AcasăAfaceriStartup-urile europene, în plin boom. Bruxelles, obsedat doar de Big Tech SUA

Startup-urile europene, în plin boom. Bruxelles, obsedat doar de Big Tech SUA

Antreprenorii europeni au mulți bani și o listă de cereri, dar atenția factorilor de decizie politică este în altă parte.

Luni, firma firma estoniană Bolt a pus mâna pe  600 de milioane de euro pentru a lansa un nou serviciu de livrare de produse alimentare. Cu toate acestea, oficialii de la Bruxelles s-au concentrat asupra anchetei Comisiei Europene cu privire la achiziționarea startup-ului Kustomer de către Facebook.

Vicepreședinta executivă a Comisiei, Margrethe Vestager,  și comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, își dublează presiunile asupra giganților tech americani și se întâlnesc cu directori executivi – precum Pat Gelsinger de la Intel – dar pe agenda lor nu sunt trecuți unicornii europeni, firme evaluate la peste un miliard de dolari.

Fixarea pe Silicon Valley

Analiștii de la Politico spun că această obsesie pentru companiile americane îndepărtează industria europeană de sprijinul decidenților politici și autorităților de reglementare.

Chiar și Mariya Gabriel, comisarul pentru inovație și un susținătoare a startup-urilor, a cerut recent încetarea “fixării UE” numai pe Silicon Valley, pentru că această politică nu va duce la „crearea unui Google sau Facebook european”.

Nu este singura care spune asta. Investitorii sunt dornici să susțină că startup-urile europene pot câștiga o bătălie – dacă aleg calea potrivită.

“Dacă nu armonizăm Europa, nu vom putea ajunge din urmă SUA și China”

Anul acesta, companiile europene au obținut o investiție  enormă de 48 de miliarde de euro, de aproape trei ori mai mulți bani decât în ​​aceeași perioadă a anului trecut.

Europa a reprezentat 18% din totalul finanțărilor globale pentru startup-uri, cea mai mare pondere a sa din istorie.

„Europa a devenit una dintre cele mai interesante regiuni pentru care fondurile SUA trebuie să vină și să investească”, a declarat Firat Ileri, partener la Hummingbird Ventures, unul dintre primii susținătorii  ai gigantului livrării de alimente din Marea Britanie, Deliveroo.

Însă problemele sistemice, cum ar fi lipsa de armonizare pe continent, înseamnă că întreprinderile din UE trebuie să cheltuiască multă energie pentru învățarea și respectarea regulilor variate, cum ar fi angajarea de recruți din afara blocului sau recompensarea angajaților cu opțiuni de stoc.

Patrick Collison, de la gigantul fintech Stripe,  pledează pentru o „piață comună mai raționalizată, mai puține reglementări impracticabile și ineficiente, un tratament juridic mai bun al opțiunilor pe acțiuni și un acces mai ușor la vize pentru persoanele cu înaltă calificare”.

„Comunitatea de startup-uri spune aceleași lucruri de peste 10 ani”, a declarat Simon Schaefer, președintele Startup Portugal. „Am spus întotdeauna: acesta este un cod de semnal de alertă roșu. Dacă nu armonizăm Europa, nu vom putea ajunge niciodată din urmă cu SUA și China.”

Cu cât UE se ambiționează  în limitarea giganților americani, cu atât petrece mai puțin timp în convingerea țărilor membre să armonizeze normele privind munca, imigrația și impozitarea, ceea ce pune un obstacol natural întreprinderilor noi și investitorilor acestora.

Politicienii nu sunt nativi digitali

Comisia Europeană declară că este neputinciosă să facă ceva, deoarece are puțin sau deloc de spus în chestiuni precum impozitul sau imigrația.

Puținele startup-uri care fac lobby la Bruxelles operează mai ales în cadrul unor organizații naționale umbrelă. În luna mai, au predat încă o altă agenda politică care   promovează scheme mai atractive de opțiuni pe acțiuni sau o viză paneuropeană de pornire. Planul nu este deosebit de clar cu privire la modul de realizare.

Totuși, s-au înregistrat unele progrese. În martie, țările UE au convenit asupra “Startup Nations Standard”,  un set de bune practici pentru a stabili un mediu favorabil pornirii, cu un birou în Lisabona însărcinat cu monitorizarea progresului.

Dar comunitatea de startup-uri este încă prudentă dacă factorii de decizie politică vor putea ține pasul cu boom-ul finanțării. „Politicienii nu sunt nativi digitali”, a precizat Schaefer.

author avatar
Radu Jacotă
96 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger