AcasăAfaceriȚicneala unui continent: europenii iubesc mașinile electrice chinezești

Țicneala unui continent: europenii iubesc mașinile electrice chinezești

Comisia Europeană încearcă să lupte împotriva valului de vehicule electrice din China, dar europenii le cumpără într-o veselie.

Producătorii chinezi câștigă tot mai mulți șoferi europeni, în timp ce mărcile din Europa sunt vândute la prețuri mai mari. Aici se impune o întrebare: Uniunea Europeană vrea să se lanseze în tranziția energetică îmbogățind China în detrimentul producătorilor europeni?

Asta înseamnă dezindustrializare în contextul tensiunilor legate de tehnologie dintre Occident și China –  cea mai mare piață auto din lume.

Pe de altă parte, faimoșii producători germani – și nu numai ei –  lansează automobile pe gustul chinezilor. Ca să nu rămână mai prejos, clienții europeni îmbrățișează cu entuziasm stilul „Made in China”. O țicneală!

Nu este vorba de faptul că gusturile nu se discută, ci de o apropiere bizară de o tendință care a transformat automobilele în smartphone-uri pe patru roți.

Producătorii chinezi vin în forță în Europa deoarece tarifele de import auto sunt de doar 10% față de 27,5% în SUA. De asemenea, Europa are a doua cea mai mare piață de baterii pentru vehicule electrice din lume, după China.

Cea mai mare economie asiatică deține o poziție de necontestat în ceea ce privește producția de baterii – acoperă 80% din necesarul companiilor auto.

Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, China prelucrează mai mult de jumătate din litiul din lume, două treimi din cobalt, peste 70% din grafit și aproximativ o treime din nichel. Produce peste trei sferturi din bateriile litiu-ion.

În cazul în care blocul comunitar va impune tarife la importurile chineze, se așteaptă ca Beijingul să riposteze cu măsuri de retorsiune care ar putea viza orice, de la bunuri de lux la pământuri rare – un grup de 17 elemente care sunt esențiale pentru motoarele  vehiculelor electrice și care au apărut ca un punct fierbinte în războiul comercial dintre China și SUA.

Nu mai contează geopolitica. Cumpărătorii de automobile din Europa sunt încântați de faptul că mașinile EV chinezești sunt mai accesibile și pe placul lor. Preocupările legate de amenințarea la adresa producătorilor auto locali și a locurilor de muncă nu reprezintă o îngrijorare pentru ei.

MG – deținut de SAIC Motor, cel mai mare producător auto din China – este jucătorul major în Europa. BYD, susținută de investitorul miliardar Warren Buffett, se dezvoltă rapid. Există, de asemenea, Geely, care deține compania suedeză Volvo și o serie de mărci de vehicule electrice, inclusiv Polestar, Lynk  și compania britanică de mașini sport Lotus.

În spatele acestora se află o serie de startup-uri, precum NIO și Xpeng. Vânzările lor combinate reprezintă o parte din cele 9,2 milioane de vehicule vândute în Europa în fiecare an, dar au acaparat piața EV într-un ritm uimitor.

author avatar
Radu Jacotă
9.092 afisari

13 COMENTARII

  1. Haideți sa nu vorbim prostii ,mașinile electrice europene au scăzut ca număr de unități vândute și în China .o alta problema este data de avansul tehnologic pe care îl are China ,majoritatea modelelor din China sunt mai performante decât cele vândute de europeni,ca să nu mai vorbesc și despre probleme pe care le au unele mașini produse în UE .Dacă companiile europene au profitat de subvențiile oferite de către stat pe achiziționarea unei masini electrice punând un adaos comercial destul de mare se pare ca acuma ,o data cu întrarea pe piața a chinezariilor va exista concurenta ceea ce va duce la o scădere a preturilor. De ce as da pe o mașină din UE cu 10 k EUR mai mult decât pe una din China ?

  2. Eu nu dau motorul termic pe motorina pe nici o drujba electrica.. sa stai tot cu ea la incarcat si sa mergi 300 km… 3-4 incarcari pretul nu difera mult fata de motorina.. o minciuna ordinara cu incalzirea globala

  3. Nici eu nu dat tefmicul pe trotinete ce mergi cu 40 ka ora sj stai cu frica ca acum moare, iarna inghetj de frig, iarna mori de cald..

  4. Țicneala a fost și este a liderilor europeni care impun politica „0” dioxid de carbon, fără o logistică necesară… economia europeană se face praf, și chinezii își freacă mâinile- panouri fotovoltaice, baterii, mașini electrice….. etc…. nici dacă-i plăteau pe liderii UE nu ieșea atât de bine!

  5. Cam cât de prost sa fii sa cumperi o mizerie franțuzească la preț astronomic, de zici ca este poleit cu aur, în loc sa cumperi o asiatica sau chinezeasca mult mai ieftina și mai performanta. Nu mai tot bateți câmpi cu locurile de munca. În fond cămașă este mai aproape de corp decât haina. Pentru ce ai plăti o mica avere pe o europeana nefiabila, scumpa, supraevaluat, care nu oferă nimic în plus pentru puroiul de bani ceruți când ai alte variante mai ieftine și mai fiabile inclusiv Tesla care la preț și performanta bate la fund orice gunoi produs în UE! În fond asta înseamnă economia de piață :cerere și oferta. Pana la urma poate cretini care conduc industria auto din UE vor înțelege ce vor consumatori:produse decente ca performanta și cât se poate de ieftine!!Fiecare pasare pe limba ei piere!

  6. Frumos titlu ! Tot ce și cumpăra asa ceva sunt ticniti! Numai tu autorul acestei constatări ești sănătos! Cata scârbă mi e de astfel de autori !

  7. Bine că nu sta in voi Romania! China va aduce electrice ieftine pentru că vrea piața europeană!nu pentru că asta ar fi valoarea lor reală! Când vor avea o cotă bună din piață le vor aduce la valoarea reală plus taxe plus transport! In plus vor deschide fabrici aici, deja au deschis o fabrică de baterii in Ungaria! Și tot așa… Apropo e-c3 de la Citroen la 23300 euro e ok? Făcut în Slovacia! Și încă ceva… Europa nu are petrol și nici gaz, de aici și electrificarea accelerată! Poate cumpăra dar nu e eficient căci se vor tot scumpi! Așa că mai bine citiți și gândiți! Ți se strica ceva la mașina din China ce faci ? Aștepți să îți vina din China sau o trimiți acolo la reparat…2-3 săptămâni cel puțin ești pe butuci…că la conserva Spring aștepți și 3luni cu tot cu eficienta și lanțul Renault!

  8. Băi zevzeci. Prețurile în UE sunt cu 10.000 de euro mai mai mult decât preț cu adaos ca să se ia subvenție de la stat. Când o să dispară subvenție o sa vedem mașini electrice la preț real. China subvenționează altfel dar tot acolo se ajunge.

Comments are closed.

Nu rata să citești

Ultimele știri