AcasăAfaceriMai mare nu înseamnă mai bun: sfârșitul marilor corporații?

Mai mare nu înseamnă mai bun: sfârșitul marilor corporații?

Acesta pare să fie verdictul asupra unora dintre cele mai mari companii din lume.

General Electric, Toshiba și Johnson&Johnson tocmai au anunțat planurile de a se împărți în mai multe entități. Conglomeratele sunt mari și greoaie, investitorii văd mai puțină valoare în afacerile companiei dacă rămân combinate și acționarii par să le prefere divizate.

GE a decis în cele din urmă să se împartă în trei companii separate cotate la bursă: aviație (care va păstra numele GE), asistență medicală și energie.

De asemenea, Toshiba se descompune prin separarea infrastructurii energetice și a unităților de dispozitive informatice în două companii separate. Restul activelor sale vor fi deținute sub numele Toshiba.

Johnson & Johnson a declarat că se împarte –  o unitate care nu va fi numită încă se va concentra pe produse de îngrijire a sănătății, cum ar fi articolele de protecție, Listerine și medicamentele fără prescripție medicală. Celălaltă – care va păstra numele J&J – va cuprinde medicamentele eliberate pe bază de rețetă și dispozitivele medicale.

Multe alte companii Big Pharma,  inclusiv Pfizer, Merck și GlaxoSmithKline, fie au divizat deja divizii mari în ultimii câțiva ani, fie au planuri să facă acest lucru.

Potrivit analiștilor CNN, investitorii sunt dispuși să plătească un preț mai mare pentru afacerile cu creștere rapidă în domeniul medicamentelor, biotehnologiei și echipamentelor medicale decât medicamentele generice și produsele de consum de marcă.

Dar, după cum arată divizarea GE și Toshiba, divorțurile corporative nu se limitează la îngrijirea sănătății.

„Pentru a supraviețui și a ține pasul cu tendințele pieței, companiile trebuie să se uite care sunt liniile lor de afaceri cele mai profitabile și unde ar trebui să investescă în primul rând, spune Liz Young, economist la Social Finance Technologies.

Gigantul Dell și-a transformat recent afacerea în cloud VMWare într-o companie complet separată.

Același lucru l-a făcut IBM, transferând unitatea de servicii de tehnologie a informației într-o nouă firmă numită  Kyndryl.

„Avem o nouă libertate de a merge pe piață. Putem continua să deservim clienții IBM, dar putem extinde și parteneriatele cu alți furnizori de tehnologie”, a declarat directorul financiar Kyndryl, după ce a anunțat un acord cu Microsoft.

Retailerul L Brands s-a împărțit în două firme: Bath&Body Works și Victoria’s Secret.

Și AT&T intenționează să dezactiveze WarnerBrosMedia și să o îmbine cu gigantul de cablu și streaming Discovery. Acordul, care se așteaptă să se încheie la jumătatea anului 2022, va crea o nouă companie numită WarnerBros Discovery.

author avatar
Radu Jacotă Redactor