Tesla face mai puțini bani din vânzarea mașinilor sale decât din rolul de bancher pentru alți producători auto.
Și deși marca americană, încă numărul 1 mondial în materie de mașini electrice, a vândut mai puține în 2024, vânzarea creditelor sale de CO2 către alți producători care au nevoie de ele va continua să îi asigure un venit frumos în acest an.
Într-adevăr, potrivit presei franceze, compania lui Elon Musk ar putea încasa un miliard de euro – sau chiar mai mult – nu prin vânzarea noului Model Y, proaspăt prezentat pentru China, ci prin revânzarea surplusului său de cote de CO2.
Cumpărarea „drepturilor de a polua”
Standardul CAFE (Corporate Average Fuel Economy) obligă producătorii de automobile să nu depășească anumite praguri de emisii de CO2 pentru întreaga lor flotă de vehicule vândute. Acest prag va fi majorat în 2025, obligându-i să vândă cel puțin 20% EV-uri. Ceea ce s-ar putea să nu fie cazul pentru toată lumea!
„Dacă nu aveți 20% din mixul în vehicule electrice, veți plăti factura, în cifre foarte mari”, avertiza în iulie Jean-Philippe Imparato,directorul general al Alfa Romeo.
În ceea ce o privește, Tesla, care produce numai așa-numitele vehicule „cu emisii zero”, are credite de CO2 de vândut. Ca urmare, în jurul companiei s-a format un grup de constructori auto, printre care Stellantis, Toyota, Ford, Subaru și Mazda, care vor plăti un preț ridicat pentru „drepturile de a polua”.
„Remunerația Tesla ar putea depăși chiar un miliard de euro dacă își monetizează întreaga poziție privind CO2”, explică într-un raport analiștii de la UBS. Trebuie remarcat faptul că și alți producători pot intra în joc: ei au timp până la 5 februarie să își depună cererile și să ia parte la această schemă.
Tesla a încasat deja peste 10,2 miliarde de dolari prin vânzarea creditelor sale pentru emisii în ultimii 15 ani. Cu o creștere exponențială în ultimii doi. Noua înăsprire a standardului CAFE în acest an nu va face decât să o avantajeze, deoarece va reduce plafonul de emisii la o medie de aproximativ 80 g/km.
Volvo face echipă cu Mercedes
Volvo, în special datorită succesului micului său SUV electric EX30, și, în general, grupul Geely și mărcile Polestar, ar putea, de asemenea, să obțină recompense în numerar interesante. Un acord a fost stabilit cu Mercedes pentru a compensa emisiile de CO2 în exces. Conform acelorași analiști, Volvo ar putea câștiga până la 300 de milioane de euro.