AcasăAfaceriProfituri de miliarde și dependență. Lecții dintr-un deceniu de Candy Crush

Profituri de miliarde și dependență. Lecții dintr-un deceniu de Candy Crush

Trei dintre primele 10 jocuri cu cele mai mari încasări vreodată au fost lansate în 2012. Candy Crush Saga, Clash of Clans și Puzzle & Dragons au generat fiecare venituri de miliarde de dolari, fără a lua în calcul titlurile derivate sau acordurile de licență.

Acestea au apărut atunci când dimensiunile ecranelor de smartphone deveneau mai mari, oferindu-le dezvoltatorilor mai mult spațiu de joc.

Programatorii începeau să stăpânească modelul de afaceri al jocurilor free-to-play, care taxează pentru “vieți suplimentare,” power-up-uri sau ținute personalizate.

În prezent, telefonia mobilă a trecut de la a fi un element secundar pe piața jocurilor de noroc la cea mai mare sursă de venituri a acesteia.

Transformarea jocurilor în „servicii live”, cu un flux constant de niveluri noi sau evenimente cu durată limitată, poate susține un joc mobil popular la fel de mult timp ca un titlu de consolă, dacă nu chiar mai mult.

Candy Crush Saga a fost cel mai longeviv succes global din acea cohortă din 2012. A avut trei miliarde de descărcări și încă atrage peste 200 de milioane de jucători pe lună, potrivit AP.

Cu toate acestea, succesul financiar nu a fost egalat de impactul cultural. Câștigurile pe viață ale jocului sunt estimate a fi similare cu cele ale francizelor Star Trek sau Superman, dar nu posedă decât o fracțiune din prestigiul acestor personaje emblematice ale culturii pop.

Încercările de a trece la alte forme de divertisment au avut dificultăți: în 2017, CBS a încercat să transforme Candy Crush într-un show de jocuri TV în SUA, dar acesta nu a rezistat mai mult de primul sezon.

Potrivit criticilor, Candy Crush este un joc de puzzle, în cel mai bun caz repetitiv, în cel mai rău caz conceput pentru a crea dependență, cu efecte sonore asemănătoare cu cele din cazinouri și recompense care declanșează dopamina.

Și s-ar putea să aibă dreptate. Dar chiar și în cadrul industriei jocurilor, snobismul față de telefoanele mobile pare depășit. Poate că Candy Crush nu are amploarea narativă a lui The Legend of Zelda sau inteligența lui Grand Theft Auto, dar este nevoie de îndemânare pentru a crea un software care să fie la fel de solid și satisfăcător ca și rezolvarea unui nivel Candy Crush.

O parte a problemei ar putea fi lipsa unui protagonist central sau a unei mascote în stil Mario care să confere jocului un plus de personalitate. Este un lucru care nu a trecut neobservat de pretendenții la tronul lui Candy Crush. Dezvoltatorii unei aplicații de puzzle în plină ascensiune, Royal Match, au creat o figură jovială, cu barbă căruntă, pe nume King Robert, pentru a-i conduce pe jucătorii săi. Soner Aydemir, directorul executiv al companiei din spatele Royal Match, îl descrie ca fiind „un companion” pentru jucători.

O provocare mai mare în bătălia jocurilor mobile pentru recunoaștere culturală ar putea fi formatul în sine. Candy Crush dă puține semne de oboseală. Jocul și-a păstrat locul printre campionii cu  mai mari venituri din SUA timp de mai mulți ani la rând.

Într-adevăr, din punct de vedere comercial, dacă nu și cultural, este un joc greu de înlocuit. Obstacolele în calea creării unui nou succes la scară Candy Crush sunt mult mai mari astăzi decât acum 10 ani, necesitând investiții uriașe în promovare pentru a se face remarcat în App Store, care este supraaglomerat.

În plus, modelul de publicitate care a permis ca jocurile mobile fără strălucire să ajungă în topul clasamentelor App Store să fie cumpărate, a fost afectat de restricțiile impuse de Apple în ceea ce privește direcționarea publicității.

Dar dacă acest lucru îi va obliga pe dezvoltatori să se concentreze mai mult pe calitate în anii următori, poate că într-o bună zi jocurile mobile vor primi creditul cultural pe care îl merită.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
244 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger