AcasăAfaceriPiața europeană a luxului și-a pierdut cei mai importanți clienți

Piața europeană a luxului și-a pierdut cei mai importanți clienți

Turiștii chinezi, cândva cel mai mare motor al vânzărilor de lux, aproape au dispărut de pe străzile europene de la închiderea granițelor Chinei în 2020. Fără o dată clară pentru întoarcerea lor, comercianții cu amănuntul trebuie să vină cu noi tactici.

Echipele de vânzări ale marilor branduri europene sunt nevoite să încetinească ritmul și să își personalizeze serviciile pentru localnicii mai pretențioși.

Este o tranziție dramatică pentru un sector care, anterior, se concentra pe aprovizionarea turiștilor chinezi. În deceniul de dinaintea loviturii Covid, consumatorii chinezi au devenit de departe cei mai mari cheltuitori de bunuri de lux din lume, realizând o treime (93 de miliarde de euro) din vânzările globale din străinătate, în special în Europa, potrivit companiei de consultanță Bain.

Pentru chinezi,  a cumpăra din magazinele emblematice europene era mai „autentic” și, de asemenea,  mult mai ieftin: puteau face cumpărături fără taxe folosind reduceri europene.

Ca urmare, turiștii chinezi au devenit cei mai mari cheltuitori de lux pe cap de locuitor dintre toți călătorii, reprezentând două treimi din vânzările din acest sector în Europa înainte de Covid.

Retailerii nu numai că au angajat personal vorbitor de chineză, ci și-au concentrat afișările stocurilor pe produsele preferate de cumpărătorii chinezi, în special genți și îmbrăcăminte.

Dar zilele bune sunt doar o amintire: în primul trimestru din acest an, doar 200.000 de chinezi au călătorit în afara țării lor, o sutime din numărul înregistrat în aceeași perioadă din 2019.

În timp ce grupurile de lux precum LVMH sau Burberry și-au crescut puternic veniturile globale în timpul pandemiei prin vânzările din China, au fost nevoite să schimbe tacticile în magazinele lor europene pentru a curta mai mulți cumpărători locali.

O creștere recentă a numărului de turiști din Orientul Mijlociu, precum și a vizitatorilor din SUA, susținuți de dolarul puternic, a ajutat la umplerea magazinelor.

Eduardo Santander, directorul general al Comisiei Europene de Turism, a declarat că lipsa turiștilor chinezi a lăsat numeroși comercianți de lux care se bazau foarte mult pe aceștia cu „un sentiment de pierdere uriașă”, dar a stimulat „un efort uriaș de diversificare”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor