Acțiunile meme s-au întors din morți, potrivit The Economist. Au depășit restul pieței bursiere, indicele meme crescând cu aproape 60% până acum în acest an, depășind S&P 500 din SUA cu aproximativ 40 de puncte procentuale.
Randamentele pentru participațiile individuale sunt „și mai nebunești”, completează analiștii, recunoscând în același timp că multe dintre ele au crescut de la o bază scăzută.
Un stoc de meme este unul a înregistrat o creștere a volumului nu din cauza performanțelor companiei, ci mai degrabă de pe urma agitației de pe rețelele de socializare și forumuri online, cum ar fi Reddit. Astfel de acțiuni sunt deținute de companii care aproape s-au prăbușit, dar devin țintele investitorilor în încercarea de a profita de o creștere bruscă ulterioară a volatilității bursiere.
În acest an, printre acestea se numără compania FinTech SoF, ale cărei acțiuni s-au dublat, și producătorul de software Palantir, care aproape s-a triplat. Retailerul auto Carvana a crescut cu 800%.
Acțiunile companiei de articole de uz casnic Tupperware Brands, aflată în dificultate, au crescut cu 290% în ultima lună. Defunctul retailer Bed Bath & Beyond și compania falimentară de camioane Yellow au revenit de asemenea, în atenția investitorilor.
Prima frenezie a acțiunilor meme a luat amploare în ianuarie 2021, când comercianții online de pe aplicații cu costuri reduse, precum Robinhood, au decis să crească acțiunile retailerului de jocuri video GameStop, care era puternic subestimat de către investitori.
Traderii s-au mobilizat pe subgrupul Reddit WallStreetBets într-un mod concertat pentru a elimina vânzătorii instituționali în lipsă, pe care i-au acuzat că au dus GameStop la faliment și au distrus locuri de muncă.
Și a funcționat. Prețul acțiunilor GameStop a crescut vertiginos de la 17,25 dolari la un maxim de 347,51 dolari, o creștere de 1.915%.
Există chiar și un fond tranzacționat la bursă axat pe meme, ETF-ul MEME de la Roundhill Investments, care este conceput pentru a urmări performanța acțiunilor.
“Stocurile de tip meme sunt puternic influențate de tendințele trecătoare din social media, iar natura pe termen scurt și speculativă a tranzacțiilor ulterioare face ca activitatea să fie greu de urmărit”, spune Giles Coghlan, analist șef de piață consultant pentru HYCM.
Cu toate acestea, el recunoaște că astfel de acțiuni “se vor ridica la fiecare doi ani, pe termen scurt și ciclic” și „chiar pot îmbogăți câțiva norocoși”.