AcasăAfaceriMulte și ieftine. Vehiculele electrice chinezești, marea provocare lansată Occidentului

Multe și ieftine. Vehiculele electrice chinezești, marea provocare lansată Occidentului

Companiile chineze intră pe piețele occidentale cu modele electrice mai ieftine, asigurându-și astfel dominația mondială

În 2023, China a depășit Japonia ca cel mai mare exportator auto din lume: 5 milioane de unități.

În ultimul trimestru din 2023, BYD, compania cu sediul în Shenzhen susținută de grupul Berkshire Hathaway al magnatului american Warren Buffett, a depășit pentru prima dată Tesla, trimițând un puternic semnal de alarmă către industria auto globală.

Nou-veniții din China – de la BYD, listată la bursă, la Chery, companie de stat – intenționează să folosească noile operațiuni regionale din țări precum Ungaria și Mexic pentru a intra pe piețele occidentale cu modele electrice mai ieftine, asigurându-și astfel dominația mondială și provocând tradiționalii consacrați precum General Motors, Ford și Volkswagen.

„Nimeni nu poate egala BYD la preț. Punct”, a subliniat Michael Dunne, director executiv al companiei de consultanță auto Dunne Insights, axată pe Asia. „Consiliile de administrație din America, Europa, Coreea și Japonia sunt în stare de șoc”.

În timp ce guvernul american a răspuns cu numeroase subvenții pentru a încuraja producția internă, o avalanșă de importuri de mașini chinezești ieftine ar putea fi dezastruoasă pentru producătorii din  Europa într-un moment în care UE încearcă să limiteze emisiile de combustibili fosili și lucrează pentru a scoate în afara legii toate vehiculele cu motoare cu combustie până în 2035.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, s-a plâns că China inundă piața mondială cu mașini electrice ieftine și că Beijingul face ca prețurile să fie „scăzute în mod artificial” prin intermediul unor subvenții de stat uriașe. UE a lansat o investigație asupra industriei chineze, o măsură care ar putea duce la creșterea tarifelor la importurile din această țară.

În SUA, unde vehiculele electrice reprezintă o proporție mult mai mică din vânzări decât în Europa, grupuri de lobby precum Alliance for American Manufacturing au îndemnat administrația Biden să rămână vigilentă față de companiile auto chineze.

Dar chiar dacă producătorii de automobile din China ar fi limitați la teritoriul lor național în spatele unui zid de protecție tarifară, ar fi în continuare capabili să concureze cu producătorii americani și europeni la capitolul preț.

Potrivit datelor consultanței Bernstein, bateriile BYD se numără printre cele mai ieftine din lume, având în același timp aproape cea mai mare densitate de energie, ceea ce duce la performanțe mai bune. Tesla și Toyota sunt clienți ai diviziei de baterii a BYD.

Atto 3 de la BYD, cel mai ieftin model al companiei, se vinde la prețul de 38.000 de euro în Europa, în timp ce Tesla Model 3 costă  43.000 de euro pe piețe importante precum Germania și Franța.

BYD, care vinde deja în peste 50 de țări, are pe piața din China cinci modele cu prețuri mai mici decât echivalentele  grupului lui Elon Musk.

Directorii chinezi resping ceea ce consideră a fi protecționism occidental. Au  cerut un tratament echitabil, argumentând că producătorii auto străini au profitat mult timp de pe urma vânzărilor pe imensa piață de consum din China.

author avatar
Radu Jacotă Redactor