze creditul până la 80 de ani
  • Ce sancțiuni riscă cei care folosesc petarde și artificii de sărbători. Sunt interzise în România
  • Cum se calculează impozitul pe locuinţe în 2026. Cine va plăti cel mai mult
  • Tradiţii şi credinţe legate de solstiţiul de iarnă. Ce nu ai voie să faci în cea mai lungă noapte din an
  • Horoscop 21 decembrie 2025. Nu există loc pentru compromisuri. Astăzi este despre conștientizare
  • Sesizarea CCR, din nou la îndemâna președintelui: Nicușor Dan anunță o schimbare majoră de jurisprudență
  • Citrice destinate furajării animalelor, vândute în România ca produse de calitatea I: avertisment dur al ANPC FOTO
  • Exit mobile version