Închiderea uzinelor nu mai este un tabu la Volkswagen: grupul german se confruntă cu vânzări stagnante de mașini electrice și concurență în Europa.
Volkswagen a folosit în ultimele zile cuvintele „închidere de fabrici”. Un anunț terifiant și foarte prost primit de o parte a conducerii, mai ales de Daniela Cavallo, scrie presa franceză. Șefa comitetului de întreprindere, care apără interesele angajaților, nu a fost deloc mulțumită de tonul orientat spre austeritate.
VW și-a fixat obiectivul de a reveni la niveluri de profitabilitate mai ridicate decât cele de 5-6% atinse în prezent, cu o etapă intermediară de 6,5% începând cu 2026. Dar recentele măsuri de reducere a costurilor nu au efectul dorit. Prin urmare, se va ataca direct baza industrială și forța de muncă, chiar dacă fosta conducere a lui Herbert Diess semnase un acord care garanta joburile în Germania până în 2029.
“Ne lipsesc vânzări de 500.000 de mașini”
Directorul general Oliver Blume avertizase deja în timpul verii că vremurile următoare ar putea fi grele dacă nu se fac eforturi majore pentru a crește profitabilitatea, într-un moment în care piața devine din ce în ce mai competitivă, fără a reveni la nivelurile de dinainte de Covid.
De atunci, anunțurile s-au înmulțit, iar acum directorul financiar este cel care pune piciorul în prag: Arno Antlitz estimează necesitatea închiderii a două fabrici în Germania. Avertizează: “Ne lipsește cota de piață în Europa. Ne lipsesc vânzări de 500.000 de mașini, vânzări pentru aproximativ două fabrici”.
Consideră că Volkswagen are la dispoziție doi ani pentru a redresa situația. Restructurarea majoră a uzinei din Bruxelles, care produce mașini electrice pentru Audi, nu va fi suficientă.
Și, spre deosebire de Franța, unde sindicatele tind adesea să țină piept directorilor indiferent de context, situația din Germania este foarte diferită.
Daniela Cavallo este pe aceeași lungime de undă cu conducerea grupului: „Suntem convinși că situația este gravă. Ceea ce nu vom permite este o spirală descendentă”. De asemenea, ea susține faptul că Volkswagen are nevoie de 500.000 de mașini pe an pentru a asigura viitorul și investițiile necesare. Pe de altă parte, nu vrea să audă vorbindu-se de închiderea totală a uzinelor.
În orice caz, a început lupta cu Oliver Blume și ceilalți membri ai Comitetului de conducere, într-un moment în care Volkswagen trebuie deja să se pregătească pentru un an 2025 dificil, pe fondul obiectivelor privind emisiile de CO2 și al scăderii vânzărilor de mașini electrice.