AcasăAfaceriPsihologia din spatele nebuniei NFT

Psihologia din spatele nebuniei NFT

NFT-urile au un an fast, iar oamenii cheltuiesc din ce în ce mai mulți bani în această nișă. De la o mulțime de vânzări record până la interesul celebrităților, jetoanele nefungibile – date unice stocate pe registre blockchain, adesea sub formă de opere de artă digitale sau videoclipuri – au decolat în 2021.

Volumul de tranzacționare pentru NFT-uri a crescut cu peste 700%, până la 10,7 miliarde de dolari numai în timpul celui de-al treilea trimestru, potrivit companiei de analiză blockchain DappRadar.

Pasionat de criptomonede și  de șapte ori campion la Super Bowl, Tom Brady este una dintre acele celebrități prietenoase cu NFT.

În aprilie, starul fotbalului american a co-fondat Autograph,  un start-up de piață NFT cu sediul în Los Angeles.

Compania a semnat rapid contracte exclusive cu alți  sportivi faimoși precum Tiger Woods, Wayne Gretzky, Derek Jeter, Simone Biles și Tony Hawk.

De atunci, Autograph a vândut peste 100.000 de NFT, cu prețuri cuprinse între 12 și 1.500 USD fiecare. Activele digitale pot fi apoi tranzacționate pe piața secundară a Autograph pentru mii – sau uneori milioane – de dolari.

Un Brady NFT semnat este în prezent cotat la 4 milioane de dolari, iar un Biles NFT se vinde cu 100.000 USD.

Mania colecționării

Dillon Rosenblatt, CEO-ul Autograph și asociatul lui Brady, spune că există două motive principale pentru care oamenii plătesc atât de mulți bani pentru NFT-uri.

În primul rând, este vorba de mania colecționării, spune el. De-a lungul anilor, oamenii au colecționat totul, de la automobile și opere de artă până la monede și timbre. Apoi, orice colecționar caută să-și pună în valoare imaginea de membru al unei comunități exclusive, pe modelul vedetelor, oamenilor de afaceri și sportivilor.

NFT-urile ar putea fi “noua frontieră a acestei pasiuni”. Asta pentru că jetoanele nefungibile nu sunt replicabile: proprietatea și validitatea lor pot fi urmărite și verificate din momentul în care datele lor sunt încărcate într-un registru blockchain.

Raritatea este o trăsătură valoroasă în lumea oricărui colecționar și fiecare NFT este garantat a fi unic.

Psihologul Shirley Mueller vorbește despre o “motivație socială profundă a colecționarilor”. Acești oameni – fie conștient, fie subconștient – caută cu orice preț să-și extindă rețeaua de prieteni sau să fie ei înșiși cunoscuți pe internet.

Prin urmare, cumpără active digitale în mod special pentru a putea deveni parte a comunității NFT.

Autograph încurajează acest sentiment de comunitate, oferind utilizatorilor acces la un grup de chat pe Discord, unde cumpărătorii pot vorbi direct cu influencerii care oferă NFT-uri de marcă pe platforma companiei. Brady, de exemplu, și-a făcut apariția în grupul de chat chiar săptămâna trecută.

Aceeași strategie o folosesc alte piețe de top NFT: OpenSea, Larva Labs sau NBA Top Shot.

Mai simplu spus, explică Rosenblatt, “cumpărarea unui NFT la orice preț te poate face să te simți inclus în cea mai recentă nebunie – este o cale de intrare în această lume”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor