După vânzarea unei opere digitale cu 69 de milioane de dolari la Christie’s acum o lună, Sotheby’s și Phillips au lansat în această săptămână licitații NFT, semn că doresc să se poziționeze pe această tehnologie care îmbogățește piața artei.
În urmă cu trei luni, puțini oameni au auzit despre aceste NFT sau “jetoane nefungibile”, un termen bizar care desemnează un certificat de autenticitate asociat cu un obiect virtual – imagine, fotografie , videoclip, piesă muzicală. De atunci, artistul american Beeple a vândut un colaj digital ștampilat NFT pentru 69,3 milioane de dolari și, potrivit datelor de pe site-ul de specialitate DappRadar, mai mult de zece milioane de dolari trec din mână în mână zilnic pentru a achiziționa astfel de colecții. Legată direct de lumea criptomonedelor, cum ar fi bitcoin, această piață are propriile platforme de schimb, precum Nifty Gateway sau OpenSea.
“Cuburi” de 10 milioane USD
Casele de licitații nu au vrut să rateze ocazia. Ele aduc „context” pe o piață cu repere încă neclare, susține Rebekah Bowling, expert în artă contemporană la Phillips, a treia cea mai mare casă de licitații după Christie’s și Sotheby’s. Prin vânzarea lucrărilor NFT ale artistului digital Pak( “cuburi” la 500 USD fiecare) Sotheby’s intenționează, de asemenea, să acorde un “angajament de credibilitate colecționarilor străini care nu au cumpărat niciodată artă digitală”, a explicat expertul firmei, Max Moore. Luni, în doar un sfert de oră, Sotheby’s a vândut „cuburi” în valoare de aproape 10 milioane de dolari, prin intermediul platformei Nifty Gateway, partener al operațiunii. Și Phillips joacă cartea inovației, propunând o operă unică a canadianului Mad Dog Jones: “Replicator”, licitatată până pe 23 aprilie, este o lucrare în evoluție care va crea, pe o perioadă de aproximativ un an, între 75 și 300 de alte obiecte digitale, toate acestea fiind proprietatea cumpărătorului inițial. Această deschidere către NFT vine la momentul potrivit pentru casele de licitații, o tranziție digitală aducătoare de profit după un an de pandemie. Eticheta ar trebui să atragă noi colecționari, „care probabil nu ar fi fost niciodată în contact cu noi până acum”, subliniază Max Moore. O binecuvântare pentru Sotheby’s, care se apropie astfel de un „public mult mai tânăr”, neacoperit până acum. Demonstrația fusese deja făcută în timpul vânzării celebrului „Everydays” de la Beeple, care atrăgea 91% din colecționarii care nu licitaseră niciodată la Christie’s. Aproximativ 58% dintre ei aveau între 25 și 40 de ani. În plus, se urmărește și atragerea cumpărătorilor deveniți milionari datorită creșterii vertiginoase ale criptomonedelor.