Poate că ne îndreptăm spre o recesiune globală, dar există un grup de oameni care nu se pot opri din cheltuieli – cei mai bogați din lume.
În timp ce vânzările cu amănuntul au scăzut, iar piața bursieră a coborât cu 20% anul trecut, cheltuielile pentru bunuri se lux își văd nestingherite de drum, potrivit unui nou studiu Bain & Company despre piața premium.
Pentru început, boom-ul pieței de 1,38 miliarde de euro a fost determinat aproape în întregime de generațiile Z și Y, care au dominat achizițiile de îmbrăcăminte, genți, bijuterii etc. „Cheltuielile Generației Z și chiar ale generației Alpha, mai tânără, vor crește de trei ori mai repede decât ale altor generații până în 2030”, arată Bain.
Dar acest boom nu a fost alimentat de China, ci de SUA, care a condus piața. New York-ul a fost cel care și-a dublat statutul de capitală mondială a luxului.
În ciuda faptului că toți banii de pe Wall Street și din Silicon Valley s-au mutat în orașe precum Miami și Los Angeles, Big Apple este în continuare locul în care bogații cheltuiesc sume amețitoare pe bijuterii, ceasuri sau genți de mână. Au fost naivi cei care au crezut că și persoanele cu averi mari vor fi ceva mai sensibile la scăderea abruptă a prețurilor activelor.
Analiștii spun că pur și simplu s-a creat multă bogăție în ultimele două decenii – și reprezintă 40% din vânzările globale ale pieței de lux, potrivit lui Milton Pedraza, CEO al Luxury Institute din New York, citat de Financial Times.
Iar oamenii bogați au mai mult timp în care să își cheltuiască banii, deoarece acum trăiesc cu aproximativ un deceniu mai mult decât omologii lor cu venituri mici, datorită unei mai bune asistențe medicale, diete, nutriție și odihnă. Pedraza crede că noțiunea că cei bogați sunt dependenți de muncă este un mit. Pentru ei, „este un sprint, nu un maraton”.
Nu numai că cei bogați trăiesc mai mult, dar sunt mai mulți decât înainte, datorită creșterii continue a unei clase de proprietari de active în țările în curs de dezvoltare.
Iar după o jumătate de secol de creștere economică accelerată, există, de asemenea, mai multă bogăție intragenerațională, remarcă Claudia D’Arpizio, partener Bain. „Aveți acum cinci generații” de consumatori de lux care cumpără mărci precum Vuitton, Hermès sau Chanel, cu care au crescut literalmente.
Una dintre cele mai interesante diferențe dintre boom-ul post- Covid și piața de după 2008 este că, de data aceasta, nu pare să existe nicio preocupare cu privire la consumul ostentativ.
În ceea ce privește cei mai bogați din lume, banii lor – și stilul lor de viață – par să reflecte cu adevărat o nouă eră a luxului.