O furtună perfectă de probleme pentru industria auto europeană nu dă semne de a se diminua.
În acest an, producătorii s-au luptat să facă față unei serii de obstacole pe drumul către electrificare completă, inclusiv lipsa de modele accesibile și puncte de încărcare, concurența acerbă din partea Chinei, reglementările mai stricte privind emisiile de carbon și perspectiva tarifelor administrației Trump.
Vânzări sub nivelurile de dinainte de pandemie
Perspectivele nu sunt optimiste: industria se pregătește pentru un 2025 dificil. Potrivit CNBC, Julia Poliscanova, analist senior pentru vehicule și lanțuri de aprovizionare de e-mobilitate în cadrul grupului de campanie Transport & Environment, a descris perspectiva pentru producătorii auto europeni ca fiind „destul de sumbră.”
Sunt în urmă în ceea ce privește electrificarea, iar mașinile lor nu sunt la fel de bune precum ”formidabila concurență chineză”. Vânzările de automobile în Europa rămân sub nivelurile de dinainte de Covid-19, în timp ce industria continuă să se confrunte cu ratele dobânzilor mai mari.
Unii dintre producătorii europeni de echipamente originale (OEM) și-au exprimat îngrijorarea cu privire la următoarea înăsprire a reglementărilor privind emisiile de carbon, în special pe măsură ce cererea pentru vehicule electrice scade.
Limita Uniunii Europene pentru emisiile medii din vânzările de vehicule noi urmează să scadă la 93,6 grame de CO2 pe kilometru (g/km) începând de anul viitor, reflectând o scădere de 15% față de baza de referință din 2021 de 110,1 g/km.
Depășirea acestor limite — care au fost convenite în 2019 și fac parte din ambiția blocului de 27 de națiuni de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 — poate duce la amenzi considerabile.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile a cerut UE să reducă costurile de conformitate pentru 2025 „în timp ce menține transformarea mobilității verzi pe drumul cel bun”.
Grupul de lobby al producătorilor auto, care include BMW, Ferrari, Renault, Volkswagen și Volvo, a anunțat la sfârșitul lunii noiembrie că sunt necesare măsuri suplimentare pentru a sprijini industria, invocând cererea slabă pentru vehicule electrice și un climat economic deteriorat.
Acțiunile Volkswagen, Mercedes, BMW și Stellantis au scăzut semnificativ în 2024. „Din păcate, industria se îndreaptă spre un alt an de volatilitate și obstacole în diferite regiuni”, au declarat analiștii de la Deutsche Bank. ” Ne așteptăm la mai mult zgomot privind posibile implicații politice în SUA, la noi anunțuri de restructurare în Europa și la o cerere slabă din afara Chinei”.
”Prețurile mașinilor electrice sunt încă mult prea mari”
”Producătorii tind să se concentreze mult mai mult pe hibridele convenționale și pe hibridele plug-in din cauza profitabilității acestora. Dacă vor fi forțați să treacă la mașini 100% electrice, profitul lor va fi afectat”, avertizează Rico Luman, economist senior pe sectorul transporturi și logistică la banca olandeză ING.
Horst Schneider, șeful diviziei European Automotive Research la Bank of America, susține că ”toți producătorii europeni sunt sub presiune deoarece prețurile mașinilor electrice sunt încă mult prea mari, iar lansările de modele noi au eșuat”.