AcasăAfaceriInflația este grozavă dacă există putere de stabilire a prețurilor: Mercedes o...

Inflația este grozavă dacă există putere de stabilire a prețurilor: Mercedes o are

Timp de ani de zile, profiturile Mercedes-Benz Group AG nu au reușit să se potrivească cu vânzările automobilelor sale de lux. Acum, deficitul de semiconductori i-a oferit acoperirea perfectă pentru a crește prețurile și pentru a acorda prioritate producției celor mai scumpe modele de înaltă performanță.  

Impactul asupra câștigurilor a fost uluitor. Mercedes a raportat  o marjă de profit operațional de 15% în ultimele trei luni ale anului 2021 – aproximativ dublu profitului mediu al unității auto în ultimul deceniu.

Odată cu creșterea presiunilor inflaționiste de-a lungul lanțului de aprovizionare, nu ar putea exista o demonstrație mai bună a beneficiilor puterii de stabilire a prețurilor așa cum o face gigantul german.

Magnatul Warren Buffett a descris odată puterea de stabilire a prețurilor – abilitatea de a le crește fără a reduce cererea sau a pierde cota în fața unui concurent – drept cea mai importantă decizie  în evaluarea unei afaceri, notează Bloomberg Economics.

Având în vedere frecvența cu care subiectul este dezbătut la informările trimestriale de câștig, mulți investitori sunt de acord.

Dacă firmele nu pot transfera pe deplin costurile crescânde ale materiilor prime, energiei și logisticii către clienți, marjele lor de profit vor avea de suferit sau vor trebui să găsească economii de costuri prin îmbunătățiri mai oneroase ale productivității.

Cu un lanț valoric care cuprinde furnizori de componente, anvelope, oțel și semiconductori, precum și dealeri auto și firme de închiriere, lumea auto dezvăluie multe despre cine are puterea de stabilire a prețurilor, cine nu și de ce.

Din cauza lipsei de inventar, o mare parte a industriei are în prezent o capacitate neobișnuită de a crește prețurile și, prin urmare, de a consolida profitabilitatea: dealerii vând vehicule noi peste prețul recomandat de producător.

O parte din această putere de stabilire a prețurilor se va estompa odată ce lanțurile de aprovizionare se vor normaliza și stocurile de vehicule vor fi reconstruite.

Dar, așa cum casele de modă de lux nu au avut, în general, probleme în creșterea prețurilor în  ultimul timp, mărcile de mașini premium precum Mercedes arată cel mai bine poziționate, datorită clienților care sunt dispuși să cheltuie. Chiar și timpii de așteptare de peste un an pentru unele modele luxoase nu au descurajat cumpărătorii bogați.
Câștigurile într-un mediu inflaționist depind de cât de indispensabil este produsul unei companii și de locul în care se află în lanțul valoric. Producătorii de articole de top sunt bine plasați, în timp ce furnizorilor le este mai greu să negocieze creșteri de preț.

În trecut, constructorii de automobile s-au autosabotat producând prea multe vehicule, ceea ce a încurajat reducerile abrupte și marjele subcotate.

Acum, Mercedes se numără printre marii jucători ai pieței care spun că nu se vor întoarce la vremurile în care dealerii încărcau stocuri în exces, odată ce problemele legate de lanțul de aprovizionare se vor atenua. Valorile mari, nu volumele mari, sunt noua prioritate.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
396 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger