Pandemia a condus motorul Google – publicitatea – la viteză maximă, iar lumea emergentă a crizei sănătății promite să fie la fel de favorabilă pentru grup, datorită capacității sale de a valorifica noile obiceiuri digitale ale consumatorilor.
Gigantul căutării online a realizat o cifră de afaceri de 55,31 miliarde din ianuarie până în martie, sau cu 34% mai mult decât în urmă cu un an, când apariția Covid-19 a provocat o scădere a cheltuielilor anumitor agenți de publicitate, în special în sectorul turismului. Pe motorul de căutare, veniturile din publicitate au crescut de la 25 miliarde dolari la 32 miliarde dolari într-un an, cu mult peste așteptări. Și pe You Tube au crescut cu 50%, la 6 miliarde USD. Și acesta este doar începutul, spune Philipp Schindler, vicepreședintele Google responsabil cu vânzările: „Cred că abia începem să explorăm potențialul comercial al YouTube”. În 2020, pe măsură ce consumatorii au părăsit magazinele fizice, Google și Facebook au accelerat dezvoltarea formatelor de anunțuri care facilitează cumpărăturile, cu legături directe în reclame sau videoclipuri pentru a redirecționa utilizatorii către mărci.
“Google face bani”
“Linia dintre digital și fizic se estompează și inovăm pe toate canalele de distribuție”, a detaliat Schindler pentru Boursorama. „Nu este doar online, nu este doar offline. Este un amestec. Și acesta este punctul nostru forte, împreună cu Search, Maps și YouTube.” Grupul californian reușește în orice caz să meargă pe valul recuperării. Este „pe cale să genereze 130,15 miliarde de dolari, venituri nete din publicitate în 2021, o creștere de 25% pe un an”, estimează firma eMarketer, care îi atribuie 28,6% din cota de piață, chiar înaintea Facebook. „În esență, Google face bani; compania se referă destul de mult la reclame”, a comentat analistul Rob Enderle. „Nu există riscul de scădere a veniturilor decât dacă intervin autoritățile de reglementare”.
Punctul nevralgic
Tocmai reglementările par să fie singurul nor de la orizont pentru Alphabet. Anul curent ar putea fi într-adevăr marcat de evoluțiile în lupta împotriva anumitor practici ale liderilor tehnologici, considerate anticoncurențiale de tot mai multe guverne, inclusiv de Administrația Biden. Facebook și Google se confruntă deja cu procese din partea autorităților din domeniul dreptului concurenței. Mai multe platforme digitale, precum Amazon, TripAdvisor sau Yelp, se plâng că Google își promovează propriile oferte în rezultatele căutării. În SUA, comitetul judiciar al Camerei Reprezentanților a aprobat recent un raport care pledează pentru divizarea în cadrul GAFA (Google, Apple, Facebook și Amazon), acuzat de abuz de poziție dominantă.Cu toate acestea, Alphabet este mai puțin expus acestui tip de riscuri. Google Cloud este doar al treilea furnizor de cloud din lume, cu 7% din cota de piață la sfârșitul anului 2020, cu mult în spatele AWS Amazon (31% din cheltuieli) și Microsoft Azure (20%). Dar Ruth Porat, directorul financiar al grupului, a declarat că este „foarte mulțumită de impulsul actual al Google Cloud”, care a obținut venituri de peste 4 miliarde de dolari în primul trimestru, în creștere față de 2,8 miliarde anul trecut. În total, Alphabet a înregistrat un profit net de 17,93 miliarde de dolari, aproape triplu față de anul trecut.