AcasăAfaceriȘefii supermarketurilor și acționarii, marii profitori ai pandemiei

Șefii supermarketurilor și acționarii, marii profitori ai pandemiei

Supermarketurile europene și americane au împărțit profitul acționarilor în loc să-și ajute lucrătorii din prima linie, potrivit unui raport al grupului Oxfam.

Câștigurile marilor comercianți au fost una dintre primele controverse ale pandemiei globale, întrucât supermarketurile au fost clasificate drept companii esențiale  și au rămas deschise, în timp ce restaurantele și magazinele nealimentare au trebuit să închidă.

Raportul Oxfam susține că șefii supermarketurilor și acționarii au fost marii câștigători în timpul pandemiei, iar creșterea veniturilor a depășit în mod disproporționat costurile contramăsurilor Covid-19.

Nouăzeci și opt la sută din profiturile nete ale opt supermarketuri cotate la bursele din Europa și SUA – inclusiv Ahold Delhaize din Olanda, Tesco din Marea Britanie și Walmart din America – au fost distribuite acționarilor prin dividende și răscumpărări de acțiuni, a arătat analiza Oxfam.

Cine împarte, parte-și face

Comercianții cu amănuntul și-au majorat plățile de dividende către acționari cu o medie de 123 la sută – de la aproximativ 10 miliarde dolari la 22,3 miliarde dolari – în primele opt luni ale pandemiei.

Capitalizarea de piață a supermarketurilor listate analizate a crescut cu 101 miliarde de dolari, în timp ce acestea au cheltuit aproximativ 11,3 miliarde de dolari pentru măsurile de protecție Covid.

Analiza a arătat că Ahold Delhaize a distribuit dividende în valoare de 1,1 miliarde USD în 2020, comparativ cu 928 milioane în 2019, în timp ce Sainsbury’s a plătit 508 milioane USD(93 milioane) iar Tesco 7,3 miliarde USD (1,1 miliarde).

Oxfam, citat de politico.eu, a declarat că marii comercianți din SUA au câștigat colectiv venituri suplimentare de 41,2 miliarde de dolari în trimestrele al doilea până la al patrulea din 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019, în timp ce cheltuiau 9,2 miliarde de dolari pentru costurile legate de pandemie.

“În calitate de consumatori, am fost  recunoscători pentru linia de salvare oferită de  supermarketuri prin intermediul curajoșilor lor angajați și a furnizorilor din străinătate. Dar în sălile lor de consiliu, șefii și-au continuat activitatea ca de obicei, punând interesele acționarilor bogați, proprietari și directori în fața lucrătorilor și furnizorilor lor. Nu am găsit nicio dovadă a investițiilor semnificative în îmbunătățirea vieții angajaților și fermierilor din lanțurile de aprovizionare globale ale acestor supermarketuri”, a declarat Gabriela Bucher, director executiv Oxfam International.

Neil McMillan, consilier senior la EuroCommerce, un organism comercial care reprezintă supermarketurile, a declarat că nu poate comenta un raport nepublicat și că are nevoie de mai mult timp pentru a “analiza concluziile”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
283 afisari
Zenville