Decenii în șir, Silicon Valley s-a mândrit cu o cultură a inovației și a miracolului economic. Și încă se mândrește cu o comunitate de capital de risc, o concentrație remarcabilă de ingineri și alte talente de management, universități puternice și sediile unora dintre cele mai mari companii din lume. Dar foarte puțin a rămas din acea cultură fondatoare.
Silicon Valley a externalizat o mare parte din industria sa, notează The Spectator. Apple produce două cincimi din produsele sale în China, de peste patru ori mai mult decât în Statele Unite. În loc să încerce să construiască piețe noi, marile companii de tehnologie își fac acum o mare parte a profiturilor de miliardele de dolari din supraveghere – sursa bogăției generate de Google și Meta – și prin dezintermedierea afacerilor cu amănuntul.
Titanii americani din domeniul tehnologiei au ajuns să dețină o influență oligopolistă asupra piețelor comparabilă cu cea a lui John D. Rockefeller, Andrew Carnegie și Cornelius Vanderbilt.Trei firme de tehnologie reprezintă în prezent două treimi din toate veniturile din publicitatea online, care reprezintă acum marea majoritate a vânzărilor de publicitate, controlând în unele cazuri peste 90% din piață.
Chiar și în anii nefavorabili, acestea pot persista prin concedierea angajaților, bazându-se pe inerție pentru a acumula venituri fără grija concurenței, în ceea ce autorul David P. Goldman rezumă în mod clar ca fiind „transformarea companiilor de tehnologie disruptive în monopoluri care caută chirii”.
Această viziune nu poate fi mai departe de realitate. Stăpânirea mega-firmelor și mașina de bani asociată de pe Wall Street a subminat concurența în diferite domenii, de la jocuri video și servicii cloud la metavers și inteligența artificială.Oportunitățile sunt din ce în ce mai reduse pentru genul de startup-uri care au constituit o mare parte din baza de depozite a Silicon Valley Bank.
În prezent, tehnologia este în mare parte un joc între giganți care, dacă văd o tehnologie promițătoare, pur și simplu o achiziționează. Antreprenorul în domeniul tehnologiei, devenit scriitor, Antonio Garcia Martinez, a definit Silicon Valley „feudalism cu un marketing mai bun”, o societate cvasi-medievală „foarte stratificată”, „cu o mobilitate socială redusă”.
Firmele tech – pe care analistul Michael Lind le numește „companii de taxare” – pot cere bani de la consumatorii care nu prea au de ales să meargă în altă parte. Iar dacă acești baroni absoluți concurează, o fac unii împotriva altora. În mare parte a fost ignorat impactul schimbărilor asupra oamenilor care locuiesc în Valley. În anii ’80 și ’90, a fost prezentată ca „un exemplu de aspirație a clasei de mijloc”. Nu mai este așa. Și asta se datorează, în parte, dezindustrializării.
Tipurile de locuri de muncă în domeniul tehnologiei create în Valley oferă oportunități doar pentru un subgrup restrâns de angajați foarte calificați și bine conectați. În prezent, marea majoritate a americanilor sunt înclinați să se teamă de elita tehnologică, iar aprobarea industriei a scăzut dramatic chiar înainte de pandemie.
Silicon Valley de astăzi este departe de promisiunea concretă de îmbunătățire a vieții și de realizări industriale din secolul al XX-lea. Oamenii văd că giganții Big Tech culeg averi colosale din supravegherea tot mai mare și din media socială distructivă din punct de vedere social; contribuțiile tehnologiei la bunăstarea și prosperitatea economică sunt mult mai greu de ținut în prim-plan.
Și, pe măsură ce concurența scade, stimulentul de a manipula informațiile și de a crește profiturile este irezistibil.Henry Ford poate că a fost un patron aspru, dar nu și-ar fi putut supraveghea angajații, cu atât mai puțin clienții, precum Google sau Meta.
De asemenea, magnații epocii auto nu au căutat să domine domenii atât de diverse precum asistența medicală, călătoriile spațiale, divertismentul și, bineînțeles, mașinile în sine. Giganții tehnologici de astăzi seamănă mai mult cu niște oligarhi, decât cu eroii buni ai inovației tehnologice.
Și dacă nu se produce o schimbare semnificativă în direcția politică a statului California, o golire inexorabilă și pe termen lung a Silicon Valley pare inevitabilă. Ceva unic, și miraculos, se va pierde în ceața istoriei și a legendei.
Silicon Valley e creatia lu Langley-C.I.A.