AcasăAfaceriRenault și Nissan: dragoste cu năbădăi, divorț inevitabil?

Renault și Nissan: dragoste cu năbădăi, divorț inevitabil?

După șase luni de negocieri chinuite și săptămâni de scurgeri tactice, Nissan și Renault au anunțat în cele din urmă un acord – prezentat lumii exterioare ca o reînnoire a jurămintelor de căsătorie care va ține în loc prăbușirea alianței de 24 de ani a constructorilor auto.

Dar, în culise, efectele discuțiilor au fost mai ambigue și au pus bazele unei potențiale despărțiri în următorii ani. Este posibil ca intenția inițială să fi fost, într-adevăr, de a readuce cooperarea funcțională după abisul creat de plecarea lui Carlos Ghosn în 2018. Dar realitatea este un cadru care le facilitează celor două companii să își continue viețile separate.

Principalul pilon al noului lor acord presupune egalizarea participațiilor la capitaluri, eliminând un dezechilibru care a afectat mult timp alianța.

Acum se speră ca Renault și Nissan să se concentreze mai degrabă pe proiecte comune de producție, în loc să se ocupe de certurile dintre acționari, într-un moment în care producătorii auto la nivel mondial trebuie să investească miliarde de euro pentru a aduce pe piață vehicule electrice și alte inovații.

Dar „numărul de neînțelegeri care au avut loc între aceste două companii, chiar și în ultimele câteva luni, este pur și simplu incredibil – și aduce cu un divorț”, potrivit Financial Times, care citează „persoane cu rol de conducere din ambele părți”.

“Renault s-a săturat de Nissan și Nissan s-a săturat de Renault: nu există nimic în acest moment care să pară capabil să schimbe acest lucru”.

Atunci când Makoto Uchida, directorul general al Nissan, a organizat la mijlocul lunii ianuarie o întâlnire între directorii executivi și consiliul de administrație al companiei, a primit reproșuri din cauză că a „cedat prea multe acțiuni părții Renault”.

Rezultatul negocierilor nu a fost ideal nici pentru producătorul francez.        Renault  ar urma să își reducă participația de 43% la Nissan în Japonia la 15%, transferând o participație de 28,4% către un trust din Franța, unde drepturile de vot ar fi neutralizate pentru „majoritatea” deciziilor.

Și negocierile au devenit toxice în momentul în care detalii ale reamenajării parteneriatului au început să se scurgă de la Paris la Tokyo, forțând autoritatea de reglementare a piețelor din Franța, AMF, să preseze Renault să facă o declarație cu privire la stadiul discuțiilor purtate cu Nissan în ultimele săptămâni.

Între timp, grupul japonez ar urma să își păstreze participația de 15% la Renault, ca parte a acordului, și să obțină drepturile de vot pe care le solicită de mult timp.

Următoarea etapă, după ce acordul va fi aprobat oficial de ambele consilii de administrație, va fi ca acționarii să evalueze dacă acesta este începutul unui divorț sau primul pas spre o adevărată reconciliere și cu ce costuri a venit acest nou acord în ceea ce privește concesiile făcute de ambele părți.

Pentru investitorii Nissan, în special, există întrebarea dacă nu cumva s-a cedat prea mult în ceea ce privește tehnologia și proprietatea intelectuală.

 

author avatar
Radu Jacotă Redactor
1.464 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger