AcasăAfaceriStellantis, Volkswagen, Mercedes... Se clatină industria auto?

Stellantis, Volkswagen, Mercedes… Se clatină industria auto?

Constructorii de echipamente plănuiesc să concedieze mii de oameni, Mercedes vrea să vândă toate reprezentanțele sale germane, iar Stellantis așteaptă rezultatele voturilor europene și americane înainte de a-și adapta strategia.

Anul 2024 a început cu dreptul, dar nu neapărat așa cum sperau distribuitorii și investitorii din industria auto. Cele mai multe dintre marile anunțuri au fost cel puțin negative, în special în Germania, unde climatul actual este tensionat.

Poate că grupul Volkswagen a ajustat prețul unora dintre mașinile sale electrice pentru a stimula vânzările, dar acesta este aproape copacul care ascunde pădurea: mii de reduceri de locuri de muncă la gigantul ZF, încărcat de datorii, care aprovizionează întreaga industrie auto, și la Bosch, care vizează 1.200 de joburi mai puțin.

Oficialii Centrului german de gestionare a automobilelor (CAM) sunt îngrijorați: „Ne așteptăm la o scădere cu 20% a numărului de angajați la producătorii de automobile și la producătorii de piese”. Așadar, ceea ce mulți se temeau că se va întâmpla pare să se întâmple: electrificarea masivă a vehiculelor dă peste cap piața europeană a locurilor de muncă din industria auto, notează francezii de la  Automobile Magazine. Primele valuri sunt deja aici.

Germania bolnavă? Probabil că așa cred dealerii Mercedes. Marca și-a confirmat intenția de a se debarasa de toate punctele sale de vânzare de peste Rin, care vor funcționa de acum înainte după celebrul model de agenție.

Pe scurt: un showroom care vinde mașini fără libertate în ceea ce privește reducerile sau prețurile și care va funcționa pe baza unui comision fix.

De fapt, decizia Mercedes pune capăt unui lung proces de separare a activității sale de vânzări. Poate că producătorul german a obținut profituri excepționale, dar preferă totuși să planifice pentru vremuri dificile, iar investiția în vânzări nu mai este la fel de importantă ca dezvoltarea de noi tehnologii, din ce în ce mai costisitoare.

“În viitor, Mercedes preferă să investească miliardele pe care le cheltuia anterior pentru vânzări în dezvoltare. Banii sunt necesari urgent, mai ales că productivitatea propriilor dealeri auto lasă adesea de dorit. Tranziția către propulsia electrică este mai complicată decât se aștepta. Proiectele de prestigiu, cum ar fi Clasa G electrică, care va avea și un derivat, costă sume uriașe de bani”, comentează Automobilwoche.

Situația pare să fie tensionată nu doar în Europa. În acest an, două evenimente politice ar putea schimba cărțile. Primul este reprezentat de alegerile prezidențiale americane, care sunt deja în plină desfășurare, cu Donald Trump nominalizat pentru republicani. Pe de altă parte, alegerile europene se anunță a fi la fel de disputate. La mijloc, producătorii auto vor trebui să se adapteze la orice modificare a legislației.

Carlos Tavares, șeful Stellantis, este conștient că va trebui să jongleze cu puterile politice: vom merge cu capul înainte spre vehicule complet electrice în mișcare rapidă sau va exista o pauză?

Iată ce a declarat directorul general: „Trebuie să stăm cu ochii în patru la rezultatul alegerilor americane și europene. Trebuie să fim siguri că aceasta este direcția pe care oamenii vor să o urmeze. Am două scenarii: o accelerare a mașinilor electrice, dacă vor câștiga progresiștii dogmatici, sau o încetinire a mașinilor electrice, dacă vor câștiga populiștii.”

Tavares subliniază, de asemenea, că războiul prețurilor ar putea amenința anumiți producători care nu sunt suficient de puternici – și ar fi înghițiți de un jucător mai mare.

author avatar
Radu Jacotă
6.495 afisari

1 COMENTARIU

  1. În Ucraina se duce în primul rând războiul licuriciului împotriva Europei. Amerlocii nu permit concurența liberă pe piața lor, ei fac comerț (sau jaf) cu cine vrea mușchiul lor, rușii și chinezii fac bloc cu restul lumii, iar europenii rămân cu degetul în guriță.
    La ce legislație să se „adapteze” producătorii când nu mai au niciun fel de piață?
    Trump nu are cum să mai iasă președinte, în cel mai „fericit” caz îl vor fura din primare și vor pune un rino de fațadă, iar licuriciul va continua „business as usual”.
    Europenii, indiferent pe cine aleg, sunt la mâna mUE, joystick-ul super bogaților, care nici măcar nu mai pretinde să-i reprezinte. Politica Europei se face pe sub mese la Davos, în Elveția.

Comments are closed.

Nu rata să citești

Ultimele știri