PB Balaji, în prezent director financiar al grupului Tata Motors, va prelua în noiembrie conducerea Jaguar Land Rover(JLR), care aparține gigantului indian.
Balaji îi succede lui Adrian Mardell, artizanul unei strategii ambițioase: reorientarea Jaguar către vehiculele electrice, prin schimbarea completă a imaginii unui brand care devenise învechit.
Noul șef a contribuit la redresarea Tata Motors și la extinderea investițiilor în baterii, în uzinele britanice și în viitoarele platforme electrice ale grupului.
Însă Donald Trump a lansat un atac frontal la adresa Jaguar Land Rover și, mai precis, a Jaguar, denunțând pe platforma sa Truth Social o marcă „în dezordine totală” și vinovată că „s-a vândut wokismului”, potrivit Automobile Magazine.
Președintele american a vizat campania video foarte stilizată prezentată în 2024, care arăta manechine și o varietate de decoruri abstracte… fără nicio mașină la vedere.
Fidel temelor MAGA, Trump a atacat această viziune „marketing”, asociind-o cu o trădare a ADN-ului britanic. El a descris chiar plecarea lui Mardell drept o „demisie rușinoasă”, în ciuda faptului că el se pensionase după o carieră de 35 de ani.
La scurt timp după lansarea campaniei, Jaguar a dezvăluit conceptul electric bizar Type 00 în cadrul Miami Art Week – nu la un salon auto tradițional.
S-a scris deja mult despre rebrandingul Jaguar: sub sloganul „Copy Nothing”, dorește să se reinventeze ca un constructor de mașini 100% electrice de vârf de gamă, capabil să concureze cu Bentley sau Lucid, mai degrabă decât cu rivalii săi premium BMW sau Mercedes.
Dar această ascensiune este însoțită de o ruptură estetică și identitară. Noile modele, așteptate din 2026, se vor adresa unei clientele mai tinere, mai urbane și mai globalizate.
Jaguar nu produce în prezent niciun vehicul, până când noua sa gamă va fi gata. În plus față de imaginea „woke”, Trump ar mai putea mustra compania deoarece nu are nicio fabrică în Statele Unite.
Ca și alți constructori auto din afara SUA, JLR se confruntă cu impactul politicilor tarifare ale administrației Trump. În iulie, a anunțat că va reduce 500 de locuri de muncă în Marea Britanie.
Vânzările au scăzut din cauza opririi temporare a exporturilor pe piața americană și eliminării treptate a modelelor Jaguar. JLR este deținută de Tata Motors din 2008. Jaguar nu mai produce mașini din 2024.