AcasăAfaceriProducătorii chinezi de baterii vor domina industria auto din Europa

Producătorii chinezi de baterii vor domina industria auto din Europa

Timp de decenii, Europa a fost un centru global de producție a motoarelor cu combustie, dar pe măsură ce industria se orientează către vehiculele electrice, China se transformă în furnizorul de baterii al lumii.

Până în 2031 se preconizează că va avea mai multă capacitate de producție în Europa, a doua cea mai mare piață pentru vehiculele electrice, decât orice altă țară, potrivit unei analize realizate de furnizorul de date Benchmark Minerals, preluată de Financial Times.

În timp ce China a dezvoltat relativ târziu o industrie auto care să poată concura cu Europa și SUA în ceea ce privește tehnologia motoarelor, trecerea la electricitate îi oferă șansa de a le depăși.

Aproximativ 40% din valoarea unui vehicul electric se află în bateria acestuia, astfel încât țara care furnizează acumulatorul respectiv câștigă o mare parte din piață.

„Noua lume, cea a vehiculelor electrice, va fi definită în mod clar de costurile bateriilor”, a declarat Thomas Schmall, șeful departamentului de tehnologie de la Volkswagen.

Potrivit Benchmark Minerals, până în 2031, China va avea o capacitate de producție de 322 gigawați oră în Europa, Coreea de Sud fiind pe locul al doilea, cu 192GWh, urmată de Franța și Suedia.

SUA se află pe locul cinci, datorită fabricii Tesla din Berlin, urmată de Germania și Norvegia. Marea Britanie este pe locul opt, cu doar 20GWh.

Pe lângă producția de baterii care a fost deja anunțată, o serie de mărci chinezești, de la BYD la Great Wall și Nio, plănuiesc o creștere semnificativă a vânzărilor în Europa. Asta va însemna, în timp, asamblarea de vehicule și chiar mai multe fabrici de baterii care, de asemenea, vor utiliza tehnologie chineză.

VW este cel mai important dintre producătorii europeni care încearcă să-și extindă capacitatea bateriei și să reducă dependența lor de furnizorii externi. Vrea să construiască cinci fabrici în Europa, precum și una în America de Nord. Dar între timp are un acord de aprovizionare cu CATL din China, cel mai mare producător de baterii din lume.

CATL este furnizor pentru VW și Mercedes-Benz, în timp ce BYD – care își produce, de asemenea, propriile baterii – are un contract cu Stellantis. Envision AESC, un grup de baterii susținut de Envision din China, aprovizionează Nissan în Marea Britanie și ar putea construi mai multe fabrici în Franța și Spania.

Prezența tot mai mare a Chinei în industria auto din Europa este rezultatul unor înțelegeri pentru importurile producătorilor de automobile din regiune, unde electrificarea este impulsionată de planuri ambițioase de decarbonizare care vizează eliminarea vânzării de vehicule cu motoare cu combustie până în 2035.

Un câștigător neașteptat în cursa pentru atragerea producției a fost Ungaria, care și-a susținut industria auto în creștere prin aderarea la Inițiativa Belt and Road a Chinei, ceea ce a dus la investiții din partea CATL și EVE, un alt producător chinez de baterii.

author avatar
Radu Jacotă Redactor