Cererea globală pentru produsele chineze a fost atât de puternică în ultima perioadă, încât a creat o criză de containere maritime şi a crescut vertiginos costurile cu shipping-ul.
Începând din luna iulie a anului trecut, exporturile din China au fost în creştere, stimulate de achiziţiile de produse care au legătură cu pandemia, precum măşti şi echipamente pentru munca de acasă, inclusiv computere. În schimb, importurile Chinei nu au înregistrat o creştere similară, ceea ce a avut drept rezultat o lipsă de containere maritime care să ajungă în China pentru a fi umplute şi trimise din nou spre pieţele externe. Această situaţie a dus la creşterea costurilor cu shipping-ul şi la majorarea preţurilor pentru produsele chineze pe pieţele externe, ceea ce ar putea afecta cererea la export, a explicat pentru Bloomberg Serena Zhou, analist la Mizuho Financial Group Inc. în Hong Kong: „Majorarea preţurilor pentru livrările externe ale Chinei, din cauza lipsei de capacităţi de shipping, va afecta creşterea exporturilor chineze, în pofida unei cereri externe solide stimulată de sezonul sărbătorilor şi închiderii uzinelor din Europa”. Criza de containere maritime se va agrava pe măsură ce exportatorii vor căuta să îşi programeze cu prioritate livrările înaintea Anului nou lunar chinezesc, care începe în februarie. Producătorii chinezi se grăbesc să îndeplinească comenzile și sunt dispuși să plătească tarife de transport mai mari. Acest lucru a făcut ca navele de transport maritim și proprietarii de containere să le mute în China pentru a deservi rutele inter-Pacific dintre porturile chineze și americane. Ca urmare, există o penurie severă de containere pentru comerțul intra-asiatic și alte rute comerciale. Repercursiunile se fac simțite deja în Asia – Agenţia de promovare a comerţului din Japonia a avertizat într-un raport publicat la jumătatea lunii decembrie că prețurile cu shipping-ul au crescut datorită lipsei de containere în Asia de Sud-Est şi India. Cea mai mare companie sud-coreeană de shipping, HMM Co., a estimat joi că lipsa de containere şi spaţii pe nave ar putea continua în prima jumătate a lui 2021. HMM Co. a fost nevoită să introducă un număr suplimentar de nave pe rutele spre SUA, pentru a ajuta companiile sud-coreene să îşi livreze bunurile şi va introduce o navă suplimentară spre Europa la finele acestei luni. China găzduiește câteva dintre cele mai mari porturi de containere din lume, inclusiv Shanghai, Shenzhen și Ningbo-Zhoushan. Potrivit datelor comerciale ale Națiunilor Unite, există aproape 180 de milioane de containere maritime în întreaga lume – cu ajutorul lor se transportă peste 60% din mărfurile globale.