AcasăAfaceriPiața petrolului, un coșmar. Mai rea e criza motorinei

Piața petrolului, un coșmar. Mai rea e criza motorinei

motorinaO nouă ieftinire semnificativă a carburanților. Litrul de motorină a scăzut sub 8 lei

Piața petrolieră din 2022 este asemănătoare cu o păpușă Matrioșka: o piață strâmtă a țițeiului, care acoperă o piață și mai rară a materiilor prime petroliere, înglobând o piață a motorinei în regim de criză.

Valorile de referință ale petrolului Brent și West Texas Intermediate tind să atragă atenția piețelor financiare. Cu toate acestea, consumatorii obișnuiți – gospodării și întreprinderi – nu cumpără țiței. Cumpără produse petroliere rafinate, cum ar fi motorina și benzina. Acum, nu prea e motorină de cumpărat.

Dieselul, calul de bătaie a economiei globale

Asta e o mare problemă. Dieselul este calul de bătaie al economiei globale. Prețurile la motorină cu ridicata și cu amănuntul au crescut săptămâna trecută până la un maxim istoric, depășind vârful stabilit în 2008.

În SUA, prețurile medii de vânzare cu amănuntul au crescut peste 5 USD per galon pentru prima dată. În Marea Britanie, se vinde peste 1,70 de lire sterline pe litru. În România, motorina premium a ajuns la 8,79 lei/litru.

Creșterea contează din cauza omniprezentei motorinei în viața modernă. Fiind combustibil al transporturilor, cotațiile în urcare  vor lovi pe toată lumea, adăugându-se la presiunile inflaționiste care se află deja la un nivel maxim de mai multe decenii.

Mai mult decât costul petrolului, subliniază Bloomberg, creșterea vertiginoasă a prețurilor la motorină ar trebui să fie principala îngrijorare a băncilor centrale.

Aprovizionare scumpă

Situația îngrozitoare a aprovizionării cu motorină precede invazia rusă a Ucrainei. În timp ce cererea globală de petrol nu a atins încă nivelul de dinaintea pandemiei, consumul global de motorină a crescut la un nou record istoric în al patrulea trimestru al anului 2021. Boom-ul reflectă redresarea economică dezechilibrată de Covid, cu cererea de transport în creștere pentru a ușura oferta.

Rafinăriile europene s-au străduit să egaleze această revigorare a cererii. Un motiv cheie este gazul natural scump. Rafinăriile folosesc gaz pentru a produce hidrogen, pe care apoi îl folosesc pentru a elimina sulful din motorină.

Creșterea prețurilor la gaze la sfârșitul anului 2021 a făcut ca acest proces să fie prohibitiv de costisitor, reducând producția de motorină.

De asemenea, țițeiul cu conținut scăzut de sulf este limitat: țările OPEC+ care pompează acest tip de petrol, cum ar fi Nigeria și Angola, nu pot crește producția.

Orice sursă suplimentară trebuie să provină din Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, dar ambele produc în mare parte țiței cu conținut ridicat de sulf.

Stocurile de motorină au scăzut la niveluri periculos de scăzute, în special în SUA și centrul petrolier european de la Anvers, Rotterdam și Amsterdam (ARA).

Europa trece la raționalizare?

Acum, conflictul din Ucraina agravează mult o situație proastă. Europa este cea mai mare regiune cu deficit de motorină din lume, bazându-se pe aprovizionarea Rusiei pentru a astupa gaura. Europa este un centru global de prețuri pentru motorină, așa că orice se întâmplă în continent se răsfrânge în întreaga lume.

Situația se înrăutățește deoarece Europa nu importă doar motorină finită din Rusia, ci și ulei semiprocesat pe care îl rafinează în continuare pentru a produce motorină. Lipsa acestei materii prime, inclusiv a păcurei, forțează unele rafinării să reducă livrările. Consultanța OilX le-a spus clienților că vede „un risc real de lipsă fizică de motorină în Europa”. În privat, comercianții de petrol și companiile petroliere afirmă același lucru.

Dacă nimic nu se schimbă, până la începutul lunii aprilie, unele țări europene ar putea fi nevoite să restricționeze vânzările de motorină pentru a economisi proviziile.

Europa se confruntă și cu o altă problemă. Regiunea reprezintă aproximativ o treime din producția globală de biomotorină. Dar, cu exporturile ucrainene de ulei vegetal practic oprite din cauza invaziei ruse, prețul uleiului de rapiță – un ingredient cheie al biodieselului – a crescut, punând în pericol producția europeană în cel mai rău moment posibil.

Factorii politici occidentali sunt lipiți de ecranele care arată prețul țițeiului – ar trebui să se concentreze în schimb pe motorină.

Dacă ceva va exploda în curând pe piața petrolului, motorina este cel mai probabil candidat.

author avatar
Radu Jacotă Redactor