2023 a fost un an marcat de tensiuni geopolitice și de inflație. Lumea business-ului caută să deslușească noile orientări pentru 2024.
Există tendințe care afectează afacerile, de la Big Tech la marile companii energetice, de la cele de lux la cele de capital privat.
Tehnologie
Dacă cea mai mare poveste tehnologică din 2023 a fost cursa pentru construirea de sisteme de inteligență artificială generativă, 2024 va aduce testul decisiv pentru a vedea dacă este pregătită pentru o adoptare pe scară largă.
Giganții tehnologici,cum ar fi Google, integrează deja noua IA în serviciile lor gratuite. Dar nu este încă clar dacă și consumatorii vor fi dispuși să plătească, iar primele semne sugerează că adoptarea în mediul de afaceri va fi lentă.
După atâtea speranțe și agitații, întârzierile în adoptarea IA generativă în 2024 ar putea afecta serios euforia pieței bursiere cu privire la această tehnologie.
În cei 13 ani de când Bruxelles-ul a deschis prima investigație privind acuzațiile de comportament anticoncurențial al Google, jucătorii Big Teh s-au confruntat cu puține sancțiuni antitrust, dincolo de penalitățile financiare pe care și le pot permite cu ușurință.
Potrivit Financial Times, situația s-ar putea schimba în 2024, când un judecător din Washington va emite o hotărâre într-un caz de referință în domeniul căutărilor împotriva Google, deschizând potențial calea unor schimbări impuse de instanță în ceea ce privește structura companiei sau modul în care aceasta operează. În același timp, UE va face primii pași în aplicarea noii sale legi privind piețele digitale.
Statutul Apple de cea mai valoroasă companie din lume – o poziție pe care o deține aproape neîntrerupt de mai bine de un deceniu – ar putea lua sfârșit în 2024. Producătorul iPhone a întârziat să folosească inteligența artificială generativă pentru a-și îmbunătăți serviciile.
În schimb, Microsoft, care valorează cu 9% mai puțin decât Apple, se află pe valul inteligenței artificiale generative, datorită asocierii sale timpurii cu OpenAI.
Piața de lux
Luxul și-a pierdut din strălucire în 2023. Această industrie încă merge bine în comparație cu multe altele, datorită clientelei sale înstărite, dar unele părți se diminuează pe pe măsură ce cumpărătorii din clasa de mijloc au strâns cureaua.
Și se pare că 2024 va fi mai moderat, analiștii de la Bain prezicând o creștere medie cuprinsă între 4 și 6 procente. Tendința din ultimii ani a fost că cele mai puternice mărci, precum Hermès, Louis Vuitton și Chanel, au devenit mai puternice, în timp ce rivalii mai mici au avut probleme. Se așteaptă ca această polarizare să se accentueze pe o piață mai dură.
Călătoriile și ospitalitatea vor crește într-un ritm mai rapid decât bunurile de lux, cum ar fi gențile de mână și ceasurile.
Energie
Cartelul petrolier OPEC+ și-a petrecut anul reducând producția într-o încercare tot mai încrâncenată de a crește prețurile. În total, va produce cu 6 milioane de barili mai puțin în primul trimestru din 2024.
Cu toate acestea, prețul petrolului se situează în continuare sub 80 de dolari pe baril, față de aproape 100 de dolari în septembrie.
Inflația și ratele ridicate ale dobânzilor au dus la creșterea costurilor pentru proiectele de energie regenerabilă în 2023, îngreunând eforturile de a îndepărta sistemul energetic global de combustibilii fosili.Tranziția energetică se va confrunta cu obstacole majore și în acest an, mai ales industria eoliană.
ExxonMobil, Chevron și Occidental Petroleum au lansat tranzacții de miliarde de dolari pentru rivali mai mici. Această avalanșă de achiziții a dus la speculații cu privire la fuziunile europene și, în special, la posibilitatea ca Shell să cumpere BP.