Preţurile la containerele maritime au atins un nivel record la 18 luni după pandemia de coronavirus, care a perturbat lanţurile logistice și a dus cererea la cote maxime.
“Practic rămânem fără nave şi containere goale. Există un deficit uriaş de containere goale, care sunt în locul nepotrivit, sunt blocate în porturi şi nu în Asia, unde să fie gata pentru a fi încărcate”, a declarat Alan Murphy, preşedintele firmei de consultanţă Sea Intelligence.
Indicele Freightos Baltic Index (FBX), un indicator de referinţă cu privire la costul transportului unui container de marfă pe marile rute de shipping, s-a triplat în decurs de un an ajungând la 7.000 de dolari (5.900 de euro) pentru o călătorie din China spre coasta de vest a SUA.
Costul unei călătorii spre Europa a depăşit 10.000 de dolari, comparativ cu doar 1.600 de dolari în aceiaşi perioadă a anului trecut.
Inițial, pandemia a paralizat transportul maritim internațional, însă în rândul consumatorilor americani și europeni s-a înregistrat ulterior o tendință diferită: blocaţi în case în timpul carantinei, au cheltuit bani pentru a achiziţiona produse manufacturate, majoritatea importate din Asia.
„Imaginaţi-vă câte televizoare puteţi cumpăra în schimbul unei excursii la schi timp de o săptămână pentru patru persoane”, spune Paul Tourret, directorul Institutului francez de economie maritimă (ISEMAR).
Profit record pentru armatori
O consecinţă a acestei evoluţii este că proprietarii de nave înregistrează câștiguri record. De exemplu, compania franceză de shipping CMA CGM a raportat un profit net de peste două miliarde de dolari în primul trimestru al acestui an, de 40 de ori mai mult decât în perioada similară a lui 2020.
Rivalul danez AP Moller-Maersk a raportat, la rândul său, un profit net şi mai mare, de 2,7 miliarde dolari în primele trei luni ale anului.
Preţul transportului cu containere maritime depinde de nivelul cererii, dar şi de capacitatea existentă la nivelul ofertei.
„Proprietarii de nave vor decide să intre într-un război al preţurilor. Niciunul dintre ei nu are interesul ca preţurile să scadă. Disciplina lor colectivă trebuie să fie astăzi să nu reducă preţurile”, a precizat Paul Tourret pentru Le Monde.
La rândul său, Jean-Marc Lacave, directorul general de la Asociaţia Armatorilor din Franţa, se aşteaptă ca situaţia să revină la normal abia după primul trimestru din 2022: „Cred că am atins un nivel maxim. Dacă cererea va continua să crească, există un risc semnificativ ca preţurile să înceapă să crească din nou”.