Piața vehiculelor electrice va fi mai restrânsă în 2024 și, de asemenea, va tinde să se concentreze pe o clientelă înstărită.
Dacă EV-urile sunt tot scumpe în Europa de Vest, în cealaltă parte a Bătrânului Continent sunt considerate practic inaccesibile. Cu cât trec mai multe luni, cu atât această constatare se consolidează la scară largă, subliniază Automobile Magazine.
Cifrele publicate de Dataforce sunt fără echivoc: modelele electrice premium câștigă teren în Europa (+23,3%), dar reprezintă alegerea celor cu posibilități financiare. Aceste cifre nu sunt de natură să liniștească producătorii, dintre care unii mai au un drum lung de parcurs până în 2025 pentru a evita amenzile legate de emisiile de CO2.
Trei automobile electrice premium au performanțe bune: Volvo EX30, BMW iX1 și Mercedes EQB înregistrează toate o creștere puternică. Evident, nu se încadrează în categoria low cost.
Deocamdată, există foarte puține modele noi care să fie la prețuri accesibile și suficient de versatile pentru utilizarea zilnică. Cele entry level sau citadine au ajuns să coste mai mult decât compactele pe benzină. Ca să nu mai vorbim de SUV-uri cu pretenții de lux sau de sportive.
Nici oferta chineză nu este pe placul cumpărătorului mediu. Adevărat, unele modele sunt mai ieftine decât rivalii occidentali, dar nu îndeajuns pentru a democratiza vânzările europene. În plus, UE s-ar putea pregăti pentru un război comercial cu a doua economie mondială.
De acum înainte, totul depinde de strategia companiilor în a atrage un public de masă rezistent la prețurile foarte ridicate ale mașinilor electrice.
Subvențiile guvernamentale și leasingul nu vor rezolva problema. Nici chiar piața second-hand: costurile de reparații sunt mult mai mari decât în cazul mașinilor cu motoare pe benzină sau diesel, iar primele de asigurare pot fi și ele mai mari.
Cu alte cuvinte, mașina electrică pare făcută doar pentru o clientelă avută. Nu e clar dacă cei care o cumpără susțin politicile climatice – pentru mulți, este pur și simplu o chestiune de „trend” sau de „imagine”.
Reprezintă doar o nișă, nu-i interesează autonomia și utilitatea acestor vehicule, deoarece le consideră produse care trebuie adăugate la colecția lor. Dar tranziția ecologică a devenit cu siguranță o mare afacere, păguboasă pentru cei mai mulți.
Și, așa cum a avertizat Luca de Meo, CEO al grupului Renault, această tranziție va duce la o diviziune socială în mobilitate.