Honda ia în considerare o fuziune cu Nissan, aflat în dificultate.
O parte a industriei auto mondiale este distrusă de încetinirea pieței și de tranziția complicată și costisitoare către vehiculele electrice, o nișă dominată de producătorii chinezi, în frunte cu BYD.
Impulsionată de boom-ul vehiculelor electrice, China ar urma să depășească Japonia ca principal exportator mondial în 2023.
Cu toate acestea, notează AFP, producătorii străini își văd vânzările prăbușindu-se în China, cea mai mare piață din lume, din cauza cererii scăzute a consumatorilor și a concurenței acerbe din partea mărcilor locale.
La fel ca Volkswagen, producătorii japonezi, dependenți de piața chineză, nu au fost scutiți. După ce s-au axat pe hibrizi (care combină combustia internă și energia electrică), sunt împinși de sosirea modelelor electrice de la BYD, Tesla și Hyundai.
În perioada iulie-septembrie, vânzările Nissan au scăzut dramatic în Statele Unite (-2,3%) și în China (-13%), cele două piețe cheie ale sale, ceea ce a dus la o pierdere netă trimestrială neașteptată. Pe parcursul a șase luni, marja sa operațională s-a prăbușit aproape complet.
Nissan a acumulat datorii de aproximativ 1,6 miliarde de dolari, scadente anul viitor, și alte 5,6 miliarde de dolari în 2026, potrivit Bloomberg.La începutul lunii noiembrie, grupul a anunțat că desființează 9.000 de locuri de muncă la nivel global și își reduce capacitatea.
Pe ce pariază Honda
Discuțiile dintre Nissan și Honda privind o posibilă fuziune – un scenariu recunoscut ca „posibil” de Honda – ar putea începe chiar de luni.
În martie, cele două companii au anunțat un memorandum de înțelegere pentru un „parteneriat strategic” în domeniul platformelor software și al componentelor pentru vehicule electrice. Acestei inițiative i s-a alăturat în august Mitsubushi, la care Nissan este acționar majoritar.
Escaladarea costurilor de dezvoltare pentru vehiculele electrice și baterii face necesară cooperarea pentru a investi mai mult și a asigura lanțurile de aprovizionare, a declarat Tatsuo Yoshida, analist la Bloomberg Intelligence.
Confruntată cu o profitabilitate din ce în ce mai limitată, „Honda trebuie să își sporească competitivitatea prin economii de scară”, spune Seiji Sugiura, expert la Tokai Tokyo Intelligence.
Honda a anunțat în mai că intenționează să își dubleze investițiile în electrificare până în 2030, cu scopul de a produce vehicule 100% electrice până în 2040. În prezent, gama sa nu include niciunul. Nissan a lansat prima mașină electrică accesibilă din lume (Leaf) în 2010, fără a valorifica acest model de pionierat.
Se formează al treilea cel mai mare producător auto din lume?
Honda și Nissan sunt al doilea și, respectiv, al treilea mare producător japonez, după Toyota. Mitsubishi ar putea să li se alăture într-un singur holding, conform planurilor prezentate în presa japoneză.Fuziunea lor ar crea al treilea cel mai mare producător auto din lume, după Toyota și Volkswagen.
Între ele, Honda, Nissan și Mitsubishi au vândut 4 milioane de vehicule în prima jumătate a anului 2024 (aproximativ 1,7 milioane pentru Nissan și 1,8 milioane pentru Honda), față de 5,16 milioane pentru Toyota.
O fuziune Honda-Nissan nu ar fi o căsătorie între egali: Honda este evaluată pe bursă la 41,6 miliarde de dolari, față de 10,6 miliarde pentru Nissan.Și ar putea accelera destrămarea alianței istorice a Nissan cu Renault, care deține încă 35,6% din companie.
Ca sa vanda mai mult trebuie sa scada pretul de vanzare care este mult prea mare fata de puterea de cumparare a clientilor.