AcasăAfaceriTehnologia europeană trebuie să învețe să accepte eșecul

Tehnologia europeană trebuie să învețe să accepte eșecul

S-a scris mult despre stigmatul atașat eșecului în cultura corporatistă europeană. Teoria era că această teamă, curios de regională, paraliza ambiția și împiedica marile talente să înființeze companii. Pentru a produce un Google sau un Amazon, Europa trebuia să dezvolte un mega apetit pentru risc.

Declinul de astăzi prezintă primul test real al Europei de la criza financiară globală. Pericolul real este că stigmatul eșecului îi împiedica pe europeni să înființeze noi companii de tehnologie – și pe fondatori să le țină în viață.

Din punct de vedere istoric, doar 1,2 % din toate companiile care primesc investiții inițiale ajung la o evaluare de un miliard de dolari, iar 50 % dintre acestea nu vor reuși să obțină a doua rundă de finanțare, spune Niklas Zennstrom, co-fondatorul aplicației Skype și fondatorul firmei de capital de risc Atomico.

Afacerile care dau faliment au un rol important. Fondatorii lor vor fi învățat cum să conducă, vor fi explorat o nouă tehnologie, vor fi descoperit cum să rezolve probleme dificile și vor fi oferit angajaților expunerea la un mediu cu o creștere ridicată.

Datele arată că fondatorii au mai multe șanse să reușească „bine” a doua sau a treia oară – dacă au curajul de a reveni în luptă. Șase din 10 fondatori de firme de miliarde de dolari nu sunt la prima experiență, comparativ cu patru din 10 care obțin un anumit tip de finanțare de risc.

Există dovezi că americanii înțeleg acest lucru mai bine decât europenii. Companiile americane au cu 50 % mai multe șanse de a ieși de pe piață după o primă rundă de finanțare – ceea ce indică o mai bună capacitate de a identifica limitele unei companii tinere și o lecție asumată a eșecului rapid.

Rezultatul? Nivelurile de finanțare în SUA au crescut cu 215% și, respectiv, 97% în anii care au urmat recesiunii din 2000 și 2009, contribuind la crearea condițiilor din care au apărut unele dintre cele mai influente companii tehnologice de astăzi.

Ideea este dezvoltarea rezilienței – capacitatea de a rezista mediului macroeconomic mai larg. Declinul este o oportunitatea, subliniază Zennstrom. Poate ajuta Europa să ridice firme Big Tech și startup-uri concurente cu cele americane. Pe orice piață, astfel de companii se bazează pe întreprinzătorii care îndrăznesc să parieze mult pe tehnologie și să-și asume riscuri.

Pentru puținii care reușesc, recompensele sunt imense. Europenii trebuie să-i urmeze – și să se scuture de stigmatul eșecului.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
228 afisari

2 COMENTARII

  1. ” Ideea este dezvoltarea rezilienței – ”
    -coliba de chirpici a dainuit mii de ani!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger