AcasăAfaceri„Marele Firewall”: de ce pleacă firmele tech străine din China?

„Marele Firewall”: de ce pleacă firmele tech străine din China?

Yahoo tocmai a anunțat că părăsește piața chineză, din cauza unui mediu de afaceri și juridic „din ce în ce mai dificil”.

Firmele de tehnologie străine și-au retras sau și-au redus operațiunile în China continentală, deoarece din 1 noiembrie a intrat în vigoare o lege strictă privind confidențialitatea datelor care specifică modul în care companiile colectează și stochează datele.

Astfel de companii au decis că incertitudinea de reglementare și riscurile reputaționale depășesc avantajele rămânerii pe uriașa piață a Chinei.

Luna trecută, platforma de rețea profesională a Microsoft, LinkedIn, a declarat că va închide versiunea chineză a site-ului său anul acesta. Epic Games, care operează Fortnite, va scoate jocul video de pe piața chineză începând cu 15 noiembrie. Jocul a fost lansat în China printr-un parteneriat cuTencent, care deține  40% din pachetul de acțiuni Epic.

Legea privind protecția informațiilor cu caracter personal care a intrat în vigoare la 1 noiembrie limitează cantitatea de informații pe care companiile au voie să le culeagă și stabilește standarde pentru modul în care acestea trebuie stocate.

Companiile trebuie să obțină consimțământul utilizatorilor pentru a colecta, utiliza sau partaja date și să ofere modalități utilizatorilor de a renunța la partajarea datelor.

De asemenea, companiile trebuie să obțină permisiunea de a trimite informațiile personale ale utilizatorilor în străinătate.

Firmele occidentale care încalcă regulile ar putea fi amendate cu până la 50 de milioane de yuani (7,8 milioane de dolari) sau 5% din veniturile lor anuale.

Dar și companiile locale simt presiuni: Alibaba a fost amendată, iar autoritățile de reglementare investigheză NetEase și Tencent.

Politică draconică

China operează ceea ce este cunoscut sub numele de „Great Firewall”, care utilizează legile și tehnologiile pentru a impune cenzura. Conținutul și cuvintele cheie considerate sensibile din punct de vedere politic sau neadecvate trebuie eliminate de pe internet, notează AP.

Companiile trebuie să-și controleze propriile platforme, ștergând postările și făcând  de negăsit aceste cuvinte cheie sensibile.

Rețelele de social media occidentale, cum ar fi Facebook și Twitter, au fost de mult blocate de Great Firewall și, în general, nu sunt accesibile oamenilor din China continentală.

„China a instaurat o politică draconică împotriva operatorilor de internet, spunându-le ce să facă și mai ales ce să nu facă”, a declarat Francis Lun, director executive al GEO Securities Limited din Hong Kong.

Alternative locale

Alternative chineze au apărut pentru a umple golul lăsat de platformele străine de socializare care au renunțat să funcționeze sub Marele Firewall.

În loc de Google, cel mai popular motor de căutare din China este Baidu. Aplicațiile de mesagerie precum WeChat sunt folosite în locul WhatsApp sau Messenger. Weibo, o platformă de microblogging, este cel mai apropiat echivalent cu Twitter, cu peste 560 de milioane de utilizatori chinezi.

Cu excepția cazului în care folosesc o rețea privată virtuală (VPN) pentru a-și masca traficul și locația pe internet și pentru a ocoli restricțiile web, chinezii au mai puține opțiuni pentru rețelele sociale și accesul la conținut și este probabil să apeleze la alternative locale strict cenzurate.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
434 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger